Hur förberedd är du?

Jag vet att vi har en liknande tråd i http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82170, men den har i mina ögon en lite mer zombieapokalyptisk inriktning. Den här tråden tänkte jag mer fråga hur ni förberett er på lite mer vardagliga problem, tex ett längre strömavbrott.

MSB har en lista på saker de tycker att alla ska ha hemma. Jag tyckte den var tänkvärd.

Listan (länk):
Fotogenlampa och bränsle

  • Fotogenlampa med bränsle
  • Tändstickor
  • Stearin- och värmeljus
  • Ficklampa med extra batterier
  • Dunkar att hämta vatten i
  • Husapotek med det viktigaste
  • Radio med vev och solceller
  • Vevladdare till mobilen
  • Extra element eller värmare
  • Sovsäck, filtar och varma kläder
  • Hygienartiklar
  • Campingkök och bränsle
  • Mat som klarar rumstemperatur, exempelvis ris, pasts, bulgur, nötter och choklad
  • Kontanter
  • Telefonlista; ett papper med de viktigase numren nedtecknnadse. 11313 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser
 
Senast ändrad:
Kan konstatera att vi uppfyller delar av listan, de enda problemen är egentligen att vi inte har någon batteriradio eller mobilvev. Däremot så går badrumsbelysningen på en solcell, så det går säkert att koppla in lite andra saker mot den batteribanken om det skulle behövas. Ficklampor (mest pannlampor) och batterier är det tämligen gott om.

Vad gäller värme har vi en vedspis, hyfsat med ved och en kamin i de flesta rummen. Dessutom satte vi glykol i slingorna för det vattenburna värmesystemet, så vi borde inte sitta med ett sönderfruset värmesystem (och massiva vattenskador) efter att strömmen kommer tillbaks.

Sovsäckar o dyl är det också hyfsat gott om, liksom campingkök, även om jag nog håller mig till vedspisen i första hand.

Är det sommar kommer vi ha problem med maten, annars har vi två frysar som på norrländskt manér förvaras utomhus fulla med kött. Är det värme kommer vi ha bråda dagar att salta in och röka, så vi torde liks stå oss nån månad. Potatiskällaren är för tillfället hyfsat tom (orkade inte ha potatisland i år), men annars brukar den innehålla en årsförbrukning... Pasta och ris finns i hyfsad mängd.

Egentligen är det väl typ dunkar vi saknar, och en batteridriven radio. Annars tror jag nog att vi klarar oss rätt bra. Och om nu folket i den andra tråden får rätt i sin apokalyptiska livssyn så har vi också gott om ammunition och gevär :D.
 
Är man friluftsmänniska har man ju de flesta av de där grejerna hemma.

Det vi saknar är fotogenlampa (eller snarare bränsle, vi har väl nån gammal lampa). Man behöver ju ha lite omsättning på bränslet om man ska ha såna grejer.

Vev-grejer har vi inte heller, men vi har ju en bil (som har generator) och vi har ett MC-batteri med solpanel till som vi använder på campingsemestern för att kunna ladda mobilerna i tältet.
 
Glömde fotogenlampan... Vi har några lampor, tror jag har bränsle också, om det nu duger efter att ha stått några år. Däremot vet jag inte om jag tycker man behöver ha fotogenlampa om man löser ljus och värme på andra sätt.
 
Det beror ju lite på var man befinner sig också.

Började så sent som för ett par år sen se till att ha med sovsäckar i bilen på vintern. Blir man stående i köer eller snöstorm så funkar det dåligt att sitta på tomgång för att hålla värmen uppe i en dåligt isolerad bil.

Just sån grej är ju betydligt mer sannolikt än nån zombia-apokalyps i alla fall:) Det sker ju regelbundet varje vinter att folk blir sittande i timmar i bilköer efter en olycka eller nåt.
 
Folk (läs: kvinnor) får vardagen att fungera också där allt från banala strömavbrott, via veckolånga utegångsförbud och till återkommande bombregn från himlen blivit en del av deras liv. Även i subtropiskt klimat, med många barn och trångbodda i tät stadsmiljö utan trädgårdar, för att inte tala om skog.

