Urskog hotad i Änok

kanske dags för oss svenskar att ta en snabbkurs i opinionsbildning och användande av nya medier från norrmännen. Det som retade upp dem var en tänkt kraftledning över Hardangerfjorden. Kika in på www.bevarhardanger.no sen kör vi tycker jag. De har inte vunnit ännu, men det iallafall inte i brist på kämpaglöd för något de tror på.

Så bevaralaponia? Facebook, twitter, domän, emailkampanj, youtubefilmer. Kör vi?

Christian
 
Sorry Kalle, hade för mig bloggen var öppen, ska kolla på den sen, men brevet finns här.

http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=278

och blogginlägget kommer man åt här: http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_blog&view=comments&pid=29

Det är väldigt bra att Fjällklubben har reagerat och skrivit detta brev.

Borde det inte vara möjligt att köpa träden "på rot" så att säga, (men avstå från att avverka dom naturligtvis)

Att en markägare vill avverka är ju inte speciellt konstigt. Det är ju trots allt deras levebröd.

Det är alltid en svår balansgång mellan markägarens intressen och det allmännas i sådana här fall. Markägare tycker ofta att resten av Sverige inte borde lägga sig i deras egendomar. Det finns dock markägare - också i Kvikkjokk - som resonerar på annat sätt än dessa och är beredda att ta hänsyn till områdenas unika och skyddsvärda karaktär. Inklusive att väga in friluftslivets och turismens intressen.

Det hade förstås varit bra om myndigheterna hade pengar nog att köpa upp värdefulla områden som dessa. Men de pengarna verkar inte finnas i detta fall. Jag skulle också gärna vilja veta vilket ekonomiskt värde en hektar har här, jämfört med planterad skog i mer genomsnittlig norrländsk skogsmark. Detta kan knappast vara mark som är särskilt produktiv.
 
Nu tänker jag sticka ut hakan lite här och säga, låt dom avverka.
Av den total arealen 1.330.000 ha som utgörs av naturreservat och nationalparker i hela Sverige så ligger endast 337.300 ha nedan fjällnära skog. (Skogsstatistisk årsbok)

Så skit samma om dom avverkar lite gammal fjällskog, den naturtypen är ändå väl skyddad i jämförelse med många andra naturtyper som gammal lövskog, gammal ädellöv eller bara gammal granskog längst norrlandskusten.
Nu är jag varken Norrbotning eller skogsägare men jag menar bara att vill man skydda skog är det tex Götaland man ska titta på inte fjällen.


Synd att de skall hålla på och tafsa på de sista urskogsområderna.

Då kan jag glädja dig med att det är inte någon risk, då vi inte har någon urskog i Sverige...
 
Det är ju ungefär samma område som Björn Anderson skrev om i sin blogg för nåt år sen, den gången för att det var/är (?) aktuellt för mineralprojektering.

Jag tror att den där mineralprojekteringen är aktuell hela tiden. Gruvbolaget ligger bara och lurar tills det en dag visar sig att det är lönsamt för dem att sätta igång. Änok är alltså hotat från flera håll.

När det gäller tillsättandet av Kamajokks naturreservat fanns det naturigtvis en del markägare som motsatte sig detta. Andra var tydligt för det. Och slutligen klubbade myndigheterna igenom reservatet. Jag har intrycket att exempelvis Länstyrelsen inte enbart är att betrakta som en "fiende" när det gäller bevarandet av värdefulla områden. Ifråga om Kamajokk så har jag undrat om det ska ses som en markering från myndigheterna att man vill bevara och att man genomför en bit i taget. De mullrar lite nu och då, alltså.

Och den där vindkraftsparken som var aktuell i Stora Sjöfallet för ett par, tre år sedan fick ju inte tillstånd. Av skäl som hade med naturvärdena att göra.

Men det är förstås inte tillräckligt att enbart sitta och hoppas på myndigheterna. Och i det här fallet med avverkningstillståndet har de tagit ett beslut som går i motsatt riktning mot vad som är önskvärt.
 
Då kan jag glädja dig med att det är inte någon risk, då vi inte har någon urskog i Sverige...

Detta stämmer inte.

