Vad gör du för miljön?

Då är det dags prova med att
*Sluta med att äta, och då behöver man inte diska heller :cool:
*Sluta med tvätta
*Sluta med duscha
*Sluta använda TV’n
*Sluta använda telefon
*Sluta läsa tidningar, och då behöver man ingen belysning heller ;)


Så snart sitter jag hungrig och smutsig mörkret framför datorn tills jag kommer på att ”sluta med allt” som påverkar miljön är nog ingen bra lösning :(

Per
 
.....
Produktionen av ett kg nötkött ger samma klimatpåverkan som att köra en genomsnittsbil i 300 km sägs det. Jag försöker äta så lite kött som möjligt.
Har du någon länk till där det "sägs"? Jag vill gärna sätta mig in i den likheten, seriöst.

Bortsett från levnadsstil i övrigt; medlemsskap i WWF och andra liknande organisationer med den inriktningen, med riktade bidrag till det men vurmar särskilt för är bra, tycker jag.

Raskesven
 
Jag har inga direkta källor men om man tänker på att 1kg nötkött har 100kubikmeter genomlupet vatten genom djuret samt att allt foder ska transporteras till det (läste en siffra om 14kg sojaprotein per kg nötkött). Det är väldigt få nötkreatur som går ute hela året och äter av det som naturen ger. Sedan ska djuret till slakt, slakteriet ska drivas sen ska köttet kylas och förpackas tills det hamnar på ett matbord. Med det i åtanke tycker jag 30 mil låter aldeles för lite.
/J
 
Har du någon länk till där det "sägs"? Jag vill gärna sätta mig in i den likheten, seriöst.

Google, my friends, Google...

New Scientist (Snyggt The Smiths-inspirerad rubriksättning)
Guardian
news.com.au
Mongabay (vad nu det är för sajt)

Tillägg
Originalrapporten verkar vara:

Ogino, A., Orito, H., Shimada, K., Hirooka, H. (2007) 'Evaluating environmental impacts of the Japanese beef cow-calf system by the life cycle assessment method'. Animal Science Journal, Volume: 78, Issue: 4, Pages: 424-432. (Abstract)
 
Senast ändrad:
1. Handlar ekologiska och rättvisemärkta kläder.
2. Har inte körkort, cyklar så mkt jag kan istället.
3. Köper alla mejeri- och grönsaksprodukter ekologiskt. I övrigt den utsträckning jag har råd och det finns.
4. Duschar inte för länge.
5. Köper ekologiska och rättviseämärkta julklappar.
 
Proteinbrist i Sverige är inte direkt vanligt. Och protein finns i andra grejer än kött, t ex bönor.

Kor är inte heller alltid förädlat gräs. På många håll får ju korna äta massor av kraftfoder av spannmål, blir dåliga i magen och pruttar ut metangas som är en kraftig växthusgas. Dessutom går väldiga arealer åt till att odla denna spannmål. Om vi åt odlade mat åt människor där istället så vore mycket vunnet. Energieffektiviteten blir löjligt dålig av att gå omvägen via kossa. Dessutom går det åt väldigt mycket vatten för att föda upp kossorna, och detta i områden som kommer att drabbas av vattenbrist efterhand som klimatförändingen fortskrider.

Kravmärkt kött kommer från kor som äter gräs, så utsläppen av växthusgaser är, såvitt jag vet, runt hälften mot kött från "pruttkossa".

Viltkött är ingen belastning för klimatet. Jag är sugen på rådjur.

Vi äter mer kött än vi behöver, och köttindustrin är en av de absolut största växthusbovarna. Slutsatsen borde vara uppenbar även för den som själv är bonde.

som sagt, jag äter riktigt närproducerat kött, inte många meter mellan hagen och frysen, inga prutt-kossor.. jag har dessutom varit vegan i ett år i rent studiesyfte när jag fortfarande elitidrottade så jag vet hur svårt det är att få i sig högkvalitativt protein utan att dra i sig soya produkter, min poäng är att många miljö-veggosar pumpar i sig en massa soya produkter som odlats och transporterats till oss på ett klart tveksamt sätt.. precis som att etanolen blir ett miljö problem när den transporteras med båt runt halva jordklotet..
 
Nåt som är bra är ju att de flesta privata miljö-åtgärder man kan göra blir rena besparingar, undantaget ekologiskt odlad mat kanske. Det är ju roligare att vara grön än snål. :)

Trådstartarens "husbil"; var inte det den där stora ombyggda veteran-terräng-lastbilen? Jo en sån lär släppa ut giftiga avgaser som nåt dussin moderna småbilar åtminstone, bäst om en sån får stå stilla.

