Sveriges dyraste tältplats: Abisko?

Men jag är rätt avig till både STF och Friluftsfrämjarna som jag tycker allt mer handlar om att dra in pengar snarare än att främja folks tillgång till natur. Det går i princip att kolla in vilken kommersiell aktör som helst efter resor då priserna inte direkt skiljer sig.

Vad används pengarna till? Kan man göra det man använder dem till billigare?
 
Förutom att det är dyrt att tälta vid Abisko turiststation har de grusat av de tillgängliga tältplatsen med ganska grov makadam för att minska markslitaget, men samtidigt ökas slitaget på tältgolvet.
Jag brukar tälta vid den iordningställda tältplatsen utmed Kungsleden ca 3-4km från start i Abisko.
 

avslutad210712

Gäst
Hade ju lätt planerat så att jag kunnat gå utanför parken och slå upp tältet bäst jag vill.

645 är dyrt om man ställer det i relation till exempelvis en hotellnatt tycker jag. I princip betalar man för att få tillgång till lite prylar som man kanske behöver/vill utnyttja men mer är det inte.

Men jag är rätt avig till både STF och Friluftsfrämjarna som jag tycker allt mer handlar om att dra in pengar snarare än att främja folks tillgång till natur. Det går i princip att kolla in vilken kommersiell aktör som helst efter resor då priserna inte direkt skiljer sig.

Om man börjar i Abisko är faciliteterna svåra att uppskatta till det priset men avslutar man där är en dusch j*vligt uppskattad.
 

avslutad210712

Gäst
Vad används pengarna till? Kan man göra det man använder dem till billigare?

Underhåll av stugor i fjällen tex byggande av bastu vilket är betydligt dyrare än i en tätort.

Transport av gasol och livsmedel till stugorna vilket såklart är dyrare än till den lokala ICA/COOP-butiken.

Administrativa utgifter centralt.
 

avslutad210712

Gäst
Förutom att det är dyrt att tälta vid Abisko turiststation har de grusat av de tillgängliga tältplatsen med ganska grov makadam för att minska markslitaget, men samtidigt ökas slitaget på tältgolvet.
Jag brukar tälta vid den iordningställda tältplatsen utmed Kungsleden ca 3-4km från start i Abisko.

Ett annat problem med att tälta inne i Abisko är alla dessa malmtåg som signalerar varje gång de skall in i en tunnel och kanske även när de kommer ut.
 
Underhåll av stugor i fjällen tex byggande av bastu vilket är betydligt dyrare än i en tätort.

Transport av gasol och livsmedel till stugorna vilket såklart är dyrare än till den lokala ICA/COOP-butiken.

Administrativa utgifter centralt.

Ja, precis, och det är väl att främja folks tillgång till natur? Att bo i stuga, bada bastu och tvätta sig och slippa släpa all mat ökar väl tillgängligheten till naturen för många? Att behöva gå tre kilometer för att tälta gratis snarast tvingar väl ut folk i naturen, i alla fall uppmuntras det starkt med ekonomiska styrmedel, mer eller mindre medvetet.
 

avslutad210712

Gäst
Ja, precis, och det är väl att främja folks tillgång till natur? Att bo i stuga, bada bastu och tvätta sig och slippa släpa all mat ökar väl tillgängligheten till naturen för många? Att behöva gå tre kilometer för att tälta gratis snarast tvingar väl ut folk i naturen, i alla fall uppmuntras det starkt med ekonomiska styrmedel, mer eller mindre medvetet.

"Problemet" är att nationalparken (tältförbudet) är statens "påhitt" vilket innebär att man knappast kan lasta STF för att de tvingar ut någon tre km.

Folk betalar gladeligen STFs avgift vid Kebnekaise fjällstation trots att de bara behöver gå några minuter kortare eller längre för att tälta gratis.

Folk betalar också en hel hög med pengar för att stressa genom Kungsleden trots att de kan gå sträckan helt gratis i lugnt och avslappnat tempo - Fjällräven classic.

Och som sagt så går det att tälta gratis vid Abisko östra vilket innebär att ingen tvingas ut tre km och det går alldeles utmärkt att starta sin vandring därifrån. Finns en led. Men man tappar faciliteterna som man får betala för vid Abisko turist.

[Tillägg]

Själv är jag med i STF sedan 15 år tillbaka för att min medlemsavgift går till att underhålla STFs anläggningar vilket innebär att flera förhoppningsvis fler skall kunna ta sig ut i fjället. Själv har jag inget ekonomiskt tillbaka eftersom jag aldrig bor i stugor. Nåja en gång i full snöstorm har jag bott i en av deras stugor och jag har köpt en t-shirt med medlemsrabatt. Och en natt vid just Abisko turist.
 
"Problemet" är att nationalparken (tältförbudet) är statens "påhitt" vilket innebär att man knappast kan lasta STF för att de tvingar ut någon tre km.

Det är rätt och inget STF kan lastas för. Jag har full förståelse för tältningsförbudet i Abisko, annars hade nog slitaget på den känsliga naturen i Abisko tagit allt för mycket skada med närhet till både järnväg och väg. Tyvärr är slitaget ändå stort (inte minst efter fyrhjulingarnas intåg) och skillnaden över de drygt 30 år som jag vandrat genom Abisko vid olika tillfällen är tyvärr uppenbar.
 
