Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas

Hej,


Planerar Sarek tur: Suorva-Gukkesvaggebron-Rapadalen (via Snavvavagge)-Aktse-Saltoluokta i början av september.


Kommer med buss till Suorva vid 16-tiden på eftermiddagen. Någon som har tips på bra tältplats på lämpligt avstånd (2-4 timmars vandring) från där bussen stannar i riktning mot Gukkesvaggebron?


Nästa fråga: har läst många trådar om bästa färdväg från Suorva. Även hittat några GPS spår, men av alla GPS-spår jag hittat så beklagar sig upphovspersonerna över att de ej gick rätt. Någon som har GPS spår där de varit nöjda med sin väg upp för sluttningen från Suorva sett?


Tack på förhand!
 
Hej, om ni går in i rengärdet och rakt igenom så hittar ni lätt stigen. Bifogar bild från min pulsklocka.

Tältplatser finns exempelvis precis efter njabbejåhkå där stigen tar slut på kartan.

Hoppas det blir fint väder å bra tur!
 

Bilagor

  • Screenshot_20180807-140421_Movescount.jpg
    Screenshot_20180807-140421_Movescount.jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,025
har inget GPS spår tyvärr, men gick exakt den sträckan 2016.

För att hitta stigen från Sourva så kolla Google maps och satellitbild. Du går tvärs över det ovala/äggformade rengärdet, så ser du var du ska gå. Sitter några oranga plastgrunkor på stolpar/träd också så man ser.
https://www.google.se/maps/@67.5072426,18.1641916,1235m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Jag åkte också med den bussen och gick sen till kl 23 och slog upp tältet vid Lulep Nienndojågåsj. Akta för det gigantiska videsnåret. Ta höjd eller gå nedanför. jag gick mitten och det var ingen hit :)
 
Hej, om ni går in i rengärdet och rakt igenom så hittar ni lätt stigen. Bifogar bild från min pulsklocka.

Tältplatser finns exempelvis precis efter njabbejåhkå där stigen tar slut på kartan.

Hoppas det blir fint väder å bra tur!

Hej! Har du lust att exportera spåren från din tur som GPX? Det vore kul att se eftersom Movescount inte är skitkul att jobba med när det gäller svensk fjällvärld..

Med vänlig hälsning,
 
har inget GPS spår tyvärr, men gick exakt den sträckan 2016.

För att hitta stigen från Sourva så kolla Google maps och satellitbild. Du går tvärs över det ovala/äggformade rengärdet, så ser du var du ska gå. Sitter några oranga plastgrunkor på stolpar/träd också så man ser.
https://www.google.se/maps/@67.5072426,18.1641916,1235m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Jag åkte också med den bussen och gick sen till kl 23 och slog upp tältet vid Lulep Nienndojågåsj. Akta för det gigantiska videsnåret. Ta höjd eller gå nedanför. jag gick mitten och det var ingen hit :)


Tack, det hjälpte mig att verifiera att det här GPS-spåret är rätt då det vid en visuell jämförelse tycks vara samma väg du har valt: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/suorva-vuosskeljavrre-1114994
 
Sourva-entrén till Sarek är i behov av lite seriöst lantmäteri. Någon bör gå en rutt som är hyfsat smärtfri upp till Njavvejåkka och posta denna till Openstreetmap. Själv varit där, vet vilken djungel det blir om man hamnar fel.
 
Någon bör gå en rutt som är hyfsat smärtfri upp till Njavvejåkka och posta denna till Openstreetmap.

Nu går jag lite offtopic här, men det kan nog vara kontroversiellt att lägga in stigar som de facto inte finns på marken (vilket jag antar att de inte gör; om det fanns en tydlig stig på marken skulle väl den här diskussionen inte finnas?)

Det kan nog vara läge att slänga in en trail_visiblity=no, i alla fall. Egentligen borde det nog finnas en speciell taggning för "föreslagen rutt", men lycka till med att få den accepterad. =)

Det var ju en historia nyss när några hade följt en "stig" som i själva verket var en klätterled och råkat i svårigheter.
 
Nu går jag lite offtopic här, men det kan nog vara kontroversiellt att lägga in stigar som de facto inte finns på marken (vilket jag antar att de inte gör; om det fanns en tydlig stig på marken skulle väl den här diskussionen inte finnas?)

Det kan nog vara läge att slänga in en trail_visiblity=no, i alla fall. Egentligen borde det nog finnas en speciell taggning för "föreslagen rutt", men lycka till med att få den accepterad. =)

Det var ju en historia nyss när några hade följt en "stig" som i själva verket var en klätterled och råkat i svårigheter.

Ja, en motsvarighet till lantmäteriets omarkerad lämplig färdväg finnes ännu ej på Openstreetmap. En fuling jag gjort ett par ggr med halvdana "stigar" är att lägga upp den som en vanlig path men streckad (med frekventa avbrott i). Då syns den samtidigt som inget kommer att ruttas via den, och det är en stark signal om att "stigen" är av diskutabel kvalitet.

Går också att skriva en kommentar om stigen - detta syns i de flesta kartrenderare.
 
Vi gick den vägen förra sommaren, och hade inga problem att hitta upp utan någon GPS. Följ JMel's inlägg #5 i tråden nedan och tipsen i Örnsätrarns blogg, fungerade bra för oss:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83297
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/guhkesv-gge-tur-och-retur-fran.htm

Vi gick det blå stigvalet i Örnsätrars blogg efter sista dammen i Suorva och upp genom rengärdena. Efter rengärdena höll vi den övre vägen mot Njavvejåkkå (rött stigval). Jåkken från sjön 945 var lättvadad, så ingen idé att söka sig ner mot skoterbron.

Vi tältade vid Njavvejåkkå på ca 800möh där det finns fina tältplatser. Dagen efter fick vi tillbringa lite tid att söka efter ett säkert vadställe pga hög vattenföring. Bl a gick vi ner till det oftast rekommenderade vadstället på ca 700möh (blått stigval i kartan på Örnsätrarns blogg ovan), men ratade det och gick tillbaka uppströms tills vi hittade ett säkert vadställe strax under 900m kurvan där jåkken var lite bredare. Även vandringen på södra sidan Njavvejåkkå över Njavvebuollda är lätt på 800-850möh nivån med fina fjällhedar som ger vägvinnade tempo.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...