Packraft i Norrbotten

Hej,

Jag och en god vän till mig ska ut och paddla packraft nu på fredag, och jag tycker jag har med mig i princip samma saker som jag har till en vintertur - och tänker att det ju borde gå att få till något bättre nu om sommaren.

Vi ska vara ute i vildmarken i sju dagar totalt och jag har skrivit upp följande på min lista:

Utrustning
Tält - hilleberg nallo3
Kök - whisperlite - gas (hoppas att man ska kunna lägga till vid någon strand eller liknande och använda det trots eldförbudet, men har med alternativ om sådana platser ej skulle finnas)
Tallrik/bestick kokkärl, två termomuggar samt två tallrikar(allt packas i kokkärlet)

Multiverktyg - lestherman
Kniv - Mora
Powerbank (liten ~1.5 laddning)
Myggmedel - mygga
Deo
solkräm
Tandborste + tandkräm
Liggunderlag + sovsäck
Myggnät för ansiktet
Styrketräningshandskar (förebygga blåsor i händerna)
Fiskespö
Draglåda

Kläder
Friluftsbyxor - Lundhags traverse (Vi kommer antagligen behöva gå till fots en god del)
Regnställ - arc teryx skaljacka + bergans goretexbyxa
Underställsöverdel
Träningsshorts att paddla i
Vandringskängor Crispin skarven
Löpskor att paddla i
Keps
Extra kalsonger
Strumpor

Frukostt - havregrynsgröt med bär/nötter
Snacks - bars och nötter/naturgodis
Middag/lunch - potatismos och förhoppningsvis fisk, alternativt frystorkad/färdiglagad mat tillagad i stormkök alternativt nå påsar jag köpte på naturkompaniet som värms genom en kemisk reaktion mellan vatten och nå salt)

Packraft - Alpacka Denali Llama ~ 3kg


Är det något uppenbart ni ser som antagligen inte kommer behövas på turen? Jag personligen är sugen på att lämna skalkläderna hemma eftersom vi kommer vistas på vattennivå och således är risken för dramatiska väderförändringar inte väldigt stor.

Tacksam för input

/Zlagge
 
Var väldigt försiktig med elden. Tänk noga på ditt ansvar för naturen och även på hur ditt ansvar ser ut och vad som händer om det blir natureld. Gällande Packningen saknar jag några klädplagg. Det som jag ser som är onödigt åtminstone min packning är deodoranten.
 
Hej,

Jag och en god vän till mig ska ut och paddla packraft nu på fredag, och jag tycker jag har med mig i princip samma saker som jag har till en vintertur - och tänker att det ju borde gå att få till något bättre nu om sommaren.

Vi ska vara ute i vildmarken i sju dagar totalt och jag har skrivit upp följande på min lista:

Utrustning
Tält - hilleberg nallo3
Kök - whisperlite - gas (hoppas att man ska kunna lägga till vid någon strand eller liknande och använda det trots eldförbudet, men har med alternativ om sådana platser ej skulle finnas)
Eldningsförbud är eldningsförbud.
Tallrik/bestick kokkärl, två termomuggar samt två tallrikar(allt packas i kokkärlet)
Ät ur kokkärl, räcker med en sked.
Multiverktyg - lestherman
Till vad?
Kniv - Mora
Powerbank (liten ~1.5 laddning)
Till vad?
Myggmedel - mygga
Deo
Behövs ej.
solkräm
Tandborste + tandkräm
Liggunderlag + sovsäck
Myggnät för ansiktet
Styrketräningshandskar (förebygga blåsor i händerna)
Behövs ej.
Fiskespö
Draglåda

Kläder
Friluftsbyxor - Lundhags traverse (Vi kommer antagligen behöva gå till fots en god del)
Regnställ - arc teryx skaljacka + bergans goretexbyxa
Underställsöverdel
Träningsshorts att paddla i
Vandringskängor Crispin skarven
Löpskor att paddla i
Ha bara ett par skor. Lätta, mesh.
Keps
Extra kalsonger
Strumpor

Frukostt - havregrynsgröt med bär/nötter
Snacks - bars och nötter/naturgodis
Middag/lunch - potatismos och förhoppningsvis fisk, alternativt frystorkad/färdiglagad mat tillagad i stormkök alternativt nå påsar jag köpte på naturkompaniet som värms genom en kemisk reaktion mellan vatten och nå salt)

Packraft - Alpacka Denali Llama ~ 3kg


Är det något uppenbart ni ser som antagligen inte kommer behövas på turen? Jag personligen är sugen på att lämna skalkläderna hemma eftersom vi kommer vistas på vattennivå och således är risken för dramatiska väderförändringar inte väldigt stor.

Tacksam för input

/Zlagge
Maten skulle jag ha 100% no cook just nu, gör beef jerky av lövbiff + annat torkat som funkar med cold soak.
Annan utrustning beror på vad det är för vatten, men bra att ha PLB, hjälm, flytväst, kastlina, karta, lagningsutrustning, etc.
 
Om det gäller Norrbotten så får stormkök användes om det används säkert, från https://www.lansstyrelsen.se/norrbo...t/2018-07-16-eldningsforbud-i-hela-lanet.html


Vid eldningsförbud är det:

  • tillåtet att grilla på egen tomt med kol/briketter/gas i en ändamålsenlig grill.
  • inte tillåtet att använda engångsgrill eftersom det inte är en säker grillplats.
  • tillåtet att grilla med kol eller briketter i särskilt för ändamålet iordningsställda grillplatser i sten, betong eller liknande. Elda med ved i dessa är inte tillåtet. Tillfälligt anordnade grillplatser av sten eller stockar uppfyller inte kraven för en säker grillplats.
  • tillåtet att använda campingkök, stormkök och liknande om de placeras på eldsäkert underlag som sten grus eller sand.
  • förbjudet att använda pyroteknisk utrustning utomhus.

Länsstyrelsen uppmanar till mycket stor aktsamhet och avråder från att använda iordningsställda grillplatser i skog och mark med tanke på den extremt stora brandrisk som råder för närvarande. Den som bryter mot eldningsförbudet gör sig skyldig till ett brott och kan stå till svars i enlighet med Lag om skydd mot olyckor.

Eldningsförbudet gäller tills vidare.


Användande av stormkök
Följande åtgärder måste vidtas vid användande av stormkök:
  • Stormköket måste placeras på eldsäkert underlag som sten, grus eller sand.
  • Det få inte finnas något bränsle utanför brännaren.
  • Vatten måste finnas i direkt närhet till stormköket. Om det börjar brinna måste elden kunna släckas direkt. Använd därför stormköket i närheten av ett vattendrag eller sjö.
  • Innan du lämnar platsen måste du försäkra dig om att underlaget har svalnat helt. Annars riskerar du att starta en brand efteråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Lars Monsen / Kipara Packraft? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...