lätt vindjacka

Jag tänkte fråga om någon känner till om till exempel xxl har lätta vindjackor som i hopp rullat form inte tar plats större än en knuten näve.
 
Har en Bergans Microlight jacka som jag är väldigt förtjust i. Lätt, packbar i din egen ficka, tål en hel del regn utan att vara tät som en skaljacka, andas bra, stretchig med en bra huva. Används i allt från stad, löpturer, skog till fjäll.
 
Finns bra såna på Decathlon. finns både på cykel och löparavdelningen som väger runt 100g för en rätt billig peng.

Jag har en från Zpacks som väger 60g och fungerar utmärkt. Men det finns nog billigare och mer lättillgängliga alternativ som det Calexio beskriver. Enkel vindtät syntetväv typ sovsäck duger bra, membran och stretch blir snabbt tyngre samt större ihopvikta och behövs inte för funktionen. De tunna tygerna håller väldigt bra i förhållande till sin vikt.
 
Jag har en Karhu Ultrarun (löparjacka) som väger typ 100-120g i stl XL, storlek ihopknycklade som ett äpple ungefär och kostar 150kr. Jag har haft min i ett par år och är supernöjd med både pris, vikt, volym och funktion.
Köptes på Stadium Outlet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.