Jag vet inte vad du menar med urskog, men den vanliga definitionen av urskog är skog som inte utsatts för mänsklig exploatering, som exempelvis avverkning eller plantering. Och sådan skog finns det ju i vårt land, dvs urskog.
 
Nu tänker jag sticka ut hakan lite här och säga, låt dom avverka.
Av den total arealen 1.330.000 ha som utgörs av naturreservat och nationalparker i hela Sverige så ligger endast 337.300 ha nedan fjällnära skog. (Skogsstatistisk årsbok)

Så skit samma om dom avverkar lite gammal fjällskog, den naturtypen är ändå väl skyddad i jämförelse med många andra naturtyper som gammal lövskog, gammal ädellöv eller bara gammal granskog längst norrlandskusten.
Nu är jag varken Norrbotning eller skogsägare men jag menar bara att vill man skydda skog är det tex Götaland man ska titta på inte fjällen.

Du har förmodligen en poäng.

Missförstå mig rätt, jag bidrar gärna till att skydda naturvärden, men frågan är hur vi ska prioritera?
Finns det ett särskilt värde med den här skogen utöver en vacker utsikt?
 
Du har förmodligen en poäng.

Missförstå mig rätt, jag bidrar gärna till att skydda naturvärden, men frågan är hur vi ska prioritera?
Finns det ett särskilt värde med den här skogen utöver en vacker utsikt?

Från kartan och artlistan:

Totalt påträffades 20 rödlistade arter samt minst 9 signalarter, kategoriserade enligt
Rödlistan 2010
Borde ju ge en signal. Tror inte arterna komer för utsiktens skull;)
 
Från kartan och artlistan:

Totalt påträffades 20 rödlistade arter samt minst 9 signalarter, kategoriserade enligt
Rödlistan 2010
Borde ju ge en signal. Tror inte arterna komer för utsiktens skull;)

Då så, då finns det något mer konkret. (Även om jag har en känsla av att det inte är någon konst att hitta rödlistade arter i godtyckligt naturområde bara man letar...)

Jag vill inte obstruera, bara ha fakta.
 
Då så, då finns det något mer konkret.

Det fanns där hela tiden, bara att klicka på länken och läsa;)

Men området är litet, antaglygen ganska lågproduktivt, har skyddade arter och ligger ju knappast så till att det enkelt går att forsla ut timmret. Svenska staten borde ju kunna byta landområde med ägaren och ge den ett bit land nån annanstans (eller byta avverkningsrätt).
 
Från kartan och artlistan:

Totalt påträffades 20 rödlistade arter samt minst 9 signalarter, kategoriserade enligt
Rödlistan 2010
Borde ju ge en signal. Tror inte arterna komer för utsiktens skull;)

Bara för att vara rättvis, Arttatabanken anger oftast position av artfynd endast som kartblad.
De funna arterna behöver inte finnas i det avverkningsanmälda området utan kan finnas på en gammal tall långt därifrån...
 
Bara för att vara rättvis, Arttatabanken anger oftast position av artfynd endast som kartblad.
De funna arterna behöver inte finnas i det avverkningsanmälda området utan kan finnas på en gammal tall långt därifrån...


Bara för att vara rättvis: Om man läser länken så ser man att titeln är: Artfynd Änok, 24-26/07/2010
Det kan ju antyda att man gjort en inventering. Vad tror du?
 
Området Änok är inventerat

Det har gjort en del inventeringar av området Änok även tidigare. Före bildandet av Kamajokks naturreservat 2008 gjorde Länsstyrelsen inventering. Resultatets anges i korthet i regeringsbeslutet som finns här:
www.norrbotten.lst.se/publishedObjects/10011520/081218 Regeringsbeslut inkl reservatsbeslut.pdf

Detta dokument är mycket intressant om man vill sätta ig in i hur myndigheterna tänkte i detta fall.

Själv är jag fågelskådare med stort intresse för fjällets och skogens fåglar. Biotoper som i Änok är värdefulla på flera sätt för fåglarna. Gammelskogen är en förutsättning för att vissa hackspettarter ska kunna häcka. Hackspettarnas gamla bohål ger i sin tur bland annat en del ugglearter möjlighet att hitta boplatser. Den tretåiga hackspetten samt spillkråkan står på rödlistan. Även den mindre hackspetten finns med. Alla dessa tre har påträffats utmed Kamajokk.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.