Solens ljus har förändrats.

Om (jag säger om) man upplever en skillnad. Kan det bero av mängden sotpartiklar i atmosfären. Halterna har gåttned ca 5% globalt sen början av. 90-talet. Antagligen ännu mer lokalt. Förklaringen är de regler för katalysator och filter på bilar och värmer etc som införts sedan dess.
Googla global dimming.

Jag upplever rent subjektivt att mängden färgglada solnedgångar minskat sen uppväxtåren på 80-talet, men håller öppet för att minnet bedrar mig.
 
Förklaringen till en förändring av solljuset runt 1996 är ganska enkel. Det var som en följd av ISO-standardisering och nya EU-direktiv som solen började rotera runt jorden i stället för tvärtom. I och med systemskiftet uppstod förstås vissa optiska fenomen, men det är inget farligt.
 
Jag tycker mig ha märkt, att en förändring av solljuset skedde runt 1996, med resultat att det fick en kallare färg. Jag undrar om någon annan här lagt märke till liknande förändringar, antingen då eller vid någon annan tidpunkt?

Jo, jag har noterat att solljuset varierar. Ibland skiner solen och ibland är det mulet och då blir solljuset både svagare och får en annan färg. Vissa stunder blir det till och med helt mörkt, under den så kallade natten.
Så om det är mörkt hos dig så kanske det beror på natten. Eller också har mössan glidit ned över ögonen.
:)
 
Sen när det gäller bilder av solen direkt så är det ju inte helt säkert att konstnären är helt sanningsenlig.
Fotograferar du solen direkt med en tygridåkamera brukar man behöva byta ridå efteråt. Solen bränner hål i den.
 
Trist ton i den här tråden. Ni tycker säkert att ni är lite skojiga och att det är oskyldigt, men det börjar bli smaklöst. Varför inte ge seriösa svar istället för att bara driva med personen som ställde frågan? Eller bara låta bli att svara?

Även i andra trådar har jag sett sånt som nästan är mobbning, bara för att någon är lite oliktänkande eller inte strikt naturvetare.

Men jag kanske har missat något?

//Johan
 
Avgaser

Brukar man inte säga att det är stoft i luften som gör att solnedgångarna blir röda och vackra. En helt fri fundering jag har är att nånstans runt 90talet blev katalysatorerna mer dominerande i vår bilpark med mindre utsläpp som följd. Kan det vara nåt?
Sen är väl det kanske inte osannolikt att vi förändras snabbare än solen gör. Bara det att över 40 så behöver vi dubbelt så mycket ljus som en 20-åring för att se lika bra. Återigen bara en tanke.
Kjell
 
Trist ton i den här tråden. Ni tycker säkert att ni är lite skojiga och att det är oskyldigt, men det börjar bli smaklöst. Varför inte ge seriösa svar istället för att bara driva med personen som ställde frågan? Eller bara låta bli att svara?

Även i andra trådar har jag sett sånt som nästan är mobbning, bara för att någon är lite oliktänkande eller inte strikt naturvetare.

Men jag kanske har missat något?

//Johan

Ja, jag tror att du missat att TS är ett skojfriskt forumtroll... Hur tycker du att en sån här fråga passar på ett friluftsforum under rubriken "Miljö - ta hand om naturen"? Om jag reggade mig på ett datorforum och frågade efter bra recept på pepparkakor under rubriken "Windows 7" skulle jag varken förvänta mig eller få seriösa svar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...