Hjälp med D60

Jag har haft min Nikon D60 sen några månader tillbaka. Har 18-55mm. Tar jättefina bilder ute när det är ljust, men sen när det blir lite mörkare och jag använder blixt blir bilden lite otydlig ? :s vad beror det på ?
skulle även vilja ta bilder på folk som rör sig t.ex. basket, men tycker inte att man kan få nå bra bild med just det objektivet jag har, tips på nå bra ?
 
Vad menar du med otydlig? Menar du att skärpan blir dålig? Eller bara för kort skärpedjup?

Blir det mörkare så öppnas bländaren upp och skärpedjupet blir därmed kortare. Blixten når antagligen inte så långt om det är den inbyggda du använder. Möjligen står kamera på slow sync också?


Fota basket innebär väl inomhus, där är det oftast inte särskilt ljust (jag har försökt plåta grabbens innebandymatcher) vilket innebär längre slutartider. Men för att fota folk som rör sig behöver du korta slutartider. Har du provat att ställa upp ISO till kanske 1600? (Blir antagligen lite grynigare bilder, men du slipper rörelseoskärpan.)
 
Svårt att säga utan att se något bildexempel.

Angående basket så kan inomhushallar vara ganska mörka och ofta krävs som nermander skriver högt iso men ofta räcker inte det heller utan det kan krävas ljusstarka objektiv; f/2,8 eller ännu hellre f/2,0 eller bättre för att få godtagbara tider.
 
Eller en rejäl blixt:)

Jag har fotat i kyrka, från orgelläktaren, med min Metz 45 (på scouternas julavslutning) och min gamla Kodak DC260. Vet inte om jag ska testa med min D70 nu på torsdag (på årets julavslutning).

Fast det är nog inte så poppis mitt under en basketmatch.
 
Kameran kanske har svårt med AF när det är för mörkt därav oskärpa.
Annars är det som sagts redan, bara att ta fram dom stora sedlarna och köpa ljusstarka objektiv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leibolmai Hjälp ! Fotomotiv 0
bash Länk till forum eller hjälp!?! Fotomotiv 9
svindel Hjälp med ett ovanligt fotomotiv Fotomotiv 4
permanne Hjälp mej ta bättre bilder!!! Fotomotiv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...