Solglasögon

Hej

Behöver införskaffa ett par nya solglasögon lämpliga för vandring.
Det bästa vore ett par som fungerar året runt men sommar/höst är det som gäller nu.

De jag nu har (Rossignol WCS) är exempelvis helt usla när det handlar om motljus och färger.

Tacksam för tips på lämpliga modeller, funktionen är det viktigaste och priset kommer i andra hand.

Hls
Michael
 
Det där med återgivning av färger genom tonade glas kan vara svårt, men annars är ju Ray Bans gröna glas fantastiskt sköna för ögonen och optiskt väldigt korrekta.

/Birger
 
Polariserande, grymt bra när man vadar, man ser var man sätter fötterna.
Jag kör med Oakley i färgen "Chrome Iridium Polarized"(vem kommer på dessa namn...) och tycker färgåtergivningen funkar bra, det finns förstås i en massa andra toningar också. Men, som sagt, polariserande rekommenderas varmt.
 
Ska de funka för flera årstider så är det magiska ordet fotokromatiska, dvs de ändrar mörkhet efter omgivande ljus. Finns både hos Oakley och Juhlbo (de senaer även tillsammans med poliarisering - vet inte om Oakley har kombiantinen). Jag har juhlbo fotokromatiska i både goggles (byter dock till gula i flatljus) och sportsolglas samt rayban som finsolglas (blå poliriserade dock inte fotorkomatiska).

Mina fotokromatiska varierar mellan mörkhet 2 och 4, där 4 är lämpligt för havet och snö på berget och 2 lämpligt för normalt solljus.

Kan finnas fler märken som fyller dina krav.

/Patrik
 
Ska de funka för flera årstider så är det magiska ordet fotokromatiska, dvs de ändrar mörkhet efter omgivande ljus. Finns både hos Oakley och Juhlbo (de senaer även tillsammans med poliarisering - vet inte om Oakley har kombiantinen). Jag har juhlbo fotokromatiska i både goggles (byter dock till gula i flatljus) och sportsolglas samt rayban som finsolglas (blå poliriserade dock inte fotorkomatiska).

Mina fotokromatiska varierar mellan mörkhet 2 och 4, där 4 är lämpligt för havet och snö på berget och 2 lämpligt för normalt solljus.

Kan finnas fler märken som fyller dina krav.

/Patrik
Fotokromatiska och poliserande solglasögon. Dom billigaste är Julbo Whoops för 515:-
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s367805451
 
Jag har Monterosa-modellen (dam-modell) med Spectron4 som jag ar valdigt nojd med. Jag har smalt ansikte sa jag kunde inte ha Explorer.
 
Kollat in lite på Julbo Paddle Octopus vilka är mer neutrala och anpassade för mer vattenaktiviteter, men fungerar även under vandring, cykling och snö....

Någon som har testat dessa?
 
Annars har du 3 för 49 på Jula eller Clasan för 79 och då även polariserande som går att ha utanpå vanliga glasögon. Perfekt vid paddling med en rem på 👍

Mina brukar inte hålla så länge så tycker inte det e nån idé att köpa dyra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...