Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka?

Om man nu riktigt vill gräva ner sig i trådens ursprungliga ämne...
-Så håller även jag med om att utedassen vid stf:s stugor ofta luktar förfärligt. Alltså även om man jämför med andra utedass. Mycket beror väl på att de är mycket mera använda...men ändå. Dessutom är flugplågan högst påtaglig sommartid, vilket är en reell hälsorisk.
Jag tror dock att man skulle kunna göra en hel del åt problemen med enkla medel. Först och främst genom att komplettera med urinoarer, med ordentlig infiltrationsbädd. Sedan borde man kunna ordna bättre ventilation, så att man får luftflödet åt rätt håll, dvs nedåt. Även nåt lämpligt att strö över "högen" vore väl bra. Sågspån, torvmull eller kalk t.ex. Något sådant har jag inte sett på stf:s dass, men användes väl vanligtvis förr.
 

avslutad210712

Gäst
Om man nu riktigt vill gräva ner sig i trådens ursprungliga ämne...
-Så håller även jag med om att utedassen vid stf:s stugor ofta luktar förfärligt. Alltså även om man jämför med andra utedass. Mycket beror väl på att de är mycket mera använda...men ändå. Dessutom är flugplågan högst påtaglig sommartid, vilket är en reell hälsorisk.
Jag tror dock att man skulle kunna göra en hel del åt problemen med enkla medel. Först och främst genom att komplettera med urinoarer, med ordentlig infiltrationsbädd. Sedan borde man kunna ordna bättre ventilation, så att man får luftflödet åt rätt håll, dvs nedåt. Även nåt lämpligt att strö över "högen" vore väl bra. Sågspån, torvmull eller kalk t.ex. Något sådant har jag inte sett på stf:s dass, men användes väl vanligtvis förr.

Problemet är att torrdassen i fjällen ventileras fel. I skärgården ventilerar vi nedfanför toasitsen. I fjällen drar man luften från avflöringen genom toasitsen och upp genom taket. Kanske för att den som designat torrdassen har ett "asfalttänk". Enkel logik. Dra inte ventilationen förbi användarens näsa utan led den ut innan den når näsan.
 
Undeligt faktiskt. Tror aldrig jag sett ett offentligt finskt utedass utan en påse torvmull, men sällan sett ett svenskt MED torvmull!
 
Finns mkt att tänka på avseende torrdass. Snödrev kanske är en förklaring till annorlunda förutsättningar i fjällen?

På flera STF-platser finns anbefallna urinplatser i varje fall vintertid för att inte överbelasta torrdasset.

Urinseparering är troligen lite knepigt i massa minusgrader.

Kul om det kommer flera inlägg i tråden.

Thure
 
Även för mig, som i princip växt upp i det som allmänt kallas "vildmarken" och fått delar av min försörjning därifrån, känns mycket av det som diskuteras på div. utelivsforum främmande. Men vi måste inse att preferenserna är väldigt olika, beroende på väldigt skiftande erfarenheter och intressen. Och om vi vill att de som har asfalt och stad som norm ska upptäcka det vi har som intresse och livsstil, vistandet i naturen, så kanske vi måste tänka utanför våra egna ramar.
Här har både vi enskilda och inte minst de organisationer som på olika sätt berör det som kallas friluftsliv ett stort ansvar att informera om även basala saker.
På detta forum är ju oftast svaren ganska väl underbyggda och kunniga, till skillnad från en del andra ställen. Men att håna en trådskapare med med helt andra normer och preferenser än vi själva tror jag definitivt inte är rätt väg.

Håller med. Om man hånar folk som ställer frågor man själv uppfattar som dumma finns risken att en del inte vågar fråga.
 
Bodde en tid i Solbyn Dalby där varje lägenhet har WC och TC. Solbyns TCn var i det närmast luktfria. Separering givetvis mellan urin och fesus.
För den senare ner på ett snedställt galler på 1/3 höjd, eftertäcka med torv. Luftning utifrån och upp ovan taket.
Den som inte separerade urin hade ett stinkande TC.

