Laga trasig luftventil på Exped Downmat?

Har ett Exped Downmat liggunderlag . Det är helt tätt men ena ventilen har börjat läcka en aning. Det verkar som om en gummipackning torkat men jag har inte lyckats få isär ventilen. Är det någon som vet hur man gör? Har letat efter reservdelar men inte hittat. Det borde ju gå att reparera annars får man ju kassera hela liggunderlaget, ett förfarande som inte synes särskilt miljöeffektivt
 

avslutad210712

Gäst
För mig krackelerade någon vägg invändigt vilket gjorde att det kom dun i ventilen och det gjorde att det inte gick att få tätt.

Fick ett nytt liggunderlag på garantin.
 
Exped ventil

Tack för svar. Har kontaktat generalagenten-importören och avvaktar svar. Bad bl.a om tips på lämplig åtgärd/reparatör. Återkommer
 
Luftventil Exped

Har varit i kontakt med importören. Det går inte att laga densamma. Synd att en billig O-ring inte kan ersättas utan man måste antingen kassera hela liggunderlaget eller fixa själv. Nåväl, så här gjorde jag:
Först tog jag bort själva ventilen (den man skruvar öppet resp stängt med) . Sedan tog jag en pip till en snabblimstub som med sitt koniska utförande passade precis i det lilla röret och tätade perfekt. Lade försäkerhets skull in litet lim. Det fungerar men man har ju bara en ventil kvar. Skulle den andra ventilen gå sönder är det kört. Möjlgen skulle man kunna sätta in en cykelventil i röret och täta och pumpa med en cykelpump alt ta med kolsyrepatroner för att blåsa upp liggunderlaget.Men det blir ytrligare vikt att släpa på.Så nästa gång det blir aktuellt med liggunderlag ska reparationsmöjligheten vägas in högt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...