Fjällräddningen söker sex personer i Ammarnäsfjällen

Typisk kvällspressen att skriva om "skräckdygn".dessa personer hade det ju tämligen bra utifrån det väder som rådde.
Varför sån förvåning över att folk är rustade för oväder på fjället? Hade varit värre om det inte funnits ett så fint vindskydd där det tom fanns möjlighet att elda.
Om det funnits mobiltäcknng,hade kanske inte ens fjällräddningen behövt ge sej ut i ovädret.


Problemet var ju just att man inte inte visse om de verkligen var i skydd av vindskyddet eller ej.
 
Typisk kvällspressen att skriva om "skräckdygn".dessa personer hade det ju tämligen bra utifrån det väder som rådde.
Varför sån förvåning över att folk är rustade för oväder på fjället? Hade varit värre om det inte funnits ett så fint vindskydd där det tom fanns möjlighet att elda.
Om det funnits mobiltäcknng,hade kanske inte ens fjällräddningen behövt ge sej ut i ovädret.

Jag instämmer. Aftonbladet väljer att på löpet lyfta fram att de fick smälta snö för dricksvatten, på ett sätt som att det skulle vara ett bevis för hur katastrofal situationen var. Att snösmältning för dricksvatten är det normala förfarandet på vinterfjället väljer de dock att helt utelämna. Svt:s reporter tycks göra sitt bästa för att få dem att instämma i att fjällräddningen var den räddare i nöden de inte skulle klarat sig utan. Expressen är inte heller mycket bättre.

Men lyssnar man på vad de intervjuade egentligen säger så verkar de haft det förhållandevis bra ute på fjället. Största problemen verkar varit att de inte kunde meddela sig och att det var lite skralt med mat.

Det hade varit betydligt bättre om media istället kunde skrivit reportage om hur de, tack vare rätt utrustning och kloka beslut, aldrig utsatte sig för någon fara och kunde må förhållandevis bra, trotts ovädret.

Jag tycker det är beklagligt och se hur journalistkåren hela tiden gör sitt bästa för att sätta skräck i sina läsare.
 
Det är som vanligt, ska det säljas tidningar så är det bäst med en säljande story och chockerande rubrik. Men som ovan så kunde ju ingen säkert veta att de satt i skydd. 2½ dygn nedgrävd i sånt väder hade nog inte varit roligt.
 
Slutligen är det ju så att Fjällräddningen betalas via skattemedel, eller? Om folk ger sig ut i vildmarken av egen fri vilja och därmed utsätter sig själva för risk, så tycker inte jag att resurser ska tas från det allmänna, dvs skolor, äldrevård, etc för att i alla situationer kunna vara beredda att rycka ut för understöd.
 
Slutligen är det ju så att Fjällräddningen betalas via skattemedel, eller? Om folk ger sig ut i vildmarken av egen fri vilja och därmed utsätter sig själva för risk, så tycker inte jag att resurser ska tas från det allmänna, dvs skolor, äldrevård, etc för att i alla situationer kunna vara beredda att rycka ut för understöd.

*Källa Wikipedia

Fjällräddningens uppgift är att bistå personer som hamnat i nöd på fjället, exempelvis blivit sjuka, gått vilse eller överraskats av dåligt väder. Fjällräddningen finns i Dalarnas län, Jämtlands län, Västerbottens län och i Norrbottens län och det är polismyndigheterna som enligt lagen är skyldig att hålla denna organisation. Fjällräddningen ingår i Fjällsäkerhetsrådet tillsammans med bland annat Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Rikspolisstyrelsen och SMHI.


Idag tycker nog många att vissa kostnader inte borde tas via skattesedeln. Men det finns säkert andra Organisationer som "blöder" desto mer och inte är lika livsviktiga. Samtidigt får vi väl inte glömma av att "Vi" (de flesta) betalar skatt kontinuerligt till dessa resurser redan.

*Kustbevakningen är ju helt fri från skattemedel ( Ideell Förening) och maskineriet går runt via medlemskap/gåvor.
 


*Kustbevakningen är ju helt fri från skattemedel ( Ideell Förening) och maskineriet går runt via medlemskap/gåvor.


Du tänker kanske på Sjöräddningssällskapet, SSRS. Känns rimligt att vara medlem där när man ägnar sig åt vattenaktiviteter. Det vore bra om konceptet fanns på fler platser där man håller på med aktiviteter utomhus.
 
Slutligen är det ju så att Fjällräddningen betalas via skattemedel, eller? Om folk ger sig ut i vildmarken av egen fri vilja och därmed utsätter sig själva för risk, så tycker inte jag att resurser ska tas från det allmänna, dvs skolor, äldrevård, etc för att i alla situationer kunna vara beredda att rycka ut för understöd.
Samma sak med sjukhus och militär. Idioti att jag med min skatt ska behöva finansiera det. Jag är ju frisk och det är fred.
 
Samma sak med sjukhus och militär. Idioti att jag med min skatt ska behöva finansiera det. Jag är ju frisk och det är fred.

Ja en mycket stor andel av alla sjukdomar, från cancer till hjärtsjukdomar, har ju uppenbara inslag levnadsomständigheter. Allt från rökning till matvanor och motion arbetsvillkor, så de som blir sjuka har alltså gjort det av fri vilja och därmed valt att utsätta sig själva för risk
 
*Källa Wikipedia

*Kustbevakningen är ju helt fri från skattemedel ( Ideell Förening) och maskineriet går runt via medlemskap/gåvor.


Fast här har du blandat ihop Sjöräddningssällskapet som är en idell förening med Kustbevakningen som är en statlig mydighet och således finasierad med skattemedel.
 
Vi var förbi det där vindskyddet den 21 april. Det var så blåsigt/dimmigt/molnigt att vi knappt såg en pinne framåt på leden. Tanken slog oss att vi kanske skulle stanna i vindskyddet. Men vi åkte vidare och när vi kom ner ett par hundra höjdmeter blev det klart igen.
 

Bilagor

  • IMG_1202.jpg
    IMG_1202.jpg
    20.6 KB · Visningar: 613
Dålig sikt och jämnvitt är läskigt, har själv varit alltför nära stup. Klokare att stanna när man har skyl.
 
Ja, i och för sig. Men vi lämnade aldrig en pinne utan att se nästa. Vi var alltså alltid säkra på att vara kvar på leden. Annars hade det inte gått. Fy fanken vad läskigt att åka vilse i det vita!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...