Eld med färskved

Du skriver mystiskt.
Först undrar du om någon har åkt genom isen för att denna berättar att han upptäckte att det går att elda färsk ved. Sedan något om ogräs. Hänger inte med riktigt vad du vill säga.

är det akut och viktigt att få värme.
då kan man använda sig av ett växande träd.

i ett område där man vill avverka träd till produktion. då vill man inte ha något annat som tar näring. vilket gör andra träd till ogräs
 
Grenar eller stenar för drag under elden, resten är oxså precis som alltid.
Fördelen är ju att du slipper släpa på veden, arbetsglada har sågar ner björken på meterhöjd och rundat den med nersågad ved. Små fjällbjörkar behöver inte tas ner.
Läs Yngve Ryd Eld och gå ut och öva i att tända en liten brasa i varje väder. Torrt tände i ryggsäcken gör att du lyckas lättare.

go tur

Tanken med att tända färsk björk är att det inte finns torr ved att tillgå.
Som du kan se på bilden är det snö (ca 80 cm). risken för rotbrand är obefintlig. Om du behöver sten torrt tände kan det i vissa terrängtyper vara svårt att finna. Jag utgår från att jag har väldigt minimala resurser att tillgå och jag bär normalt inte med mig torr ved i ryggsäcken om jag inte helt säkert vet att jag kan komma behöva den.

Jag övar så pass mycket på det jag vill kunna att det går enkelt även i de svåraste förhållanden. Jag vet att enbart det enkla fungerar i en nödsituation.

Självklart skall du inte ta risken att starta rotbrand i rent övningssyfte det håller jag till fullt med om.

----------------------------------------------------------------------------------------------
PS. Avseende Yngve Ryds bok så är den fantastisk och jag väljer därför att avsluta denna diskussion med ett lämpligt citat.

"En ensammen gumma kan inte träta i sin ensamhet och ett ensamt vedträ kan inte brinna, det är ett gammalt talesätt."


Vänligen Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:
Om jag minns rätt så skriver Lars Fält att färsk björk brinner särskilt bra om det är minst -10 grader ute.

"Brinna på rot". Betyder det att ni inte fäller trädet innan det eldas? Jag har aldrig testat att elda på det sättet, men det låter lite meckigt om man har med grova träd att göra.
 
Om jag minns rätt så skriver Lars Fält att färsk björk brinner särskilt bra om det är minst -10 grader ute.

"Brinna på rot". Betyder det att ni inte fäller trädet innan det eldas? Jag har aldrig testat att elda på det sättet, men det låter lite meckigt om man har med grova träd att göra.

precis, Brinna på rot, roten och stubbe kvar i marken.
inte alls bra att göra så. svår släckt
 
Om jag minns rätt så skriver Lars Fält att färsk björk brinner särskilt bra om det är minst -10 grader ute.

"Brinna på rot". Betyder det att ni inte fäller trädet innan det eldas? Jag har aldrig testat att elda på det sättet, men det låter lite meckigt om man har med grova träd att göra.

När jag tände denna eld var det inte -10, det är förmodligen lättare om det är frusen björk men det stämmer som du säger om överlevnadshandboken.
 
Anledningen till att färskt trä brinner bättre på vintern än sommaren har nog inte direkt med den aktuella temperaturen att göra utan för att trät innehåller mindre fukt vintertid än sommartid. Så om just den vinterdagen är -5 eller +5 spelar nog inte så stor roll bara det är vinter.

/G
 
Anledningen till att färskt trä brinner bättre på vintern än sommaren har nog inte direkt med den aktuella temperaturen att göra utan för att trät innehåller mindre fukt vintertid än sommartid. Så om just den vinterdagen är -5 eller +5 spelar nog inte så stor roll bara det är vinter.

/G

Rakt tydligt och enkelt. Bra !
 
går utmärkt att elda färskbjörk även på sommaren. har jag tillstånd så är färskbjörk eld alltid att föredra när man ska ha en eld som ska brinna länge. men jag lägger alltid alla stockar åt samma håll och stockarna ska vara lika långa. eldar sedan upp på. Fördelen med det är att fukten går ut i ändarna. är inte stockarna lika långa eller en ända är i elden så kommer fukten ut i elden och gör att det brinner sämmre.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...