Nedanstående är vad varje palestinsk husmor med självaktning har hemma i större mängder. Med marginella kulturbetingade variationer känns listan igen från mina föräldrars krigsberättelser, trots att de är mycket avlägsna i både tid och rum.

olivolja
mjöl
socker och salt
ris, pasta, bulgur, couscous

bönor, linser, kikärter
tahina (sesamfröpasta)
alla sorters nötter, frön och mandel
torkad färskost

inlagda svarta och gröna oliver
lök (stora mängder)
vitlök
soltorkade tomater
inlagda (syrade) grönsaker
torkade örter och bladgrönsaker (säckvis)

halva
russin och annan torkad frukt

Alla torrvaror ovan säckvis. Olja, oliver, inlagda grönsaker etc i minst tiolitersdunkar.
I det svalare Sverige skulle även potatis, morötter och en del andra rotfrukter hålla sig under rimligt lång tid.
Lök (jämte potatis) är en helt ok c-vitaminkälla vid brist på färska grönsaker.
Med mjöl, olja och salt kan man enkelt baka plattbröd.

I lägenheten finns gasolkök med några storflaskor gas och ett antal oljelampor. Gemensamt med grannar eller släktingar ofta en dieseldriven generator. Vatten har man naturligtvis samlat i en stor cistern på taket och/eller stenkar i källaren. Solceller börjar bli vanliga.
 
Ögonöppnare!

Det beror ju lite på var man befinner sig också.

Började så sent som för ett par år sen se till att ha med sovsäckar i bilen på vintern. Blir man stående i köer eller snöstorm så funkar det dåligt att sitta på tomgång för att hålla värmen uppe i en dåligt isolerad bil.

Just sån grej är ju betydligt mer sannolikt än nån zombia-apokalyps i alla fall:) Det sker ju regelbundet varje vinter att folk blir sittande i timmar i bilköer efter en olycka eller nåt.

Jo detta med att bli sittande i en bilkö i kyla har jag ju inte tagit någon höjd för. Överhuvudtaget. Och det är ju ganska troligt att det kommer hända. Eller i alla fall oftare än strömavbrott.

Sen är väl scenariot att strömavbrott kommer bli vanligare vad jag har förstått. Man borde nog fundera lite på var riskerna finns och vad som först kommer bli ett problem... Hmm...

mvh thomas
 
Har du en vanlig telefon via kopparledning så strömförsörjs den från telenätet, dvs oberoende av om ditt vanliga elnät gå ner. Att försöka hålla mobilen igång med en vevladdare känns ganska opraktiskt, då är det bättre att stänga av den för att ha batteri kvar när du verkligen behöver det ... förutsatt självklart att inte mobilnätet är nere.

Vad gäller radio, är inte en vanlig hederlig radio plus några extra batterier ett bättre alternativ till en vevradio (förutsatt att du inte behöver veva för att hålla dig varm);)
 
Senast ändrad:
Har du en vanlig telefon via kopparledning så strömförsörjs den från telenätet, dvs oberoende av om ditt vanliga elnät gå ner. Att försöka hålla mobilen igång med en vevladdare känns ganska opraktiskt, då är det bättre att stänga av den för att ha batteri kvar när du verkligen behöver det ... förutsatt självklart att inte mobilnätet är nere.

Vad gäller radio, är inte en vanlig hederlig radio plus några extra batterier ett bättre alternativ till en vevradio (förutsatt att du inte behöver veva för att hålla dig varm);)

Är strömtillförseln avskuren till telestationen så får du inte någon ström till telejacket heller.

Mobiltelefon kan man ladda från bilen men lämplig kabel och ett bilbatteri har många Ah och kan således ladda mobilen många gånger om. Om du kan rina med den beror på hur mycket reservkraft telloperatören kostat på sg i form av batteri eller flytande bränsle-generatordrift.
Många mobiler men inte alla har också fm-radio.

/Patrik, som faktiskt har en vevradio med reklamtryck på som jag fått gratis
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...