Lite paradoxalt skulle jag vara mycket miljövänligare om jag var en stillasittande stadsråtta; Jag skulle kunna åka kommunalt till jobbet, men för att ta mig till platser för kajakpaddling, klättring, mountainbike etc, måste jag ha bil för att det inte ska ta orimligt lång tid och för att få med mig grejerna. Kör en Smart åtminstone. Kanske börjar cykelpendla till våren.
 
det hjälper föga om några miljöintresserade slår dubbelknut på sig själv, det som gör skillnad är om ALLA byter till lågenergilampor, källsorterar aktivt börjar välja.. att sitta i en koja och suga på kottar kommer aldrig att bli var mans situation, att miljörörelsen går ut med vad dom vill att vi gör visar bara på hur otroligt tröga i huvudet dom är, man når inte massorna på det viset.. ICA Stig, Idol Amanda och liknader gör däremot, när media ser ekonomisk vinning i att sälja miljöargumenten så kommer det att få genomslag.. tills dess kan miljötomtarna fylla häcken med kottar utan effekt..
 
Att bo i en tät låda är primo, du mår bättre och det går åt mindre energi. Fönster är prima för då går det att arbeta och läsa utan el.
Förvärmt vatten till liten varmvattenberedare spar energi och begränsar automatiskt duschvattenmängden....
Uppvärmning med sol och luft, drar mindre energi än det producerar...Eldning om än i kakelugn skapar go värme länge.
Källsorterar och undviker reklam, gratistidningar mm, komposterar.
Planering av cykelturer, som är både nöjes och behovsresor, promenader och bilåkande/mc dito så att resorna utövas optimalt mht transportbehov.
Nötkött har närapå helt försvunnit från menyn, medan fågel, vilt och fisk ger det proteinbehov som behövs med ärtor och bönor (läs på Patric!). Revinge ranch mfl producerar nötkött ekologiskt för de som måste...Vi odlar bär och grönsaker.
Lågenergilampor är nog lika överreklamerade som vindkraftverk....men visst har jag dylika där nätflimmer inte stör och arbetsljus inte behövs.
Kylskåp, frys och spis bidrar aktivt till uppvärmningen av lådan. Liksom egenhuggen ved.
Radio och cd-spelare ersätter tv-n mest, men den finns för att titta på bibliotekets DV och ett och annat natur/vetenskaps program.
Fifyfifty när det gäller begagnat och nytt, dvs det dyra ur begagnadepoolen och det billiga ur nybutiken.
Resor, jo det blir flyg många ggr pga tidsfaktorn så även jag ser fram mot teletransportören...
Väl borta måste man oftast hyra bil, mindre, för att komma till B.
Numera köper jag bara facklitteratur, helst på antikvariat, biblioteket har den andra litteraturen, gratis. Jag vet att min livsvän mest köper nya fackböcker, men hon antecknar i sina...
De tidningar som droppar in har vi aktivt valt, läser och låter gå vidare...(cirkulationskuvert är inte bara till för företag).
Skor och kängor går jag till skomakaren med, när konstruktionen tillåter.
Vi lagar kläder och tillverkar/reparerar en och annan pryl själva.
Men visst skulle vi kunna minska på energiåtgången än mer, vi får disskutera det nån kväll.
Jämfört med på 1960-talet skulle jag bedömma att jag minskat mina energibehov till 1/5.
//J
 
Tyvärr stämmer det som du säger, Patric, även om ordvalet kanske lämnar en del att önska. 2000-talet har glömt att en del beslut och rörelser måste ske kollektivt. Som individer kan vi förändra försvinnande lite, och oftast blir det just en polariserad bild med å ena sidan eko-fascister (den rörelsen har sina poänger!) och å andra sidan stadsjeeps-jepparna.

Jämför träning och hälsa: Samtidigt som en grupp sportar mer och kanske bättre än någonsin, äter enligt raketforskarnas bantningstips etc, vältrar sig en annan grupp i totalt onyttig mat och livsstil.

Å andra sidan skadar jag ingen genom att åtminstone försöka. Men, vill man göra något för miljön, så ska man arbeta politiskt eller med en folkrörelse, inte sitta hemma och odla eko-potatis i parketten.

Eller som Morrissey sa 1980-nånting: "I like to hold flowers when I sing. I think flowers are nice. They don't harm anybody."
 
det här med nötkött är inte direkt en nyhet, poängen är att man slår mynt av en enstaka företeelse samtidigt som haven töms på fisk, möjligheterna till reproduktion försvinner, fågelhanteringen är det vidrigaste som finns i alla djurhanteringskategorier.. det enda jag kan garantera är mitt eget kött, mitt egna vilt och fisken jag själv drar upp.. men hur många kan leva på det viset?

visst kan det låta syniskt att massan måste drivas ut rätt håll.. visst kan man ursäkta sitt eget slöseri med att ingen annan bryr sig.. jag tänker på miljön varje dag, alla mina inköp baseras på miljö både för djur och människor, trots detta så finns det en tråkig verklighet.. Det måste bli "business" med miljö och rättvisa innan det händer något..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...