Vattenskoter JA eller NEJ?

Hej på er

Jag är en kille som upptäckt vattenskoterns möjligheter men som även förstår dess inverkan på naturen och dess omgivning ... främst när det gäller buller ..... Varför kan vattenskoter tillverkare ej bygga tysta skotrar? ... jag menar de är ju baserade på motorcykel motorer och där finns det ju t ex Honda Goldwing som låter som en symaskin ... även BMW:s motorcyklar är ju tysta .... är det någon som känner till tillverkare av tysta vattenskotrar så meddela mig gärna här .... tycker det är ett underbart transportmedel men förstår inte varför det skall väsnas mer än andra transportmedel på sjön

En fråga till er som inte är vatttenskoter frälsta: Vad mer för nackdelar har vattenskotern jämfört med andra transportmedel ute i skärgården? Jag vill höra nackdelar som är specifika med just vattenskotern som ej vanliga motorbåtar på bringar

/Johan
Vattenskoter killen
 
De framförs oftast alltför fort på grunt vatten och riskerar då att krocka med badande och med fåglar. Jag tycker att hastigheten är ett större problem än ljudet. De körs ju sällan på större öppna ytor där man får köra fortare.
 
Vattenskoterns nackdelar (för omgivningen) handlar väl mest om "buskörning".
Om du kör rakt fram i farleden så stör du knappast nämvärt. Om däremot du och andra vattenskoterförare åker runt runt utanför stranden hela dagarna så stör det rejält.

Att vattenskotern tar sig in där andra motordrivna båtar måste vända gör också sitt till. Fördel för vattenskoterföraren, nackdel för de (människor och djur) som hellre slipper snabb motortrafik i det som tidigare endast trafikerades av ekor och kajaker.
 
En motorbåt körs från A till B. Åtminstone använder jag vår på det viset. En vattenskoter körs runt runt runt runt runt runt runt på samma ställe. Sen tar föraren lunch för att sen fortsätta köra runt runt runt runt runt runt runt runt runt runt runt. Hur mycket båten än bullrar så stör den bara lite för stunden.

Så för min del är det ljudet som stör!
 
Vettenskotern

Ja det där köper jag att det finns de som kör skotern alldeles för nära stranden .... det måste stävjas ..... precis som man ej för köra mer än 30 förbi en skola eller dagis så borde detta beivras på samma sätt .... det är fortfarande tokigt att man ej måste ha körkort på en vattenskoter när man måste ha det på en MC ........ jag är mera inne på att använda skotern som transportmedel från A till B ... t ex vore jag Kungen skulle jag lätt ta vattenskotern från Drottningholm till slottet istället för att sitta i köer .... ett annat exempel på snyggt ändamål med skotern är faktiskt räddningstjänsten ... som en gammal ytbärgare vet jag en hel del om de vedermödor det innebär att plocka upp folk i vattnet vid dåligt väder ... här har jag sett att räddnignstjänsten ofta använder skotrar att snabbt ta sig ut och snabbt undsätta ... precis som akutbilarna som kommer för ambulanserna .... jämför en vattenskoter i kostand och en helikopter .... kan man i bara några få % av räddningsfallen använda en räddningsvattenskoter istället för en helikopter har du sparat in massor med pengar .... om folk fattade att använda skotrarna som häftiga transportmedel istället för runt runt runt ... (hur löjligt som helst) ... OCH att de blev tysta .... då skulle vi nog kunna få se en hel del ... som alternativ till segel och motorbåt ....

/Johan
Vattenskoter killen
 
Det är som med skotrar i fjällen. De som använder dem som leksaker som pery tog upp saboterar för dem som vill använda dem som transportmedel. Bullrandet som aldrig slutar från vattenskotrar i skärgården är ett otyg.

Raskesven
 
Det enda som jag har emot skotrar (snö och vatten) är att man förr eller senare får ta hand om dem. Hur då? Tja, soppatorsk funkar på båda. Skador orsakade av hinder. Okunnighet när motorn väl stannar om hur man överlever då. Fylla...

Kunde de ta vara på sig själv så skulle det ju vara bra.

/Karolina som både plåstrat om och bogserat skoterförare på havet och på snön
 
Känner en herre som använder vattenskotern till att hälsa på sin dotter som bor på en ö. När han har bråttom använder han skotern annars tar han kajaken!
Det användnings sättet låter helt OK (alltså ingen lek/buskörning) tycker jag!

/Janne
 
Största problemet är inte någonting av de ovan nämda enligt mig, det är att de är tillgängliga för allmänheten.

Tycker väl att det antingen kan vara licens på dem; räddningstjänst osv har ju givetvis ett syfte medans jag tycker att det är försvinnande få som kan ha Nytta av dem bland privatpersoner. Dessa få kan få ansöka om licens på samma sätt som räddningstjänsten tycker jag.

...men då tycker jag ju å andra sidan att all privat bilism och alla taxi ska banlysas från stadskärnorna (ja, även för de som bor där!) och att snöskotrara som ett transportmedel för friluftsliv på snö är lika fel som vattenskotrar för friluftsliv i/kring vatten...

...har man brottom är det nödläge och då gäller andra regler. Annars kan man gott ta sig fram med muskelkraft eller kollektivt enligt mig.
 
Som några redan påpekat finns det alltid de som avänder dessa fordon som leksaker, vilket stör folk- och djur-liv både på land och vatten.
Jag anser att det i första hand är de enorma hastigheterna de här fordonen kan komma upp i, som är det allvarligaste problemet.
För det andra så framförs fordonen tämligen ofta av folk som saknar förarbevis/körkort.
För det tredje så är risken att ertappas av kontrollerande myndighet mycket låg.

Sedan kan man undra om det är növändigt att kunna förflytta sig i över 50-60 knop på sjön eller att en snöskoter som väger en bråkdel jämfört med en bil, behöver ha runt 150 hästkrafter.

Låter lite negativt, jag vet det. Har tyvärr många mindre roliga erfarenheter.........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Några Etapper på E2 eller GR5... Stockholm 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...