Men jag är rätt avig till både STF och Friluftsfrämjarna som jag tycker allt mer handlar om att dra in pengar snarare än att främja folks tillgång till natur. Det går i princip att kolla in vilken kommersiell aktör som helst efter resor då priserna inte direkt skiljer sig.

Det är tyvärr en utveckling som skett. De ideella organisationerna bolagiserar verksamhet för att kunna tjäna pengar på det hela, och man tar ekonomiska risker med medlemspengarna, i hopp om att tjäna mer pengar. Säkert vällovligt , men man kan ifrågasätta huruvida man fortfarande är en ideell medlemsorganisation då.

En annan parameter är att det idag är omgärdat av mer regler och ansvar att genomföra ledarledda turer än det var förut, så det blir dyrare att arrangera, och det går ju ut över deltagaren. Ibland är vårt genomreglerade samhälle inte enbart av godo

christian
 
Jag lastar inte STF för någonting, det är en jättebra förening som hela min familj är medlemmar i sedan många år. Jag ifrågasätter skarpt det som påstås i ett inlägg här, att de är mer ute efter att tjäna pengar än att hjälpa folk ut i naturen, för det tror inte jag. Jag har t o m blivit tipsad av personal på Kebnekaise fjällstation om bra tältplatser precis utanför betalningsområdet när de hjälpte oss att boka taxi från Nikkaluokta.

Jag tycker att man får mycket för medlemsavgiften om man någon gång under en fjällvandring utnyttjar leder och vindskydd och andra faciliteter, och nu står det på deras hemsida att medlemmar får nyttja stugorna gratis på dagarna i år. Det är klart att de är ute efter att tjäna pengar, men de pengarna används till att hjälpa folk ut i naturen.
 
Sedan två (tre?) år tillbaka ingår dagavgiften i medlemsavgiften. Man får även 20% på ett köp på outnorth (vet inte om man får flera erbjudanden per år då jag inte använt mig av det ännu, har i alla fall tagit ut en ny rabattkod då jag inte använde den första innan datumet gick ut.).

Med 100kr/natt i rabatt så har det fort betalt sig själv för osd då vi bor i stugorna tre-fyra nätter per år och även använder oss av dem vid minst fyra lunchstopp per år.

Fortfarande så tycker jag tältavgiften vid Abisko är för hög men det kanske skitas ner något kosmiskt så de måste städa av området ofta?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
 
Jag lastar inte STF för någonting, det är en jättebra förening som hela min familj är medlemmar i sedan många år. Jag ifrågasätter skarpt det som påstås i ett inlägg här, att de är mer ute efter att tjäna pengar än att hjälpa folk ut i naturen, för det tror inte jag. Jag har t o m blivit tipsad av personal på Kebnekaise fjällstation om bra tältplatser precis utanför betalningsområdet när de hjälpte oss att boka taxi från Nikkaluokta.

Jag tycker att man får mycket för medlemsavgiften om man någon gång under en fjällvandring utnyttjar leder och vindskydd och andra faciliteter, och nu står det på deras hemsida att medlemmar får nyttja stugorna gratis på dagarna i år. Det är klart att de är ute efter att tjäna pengar, men de pengarna används till att hjälpa folk ut i naturen.

Några fakta:

STF har utvecklats till en förening som har knoppat av och bolagiserat stor del av sin verksamhet och därmed kommersialiserat turismen i stora delar av fjällen där STF faktiskt har monopol och där ingen annan får konkurrerar med de.

När du bor i en STF stuga eller fjällstation, så betalar du inte till STF, men till STF AB, deras kommersiellt drivna bolag.

Ca 37 % av STF ABs omsättning går till löner och lönekostnader, dvs ffa till stabspersoner i Stockholm - inte till fjällstugor eller fjällstationer. Lönekostnader har ökat med ca 11% på två år. Behövs det verkligen så många centrala administratörer, marknadsförare, kommunikatörer, ekonomer?
Stugvärdarna och personalen på fjällstationer däremot jobbar i stor utsträckning ideellt eller för marginella ersättningar.
Man måste skilja mellan eldsjälarna på plats och stora aktiebolaget bakom.

Leder, vindskydd och dylika "faciliteter" bekostas och underhålls i regel av länsstyrelserna, inte av STF.


(Siffrorna tagna ur STF ABs senaste årsredovisning.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Wishmazter Skarsfjället, tältplats? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
seasteel Bra tältplats? Finntjärnen-Långbrottstugan Fjällvandring 2
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
resomaja Tältplats på Ruotesmassivet? Fjällvandring 12
summe Tältplats i Kvikkjokk Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Tältplats mellan Abiskojaure och Vistasstugan Fjällvandring 5
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Daddy Tältplats i eller i närheten av Nikkaluokta? Fjällvandring 7
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Per Edvardsson Tältplats kebnekaise Fjällvandring 3
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
Netclown Tältplats vid Singijavrrit? Fjällvandring 5
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.