Hur planera dricksvatten?

Det fungerar

Instämmer i ovanstående. Jag har druckit det mesta i skogen och uppe på fjället i 50 år och blivit förgiftad en gång. Det var uppe på fjället under ett lämmelår så det fanns nog en del döda lämlar i vattnet. Att koka vattnet är naturligtvis det bästa om man är osäker.
Jag gick 13 km i skogen häromdagen och räknade till 5 st vattendrag som jag utan att tveka skulle ha druckit ur. Ungefär lika många såg "sörjiga" ut så dom hade jag nog undvikit.
 
Instämmer i ovanstående. Jag har druckit det mesta i skogen och uppe på fjället i 50 år och blivit förgiftad en gång. Det var uppe på fjället under ett lämmelår så det fanns nog en del döda lämlar i vattnet. Att koka vattnet är naturligtvis det bästa om man är osäker.
Jag gick 13 km i skogen häromdagen och räknade till 5 st vattendrag som jag utan att tveka skulle ha druckit ur. Ungefär lika många såg "sörjiga" ut så dom hade jag nog undvikit.


Många har nog svårt att korrekt associera matförgiftning med rätt mattillfälle. Är det fråga om toxiner så kommer det symptom inom några få timmar, men t ex giardia kan man bli sjuk 20 dagar senare, då är det nog svårt att minnas att man drack vatten i naturen
 
Sjuk

Jag har vandrat delar av Sörmalandsleden flera gånger och aldrig renat vattnet. Jag gör det inte i fjällen heller. När man vandrar så tar man ju vatten på så många ställen så det blir ju inte speciellt stora mängder från den plats som skulle möjligen kunna vara förorenad. Enorm skillnad mot om man har en egen brunn och ska dricka stora mängder ur samma källa varje dag.

Jag har aldrig blivit sjuk av vattnet. Inte i fjällen, inte i sörmland. Jag tänker faktiskt att de tär större risker i fjällbäckar m ev lämmelspillning eller renkadaver än i en större insjö eftersom vattenmassorna är mycket större där.

Vad är det ni egentligen är rädda för? Har någon blivit sjuk någon gång?

Jag har legat på tåget hem från fjällen med frossa och önskan om sittplatsbiljetter på toan efter avslutat vandring vid Keb. Bekanta har fått värre sjukdomar av fjällvatten med sjukhusvård. Så nog kan man bli sjuk.
 
Var och en blir salig på sin tro

Hur vet man att det är vattnet som man blir dålig av (om man nu inte lämnar in prov till ett lab, då kanske man kan avgöra det)? Kan ju lika gärna vara egna maten eller mathanteringen eller en vandringskamrat som smittar? Självklart kan man bli sjuk om man dricker i en pöl eller grumligt vatten eller nära gårdar eller där mycket djur går på bete t.ex. Giardia som någon nämnde kunde man ju av kommunalt vatten i Norge t.ex. Alla gör sina val, vill man ha hålla på med filter och/eller tabletter och tycker det är bra så kan man fortsätta. Jag har valt att dricka vatten i naturen med lite känsla för vilket jag väljer i ca 40 år nu och har hittills inte varit drabbad, senast i Georgien så fungerade det utmärkt för samtliga. Om det är bakterier man är rädd för så verkar det ju snarast vara så att vi utsätts för för lite i vårt samhälle. Men det kanske är en faktor, motståndskraften varierar ju? Egen okontrollerad brunn verkar vara en större riskfaktor åtminstone vid daglig användning.

Ha en trevlig tur hur ni än väljer!
BulteniBo
 
Har aldrig haft problem hemma men fick någon kusin till Giardia i Nya Zeeland en gång. Vi drack efter samma beslutsfattande där men de har betydligt kortare avstånd mellan jordbruk och bergsområden och mer skadedjur som springer och kontaminerar bäckarna, även högst uppe i bergen.

Kommer aldrig glömma doften, det luktar inte avföring utan starkt av svavel när man får en sån där rackare, mycket märkligt.

Iallafall, det blev tiotalet dagars akut sjukdom med 2 minuters passage i tarmen och sen tog det väl någon månad att komma helt i form i kistan igen. Med tanke på att ett Sawyer Mini kostar 200kr och väger 50 gram kändes det givet att köpa ett när jag kom hem sen, för eventuella framtida resor till liknande områden.

Använder det sällan hemma, men eftersom det inte tar någon plats och inte väger något ligger det i topplocket och kommer till användning nån gång ibland iallafall.
 
Mitt Sawyer Mini är alltid med. Det används när jag känner behov av det. Annars inte. Det är ju inte helt ovanligt med djur som gör både 1:an och 2:an vid eller nära vattendrag.

Ett Sawyer Mini väger försumbart lite. Och det tar försumbart liten plats.

/Birger
 
Det är ju inte helt ovanligt med djur som gör både 1:an och 2:an vid eller nära vattendrag.

Och även omdömeslösa tvåbenta varelser på platser där sådana förekommer i lite för stora antal. Jag bär gärna filtret till de mer befolkade delarna av Jämtlandstriangeln exempelvis tills de kommit fram till vart e.colin i området har sitt ursprung.
 
... Kör man med biltemas pool-klor så handlar det om 1-2 små knappt millimeter stora korn ur granulatet per
liter vatten för samma klorhalt som hel vattenreningstablett - det är som två små sandkorn som löses upp...

Att dosera är nyckelordet, när man köper sin klorburk på biltema (finns i 1 och 3 kg-förpackning för ett par
hundra kronor typ ock räcker för resten av livet typ) så köper man också en burk teststrip för att mäta klorhalt
och så experimenterar man lite hemma först och då inser hur otroligt lite av granulatet som behövs för att nå
en klorhalt med omisskännlig klordoft på vattnet och efter ett par testvändor så behöver man inte förlita sig
på teststrippen längre, utan näsan räcker gott.

Glöm heller inte att köpa en kryddpåse askobinsyra på ICA - en liten knivsudd, några kristaller av det i den
efter halvtimmen, fortfarande lätt klordoftande vattnet tar bort alla spår av klorlukt/klorsmak - fullständigt!!
---
Mitt kranvatten har ca 0.5 ppm klor av teststickorna att döma.
Och tycker man att klorgranulerna i 1 och 3 kg-förpackning är lite overkill mängdmässigt att ha hemma i kemikalie-
skåpet, eller i MSB-lådan(!), så finns det nu en mindre förpackning 36-4707 med 5 st 50-grams påsar som innehåller
samma natriumdiklorisocyanurat, dihydrat 500mg/g. Men, men... Kilopriset blir väsentligt högre än för burkarna:
125:- för 5*50 gram => 500kr/kg, jämfört med 100kr/kg i 1kg-burken 36-472 och 87kr/kg i 3kg-burken...
Men även 250 gram av det här lär (rätt förvarat) räcka en livstid för att desinficera en persons dricksvatten.
/Odd
 
Det är ju bara och packa om til treotuber och lägga i skåpet - resten i burken kan du göra hushållsklorin av.

Doserade kraftigt med granulat i en klorinflaska - flaskan blektes och då var det bara några matskedar...
 

Bilagor

  • 20170904_182637.jpg
    20170904_182637.jpg
    72 KB · Visningar: 468

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...