Solpanel

Öh, jo, eftersom frakten oftast tar lång tid så tycker jag det spelar roll. Inte heller förstår jag vad som är så jobbigt med att betala över disk.

Fast det har inget med den digitala förhandsbetalningen att göra (vilken jag avsåg i mitt ursprungliga inlägg). Den kostar ju inte mer än 1-2 dagar extra (ej Postnord-faktorn inräknad).

Jag avsåg de extra dagarna. Jag tycker de spelar roll

Anledningen till att de infört detta är ganska enkel.
På senare tid har andelen utlandspaket ökat lavinartat.
Tidigare har man sett mellan fingrarna med avseende på moms och tull på alla småpaket, men eftersom det blivit så stora volymer har man börjat momsa och tulla precis allt.

Hur tror du det skulle funka med efterkrav/betalning hos ombud i detta fall. Folk har beställt i snitt 18 skitprylar för 10 kr stycket, och så ska de behöva betala 100 kr i moms och tull för varje försändelse. Hur många tror du kommer hämta ut sina paket?

Typ inga alls. Därför har man börjar med förhandsbetalning. De paket som helt plötsligt saknar mottagare behöver då inte levereras ut, och minskar då både arbetsbörda och miljöbelastning
.

Så var det kanske över en övergångsperiod. Men jag tror nog de flesta har fattat nu. Däremot så är det så klart vettigt att tullen själva hanterar inbetalningarna istället för att gå via PostMord (love it!).

Är det rimligt att det ska ta 14 dagar från betalning till leverans? - Nej självfallet inte, men det har som sagt väldigt lite med själva betalningsproceduren att göra.

Nu förstår jag inte. Vad är det som tar 14 dagar?
 
Förtullning

Nu förstår jag inte. Vad är det som tar 14 dagar?
Jag antar att detta beror på att man infört det här sättet att ta betalt under stor stress från tullen som i sin tur blivit pressad av politikern/staten för att få in skatteintäkterna. Det finns nog inga effektiva stödsystem för att hantera detta. Annars borde ju gå på någon sekund att registrera en "förtullnings-betalning" och ge grönt ljus för leverans. Övriga distributörer sköter ju detta på några timmar.

Postnord protesterade och bad om längre tid på sig för att lösa detta när dom fick kravet på att förtulla varorna men det beviljades inte. Omkring 400 000 paket blev inte uthämtade p.g.a det blev mycket dyrare än vad beställarna förväntat sig och dessa har troligtvis gått tillbaka till leverantörerna - allt för att man hade så fruktansvärt bråttom.
 
Tiden

Resten av tiden (dom 14 dagarna). Dvs du får vänta 13 dygn 23 timmar och 55 minuter på att få 5 minuters registrering av din betalning utförd. Det är det man kallar kö.
 
Vi förstår nog inte varandra

Vilken tid? Menar du att de tar två veckor på sig från det paketet kommer till Sverige tills de meddelar adressaten, eller vaddå?

Jag har hela tiden talat om paket som skall genom tullen dvs dom kommer från icke EU-länder.

Nu har jag skrivit till Postnord för att få veta varför det tar så lång tid när andra distributörer klarar det på några timmar. Återkommer när (om) jag fått svar.
 
Köbildning

Reesten av vad då? Jag vet inte hur jag kan uttrycka det tydligare. Vad är det du menar tar 14 dagar? Man blir ju lite nyfiken.

Här får du min fråga till Postnord:
När man får ett paket från utlandet så får man ett mail med info och ett Swish-nummer att betala tull och expeditionsavgift till. Det kan man göra på någon minut. Varför tar det sedan ca 14 dagar innan paketet levereras? (Andra distributörer (DHL, Schenker, UPS m. fl) levererar någon dag efter förtullning)

Här får du svaret från Posten:

Tack för ditt mejl!

Efter att man har betalat avgiften kan det ta ca 1-2 veckor innan försändelsen har blivit levererad, detta beror på att vi behöver göra klart tullklareringen och få ett godkännande av tullverket innan vi kan skicka försändelsen vidare. Vi har även en sån hög volym paket i våran tull som gör att handläggningstiden är längre än förväntat.

Jag önskar dig en trevlig helg.


Som du ser tar det tid i handläggningen samt dessutom är det kö i tullen om man skall tro Postnord. Något svar på varför det tar tid i handläggningen har tydligen inte posten, det får du fråga tullen om.
Inte heller svarar Postnord på min jämförelse med andra distributörer men det hade jag inte väntat mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.