Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning

Notera ramnumret. Gravera in personnumret, lacka. Bastalås som bultas fast i bakramen, långt virelås genom framhjul och kring fast föremål som låses i Bastalåset. Namnskylt, fotografera nummer och namnskylt, spara cykelkvittot.
Parkera där andra hojar står, helst i cykelställ.

go tur
 
Notera ramnumret. Gravera in personnumret, lacka. Bastalås som bultas fast i bakramen, långt virelås genom framhjul och kring fast föremål som låses i Bastalåset. Namnskylt, fotografera nummer och namnskylt, spara cykelkvittot.
Parkera där andra hojar står, helst i cykelställ.

go tur
Tack för hjälpen!.
 
Lite läsning om lås: http://elcykelguiden.se/nyheter/25/den-stora-guiden-till-sakra-cykellas-hosten-2014

Du bör ha minst 2 lås, ett lås som låser bakhjulet i cykelramen och en vajer (eller kätting) som möjliggör att du kan låsa fast cykeln i cykelstället/lyktstolpen etc. så ingen kan bära iväg cykeln... Vajerlåset bör gå genom ramen och gärna igenom framhjulet också, finns nämligen tjuvar som bara tar framhjul, det fick jag erfara i unga år.

Satsa på bra lås, fast det är bättre att ha ett sämre lås än ingenting alls... Lås är ju till för att försvåra stöld och tala om att denna cykeln är min och inte din, "tillfället gör tjuven" som det sägs, och är man en "tjuv" så vill man väl få det så enkelt som möjligt kan tänkas... och inte väcka massa uppmärksamhet omkring sig.

Som Seobserver skriver, ställ din cykel bredvid andra cyklar det minskar risken att den blir stulen vs om den står ensam på någon öde tomt...

Prata med ditt försäkringsbolag vilka lås dom godkänner eller kan erbjuder dig som kund att köpa av dom. Många försäkringsbolag kräver SSF-godkänt lås.

Graveringsutrustning/märkmaskin/gravyrpenna kunde man låna hos sin lokala Polis förut, ingen aning hur det ser ut idag, men ring och fråga Polisen eller ditt försäkringsbolag.

Stoldskyddsforeningen.: https://www.stoldskyddsforeningen.s...or-privatpersoner/cykel-motorcykel-och-moped/

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst troswes länk, där finns säkert mycket matnyttigt. Men här kommer några av mina tankar i frågan:

Skippa vajerlåsen. Ett vajerlås som inte går att klippa på några sekunder med en avbitare som får plats i en jackficka blir alldeles för otympligt för att vara användbart.

Ett (eller ett par) rejält, SSF-godkänt, bygellås eller ihopfällbart lås är att rekommendera.

Själv använder jag två stycken Abus 6500 Bordo X-plus. Ganska tunga (och dyra), men flexibla och riktigt säkra. Bägge låsen går genom varsitt hjul och genom ramen och minst ett av dem (helst och oftast bägge) går dessutom runt ett fast föremål.

Förutom ovanstående om att tänka på var man parkerar kan det vara bra att tänka på följande:

Det enda du gör med ett bra lås är att köpa dig några extra minuter. En tjuv som vet vad den gör och verkligen vill ha din cykel tar den oavsett vad du gör för att förhindra det. De flesta stöldsäkra lås skär man lätt igenom med en batteridriven liten vinkelslip. Det försöker jag förhindra genom att ställa cykeln på öppna, väl trafikerade platser så att tjuven inte får arbeta ifred. Att jag dessutom använder två kraftiga lås som jag låser fast i cykeln och något fast föremål gör att det tar dubbelt så lång tid att kapa låsen, vilket i sin tur kan göra att det blir ointressant att ens försöka... Dock ska man inte underskatta folks förmåga till selektiv blindhet och brist på civilkurage.

Min senaste cykel, som antagligen är ganska attraktiv för en tjuv, har jag parkerat dagligen lite varstans runt i Göteborg i över 1 år utan att bli av med den. Det har gjorts försök dock och höljet på ett av låsen visar tydliga tecken efter en bultsax...

Med ovanstående vetskap kommer jag inte bli alltför förvånad den dagen jag kommer ut och bara hittar två kapade lås, om ens det.

Angående efterfrågad spårutrustning vet jag att det finns allsköns varianter på vibrationsaktiverade gps-enheter man kan gömma på olika platser på cykeln (styre, sadelstolpe, m.m.). En liten googling borde kunna hitta något...
 
Nja... Just den där spårutrustningen såg intressant ut (liten och smidig) tills jag insåg att den inte har någon egen inbyggd gps. Den har bara bluetooth och spårningen bygger på att en annan användare av deras tjänst kommer inom 30 meter från tagen för att du ska få reda på var din cykel finns (om den ens sitter kvar på cykeln). Känns alldeles för osäkert... Hur många använder tjänsten?

Då skulle jag hellre satsa på något liknande denna som är på väg till marknaden nu i sommar (antagligen):
http://www.sherlock.bike/

Har sett andra liknande varianter också, men orkar inte leta... :)

De har gemensamt att de kan gömmas i cykeln (alternativt låsas fast i ramen), har inbyggd gps så att du kan spåra cykeln i realtid och rörelsedetektor så att du kan få ett meddelande om någon rör vid cykeln.
 
Som påpekats så satsa på bygellås istället för vajer.
Jobbat på cykelaffär och klippt/sågat några lås till kunder som tappat nyckeln (efter uppvisande mot kvitto såklart).
Vajerlåsen tar ungefär 5 sekunder att ta sig igenom, bygellåsen iaf ett par minuter.

Har ett gäng cyklar själv och de finaste for bo i lägenheten och lämnas aldrig ute ensamma, sen har jag en skitcykel som får hänga med till krogen eller till stationen om jag ska vara borta över natten. Den är liksom offringsbar.
Pendlingscykeln är halvfin och lämnas aldrig ute över natten men får stå låst i cykelförrådet hemma eller i cykelstället utanför jobbet.
Stora lås avskräcker!

Ring försäkringsbolaget och kolla deras villkor, en del skriver ner värdet som tusan på cyklar medan andra är mer förlåtande.
Ju finare cykeln är desto mindre faller den generellt i värde vilket försäkringsbolagen inte alltid håller med om.
Länsförsäkringar har varit bra att ha och göra med när jag gjort kostnadsberäkningar på skador genom jobbet.
Finns även bolag som fixar självriskeliminering för några hundralappar om året. typ solid mm
 
Cykelparkering. Skitcykel till och från stationen.
Turcykel inne i låst utrymme.
Racer och tandem dito.

Har inte förlorat någon de senaste 40 åren så läxan verkar ha lärts.
Min släktings son fick sin fina racer stulen genom att de skruvade av skylten där han parkerat den och lyfte cykel o lås över stolpen.
Så välj rejäla lyktstolpar.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Inlandsvägen Tips: Uppdaterad isvaksövning Säkerhet och räddning 61
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...