Tömningen var en enkel affär skyffla ut den torkade resten. Restbränning i kompost med löv och gräsklipp. I djurtät komposttunna.

go tur
 
Spännande utveckling på min tråd, ömsom vin ömsom vatten bland kommentarerna och spännande vad folk läser in i frågan.

Måste erkänna att naturen (lämplig plats enligt konstens alla regler) lockar väsentligen mer än torrdasset, mest beroende på min egna fobi. Men torrdasset är väl mer naturvänligt så jag får väl tvinga mig in i "stugorna" på vägen :)

Kärlek åt alla!
 
Spännande utveckling på min tråd, ömsom vin ömsom vatten bland kommentarerna och spännande vad folk läser in i frågan.

Måste erkänna att naturen (lämplig plats enligt konstens alla regler) lockar väsentligen mer än torrdasset, mest beroende på min egna fobi. Men torrdasset är väl mer naturvänligt så jag får väl tvinga mig in i "stugorna" på vägen :) !

Eller också börjar du vandra utanför lederna, där du inte ens behöver fundera på några alternativ. Väljer man plats med omsorg, eldar pappret och sedan döljer med jord och sten uppstår inga problem i glest besökta fjällområden. Det är ju runt de vältrafikerade lederna det blir slabbigt.
 
Bränner toapapper gör jag också oftast men med viss oro för brand. Kissar ofta som avslutning för att vara säker på att inget ligger och pyroteknik.

I Grand Canton i USA skall använt toapapper medtas tillbaka.

Nedan kopia på fråga och svar från officiella nationalparkssidan:


"Q: Are there toilets in the canyon?

A: There are very few. Not all campsites have toilet facilities. Be prepared to provide your own toilet paper. Where toilets are available, you must use them. Only human waste and toilet paper should be deposited in the toilets. Where toilets are not available you must carry out your used toilet paper (a plastic ziplock bag works well) and bury feces in a small hole about 6 in / 15 cm deep. Be sure you are at least 200 ft / 60 m from trails, campsites, and water sources. Along the Colorado River, urinate directly into the wet sand at the river's edge."
 
Även för mig, som i princip växt upp i det som allmänt kallas "vildmarken" och fått delar av min försörjning därifrån, känns mycket av det som diskuteras på div. utelivsforum främmande. Men vi måste inse att preferenserna är väldigt olika, beroende på väldigt skiftande erfarenheter och intressen. Och om vi vill att de som har asfalt och stad som norm ska upptäcka det vi har som intresse och livsstil, vistandet i naturen, så kanske vi måste tänka utanför våra egna ramar.
Här har både vi enskilda och inte minst de organisationer som på olika sätt berör det som kallas friluftsliv ett stort ansvar att informera om även basala saker.
På detta forum är ju oftast svaren ganska väl underbyggda och kunniga, till skillnad från en del andra ställen. Men att håna en trådskapare med med helt andra normer och preferenser än vi själva tror jag definitivt inte är rätt väg.

Bra skrivet!

Hånfullhet är inte rätt väg.
För ”surdegar” gäller det att bemöta mindre erfarna respektfullt och istället lära ut på ett klokt sätt. För övrigt borde som Lappen skriver friluftsorganisationer beskriva hur basala frågor som dessa fungerar i praktiken. Att bara köra grundläggande allemansrättsliga frågor räcker inte. Så beskriv konkret hur vi skiter och pinkar i fjäll, skogar och andra platser i naturen. Vad bör man tänka på, är det nära rinnande vatten, är det nära en stig, hur ska jag göra med själva skiten, gräva ett hål eller täcka, ska jag bränna pappret eller är det brandrisk, kommer myggorna sticka mig i baken eller...Frågorna bör lyftas upp ty det är inte en liten ”skitfråga”.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.