Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

Det riktigt intresanta i en överlevnadsövning tycker jag är att tänka ut ett scenario och sen agera utifrån det.
Tex du kör fast med bilen mitt i skogen under en storm. Använd det du normalt har på dig och det du har i bilen.
Att krysta till det och köra utan kalsonger eller strumpor bara för att följa en minnesramsa blir överdrivet och orealistiskt tycker jag. Det är ju bara att göra som joanna föreslår och sy en egen onepiece suit deluxe så klarar du utrustningskravet.
Bättre att tänka till angående vad man har på sig/ med sig vid olika tillfällen och sen nyttja det.

Även om man överlever utan mat i 2,5 dygn så tar det inte lång tid för kroppen att bränna de reserver som finns, ffa om du ska förflytta dig 60 km.

Tänker man sig att man ska ha med ett nödkit, så ska det innehålla ngt för att höja blodsockret. Det absolut viktigaste att ha med sig i en överlevnadsituation är huvudet, att kunna tänka och när du tömt dina reserver så tänker du sämre och långsammare. Extra viktigt om du går själv.
Vid ett tillfälle på en organiserad överlevnadsövning så gick jag längs en grusväg och letade ätliga växter. Jag var halvt borta och har en minneslucka på ca en km. Hittade lite bär, piggnade till lite och tog mig tillbaka.

det är inte matbrist som slår ut hjärnan, hjärnan fungera relativt bra under svält. det är sömnbrist som är den stora boven
 
Det riktigt intresanta i en överlevnadsövning tycker jag är att tänka ut ett scenario och sen agera utifrån det.
Tex du kör fast med bilen mitt i skogen under en storm. Använd det du normalt har på dig och det du har i bilen.
Att krysta till det och köra utan kalsonger eller strumpor bara för att följa en minnesramsa blir överdrivet och orealistiskt tycker jag. (...)
...och det var därför jag tillät mig att ironisera lite (godmodigt, hoppas TS inte tar illa upp!). Syftet med det hela måste väl ändå vara att man lär sig något, som man har nytta av i en rimligt sannolik nödsituation.
det är inte matbrist som slår ut hjärnan, hjärnan fungera relativt bra under svält. det är sömnbrist som är den stora boven
Nej, kan sova hur bra som helst. Det är energibristen
Detta hur man tål sömnbrist resp. blodsockerdipp (svält i bemärkelsen nedbrytning av kroppen hinner det ju inte bli frågan om här) verkar vara väldigt individuellt, vilket bl a märks av diskussionerna på detta forum.
Personligen har jag begått fler idiotiska misstag och mått ojämförligt mycket sämre mentalt vid sömnbrist, än under fasta.
 
Nej, kan sova hur bra som helst. Det är energibristen

har deltagit i en vetenskaplig studie på hjärnfunktion under svält /sömnbrist och i den studiens så var det sömnbristen som slog ut hjärnan inte matbrist, självs så satte jag personligt rekord på att komma i håg siffror under tredjedagens svält med ett blod socker på 1.7
 
har deltagit i en vetenskaplig studie på hjärnfunktion under svält /sömnbrist och i den studiens så var det sömnbristen som slog ut hjärnan inte matbrist, självs så satte jag personligt rekord på att komma i håg siffror under tredjedagens svält med ett blod socker på 1.7

Då är det märkligt att lite socker har så bra effekt på både kropp och knopp.
Har vid flera tillfällen, i samband med simulerad överlevnad (dock inga vetenskapliga studier) märkt hur mycket klarare både kropp och knopp blir av tillskott av lite energi. Och har som sagt sovit OK.
Kombinerat med sömnbrist blir det naturligtvis än värre
 
Jag har alltid svårt att avgöra huruvida bloggar och de företag som hör till bloggen är kommersiella eller ej, så jag hade föredragit om TS hade varit tydlig med att det är han som äger företaget vars blogg länkas inte mindre än fyra gånger i tråden. Det gör syftet med tråden klarare.

Avseende överlevnadsövningar håller jag med en föregående talare. Utgå från en normalsituation där oförutsedd händelse skapar en situation som är onormal och agera med de föremål som normalt finns. Det är först då man inser värdet i att köpa vindtät varseljacka istället för tunn varselväst till bilen till exempel.

Tack för mig.
 
Det förefaller smygas en del här på utsidan med företag och kopplingar.
Egna erfarenheter av svältövningar var att flera sov dåligt p g a huvudvärk, bl a ego.
Det är inte matbristen som blir kritisk efter 2,5 dygn, det är vattenbristen som blir livshotande. Mat kan de flesta klara sig utan bortåt månaden, även som det blir surt.
Jo jag har även stött på enstaka som sov länge och väl trots lågt blodsocker, men de var få.
Ambisiösa fysiska övningar som 60 km eller mer gör intet för att mår bättre under påtvingad svält.
Somliga fattar snabbt så dåliga beslut att de blir till en fara för sig själva, därav att alltid medföra ätande kontrollant, så att det inte går helt åt pipan.
Märkligt att koppla minimalt med mat till kostsam kurs???
go tur
 
Ärligt talat så tycker jag det här med överlevnadsövningar är lite överdrivet. Hur många är det som hamnar i dessa extrema situationer i dagens Sverige?
OK jag fattar att det kan vara en utmaning och ett intresse, men då borde det väl heta överlevnadshobby eller nåt annat flashigt.
Oftast så de som beger sig ut i de få vildmarksområdena där det kan vara glest med civilisation har ju ganska mycket med sig, iaf kalsingar mm.
:)
 
när man har provat alla "normala" överlevnadsituationer så vill man ha mera utmaningar, ungefär som en som tränar skidor så vill han till slut åka vasaloppet och han nöjer sig inte med att åka 5 km i hemma spåret. Med detta koncept som jonas har grundat så kan man tala med andra inbitna och jämföra grejor och prestationer. tror att detta gör man när man har fått kunskap och inget som kommer att göras av en ren nybörjare.

skulle hellre fördra en tunn varsel väst mot en vindtät jacka, med en vindtät jacka så har man svårt att anpassa klädsel till olika väderförhållanden som varmt väder eller hällande regn. är man förberedd så har man alltid på sig/med sig kläder som man kan vistas utomhus med under det väder som råder och då fungerar en tunn väst allra bäst ;)
 
Givetvis är det roligt att pröva sina gränser, hela historien är fylld av det. Vi ser fram mot en fyllig genomfördrapport när försöket är gjort.
go tur
 
Sömn-blodsocker

har deltagit i en vetenskaplig studie på hjärnfunktion under svält /sömnbrist och i den studiens så var det sömnbristen som slog ut hjärnan inte matbrist, självs så satte jag personligt rekord på att komma i håg siffror under tredjedagens svält med ett blod socker på 1.7

Intressant! Fanns det nån jämföreslesgrupp där man fick sova och inta en viss mängd kolhydrat? Frågan är varför hjärnan i så fall främst använder en viss mängd glukos som energikälla? Och varför drabbas de som har diabetes av koma pga av sockerbrist och inte botar detta med sömn istället?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...