5 dagars tur i skog

Hej!

Jag och några vänner hade tänkt en 5 dagars vandring i skog men har svårt att enas över vart vi ska åka. Våra kriterier är: folktomt, möjlighet för fiske, kunna sätta upp lägereld och simplare vindskydd. Man kan säga lite åt bushcraft området.

Har kollat på muddas och liknande nationalparker men eftersom det är just nationalparker funkar det inte riktigt med det vi hade tänkt oss. Är det någon som har tips på områden med liknande miljöer? Eller är det bättre att satsa på en led typ sörmlandsleden och bara göra avstickare från själva leden?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Men det fungerar inte då eldandet var en viktig del i vandringen och det är förbjudet att göra upp eld!

Från länken

Föreskrifter
Alla föreskrifter finns i reservatsbeslutet. Det är tillåtet att:
tälta
vandra
göra upp eld
plocka bär och matsvamp
köra skoter, tänk på att tillfälliga skoterförbud kan gälla.
fiska och jaga i enlighet med gällande lagar.
 
Man får göra upp eld i alla naturreservat och nationalparker i fjällen

Hmm...
Klistrar in från Naturvårdsverkets hemsida:

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler för eldning. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa iordningställda eldplatser.

Vad som gäller framgår av anslagstavlorna i området. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.
 
Ja, men föreskrifterna för nationalparker och naturreservat i fjällen är dels anpassade efter ett aktivt friluftsliv, dessutom räknar man med att risken för skogsbrand är mindre. Därför får man göra upp eld i de flesta nationalparker och naturreservat i fjällen
 
Från länken

Föreskrifter
Alla föreskrifter finns i reservatsbeslutet. Det är tillåtet att:
tälta
vandra
göra upp eld
plocka bär och matsvamp
köra skoter, tänk på att tillfälliga skoterförbud kan gälla.
fiska och jaga i enlighet med gällande lagar.

Generad måste jag erkänna, det gick för snabbt när jag läste! Utgick ifrån att man skriver det som är förbjudet och inte det som är tillåtet....

Efter att ha läst föreskriften så är jag lite frågande till vad som verkligen menas, får lite känsla av att man uttrycker sig som man gör i Norge (förbud men ändå inte).
I C1 står det: Skada mark eller vegetation, inklusive döda stående eller liggande träd. Det är dock tillåtet att ta ved för eldning på platsen, dock ej stående döda torrträd av tall eller gran.
Vad menas med det?

Personlig åsikt, eftersom området beskrivs som urskog så kan jag tycka att man skall vara restrektiv med att elda. En skogsbrand skulle vara, i mina ögon, en katastrof.
 
Är det någon som har tips lite längre söder ut i landet? Dels för att vi bor i Göteborg samt att vi kommer vandra i juni månad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Inhägnad skog? Naturområden 6
Korallaven Skog med gigantiska granar? Naturområden 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...