Ny farled i Mälaren ger nog sämre is

Jag fick för några dagar sedan ett mail om att farleden i Mälaren (Södertälje-Västerås -Köping) ska ändras så att längre, bredare och mer djupgående fartyg ska kunna trafikera farleden.

Nu har jag inte orkat läsa allt (ett dokument är på 165 sidor) men vad jag förstår så kommer större fartyg att förstöra mer is.

Även några nya streckningar av farleden. Bl.a kommer farleden att gå norr om Stora Sandskär vilket med för man inte längre kommer att kunna åka till Stora Sandskär från Västerås

Några länkar:
http://www.sjofartsverket.se/pages/50442/T-2a.pdf (35,6 Mbyte)

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Malaren/Ansokan-till-Mark--och-miljodomstolen/


/Per
 
Stora muddrings och sprängningsarbeten.

Men lite oklart för mig om isen påverkas negativt eller t o m positivt. Strömsättningen kan bli annorlunda och också utbredningen av svallvågor som bryter upp is när djupförhållanden ändras. Massorna kommer att deponeras på olika ställen både i Mälaren och Saltsjön och detta kan antagligen påverka strömsättning och hur svallvågor från fartygen bryter upp isen.

"Dumpningsplatsernas avgränsning med koordinater framgår i bilaga 2A till
tillståndsansökan: karta 1 U02 Galten (rev. 2015, domsbilaga 6), karta 4 U04
Granholmen (domsbilaga 19), karta 7 U07 Aggarö (domsbilaga 11), karta 11 U09
Oknöfjärden (domsbilaga 20) , karta 12 U10 Linasundet (domsbilaga 5) och karta
15 U12 Hallsfjärden (domsbilaga 21).
"

Högre marschfart skulle sannolikt ge större svall och strömpåverkan av själva fartygstrafiken. Men ökar hastigheten?

Thure
 
Kollar man i konsekvensbedömningarna verkar det ju som om man i och med utbyggnaden på lång sikt ser framför sig färre men större fartyg. Färre passager och dessutom större djup i farleden borde ge mindre svallvågor och mindre uppbrytning av isen, och större chans till att flaken hinner frysa ihop igen innan det är dags för nästa passage. Med förbehåll för att strömmar och annat kan ändras i och med muddringar och dumpningar.

Annars var det rätt mycket generellt intressant i ansökan - SMHI:s rapport om hydromodelleringen var ju rätt spännande, liksom SSPA:s rapport om erosion och svall.

Sen fanns ju faktiskt skridsskoåkning med i miljökonsekvensbeskrivningen (sid 120)... det är det inte ofta man ser i långfärdsskridsko i en MKB. :)
 
Västeråsåkare kommer att sakna turerna till Stora Sandskär

Stora muddrings och sprängningsarbeten.

Högre marschfart skulle sannolikt ge större svall och strömpåverkan av själva fartygstrafiken. Men ökar hastigheten?

Thure

Nej, knappast. Vintertiden är hastigheten maximerad till 12 knop under den tid som det finns is. Tyvärr är det senare ett luddigt begrepp där man inte riktigt definierat var denna bedömning ska göras. Mälaren är indelad i tre områden, där ett är mellan Kvicksund och Hjulstabron, men inom varje område kan isläggningstiden skilja mycket i tid. Det är för övrigt inte alltid hastighetsgränsen hålls.

Relativt ofta inträffar isläggningen utanför oss på Ridöfjärden under jul- och nyårshelgen. Då verkar det inte finnas någon på länsstyrelserna som kan underteckna beslutet om att införa hastighetsbegränsning och den kan komma efter trettondagen och därmed alldeles för sent. Vad skridskoåkare tycker bryr man sig inte om (egen erfarenhet när jag ringt Sjöfartsverket och påpekat att det är dags att införa hastighetsbegränsningen), utan det är yrkesfiskare som har något inflytande över detta beslut.

Det tråkiga för skridskoåkare i Västerås är att man det inte längre kommer att kunna åka till fina Stora Sandskär om man börjar inifrån staden öster om farleden, vilket 99,9% av alla skridskoåkare gör i Västerås. Sannolikt kommer man inte att kunna åka utanför Skåpholmen. Det ger alltså en stor effekt för många skridskoåkare. I MKB:n sammanfattar man det som att ”Den justerade farledssträckningen nordöst om ön Stora Sandskär i Fulleröfjärden bedöms ge upphov till små till måttligt negativa konsekvenser för friluftslivet kring ön.”

Svallbildningen är enligt vår erfarenhet inte bara beroende av fartygens storlek och hastighet. Skrovens utformning spelar stor roll. Vi bor drygt 1 km från båtrännan och märker stor skillnad på hur stort svallet blir vid vår strand från de passerande fartygen.

Idag är det över 1000 lastfartyg per år och därmed i genomsnitt ca 3 fartyg per dag till Västerås eller Köpings hamnar. Om det minskar något på sikt har det knappast någon praktisk betydelse för ihopfrysningen av isflaken runt båtrännan.
 
Intressant Bengt. Vet du om det är lotstvång på båtarna? Jag har en kamrat som jobbar på Sjöfartsverket med trafikledning i Södertälje. Skall höra mig för om det finns möjlighet att gå på lämplig person i hans kontaktnät när isarna kan skadas dvs mest under tidig isläggning på de olika generationerna av mälarfjärdar.

Thure
 
Fartygen bryter upp nylagda isar

Vet inte om det finns lotstvång i Mälaren. Bra om du kan hitta en kontaktperson på Sjöfartsverket.

Visst ställer fartygen till skador på tidiga isar, speciellt innan hastighetsbegränsningen vintertid införts. 28 december ifjol åkte jag och kamrat från Ridöfjärden som de första genom Aggarösundet till Frösåkers brygga. Öster om den lilla ön väster om Snesarboudde var det tunnare is så vi smög landnära i vasskant eller ibland innanför vassen nära stranden. Läskigt att se hur den ca 4-5 cm tjocka isen utanför vassen bröts upp som knäckebröd av vågorna från ett passerande fartyg (Västanvik) flera hundra meter från båtrännan. Det blev bara löst flytande små isflak med inslag av stora luckor mellan flaken där de väl tryckts in under varandra. Vi hade tagit det säkra före det osäkra och ställt oss på stranden när vi såg fartyget komma och det visade sig vara en högst befogad åtgärd.
 
Det är generell lotsplikt i Mälaren (liksom Hjälmaren och Vänern). Men samtidigt finns möjligheten att få en dispens för sådana befälhavare som kan farleden bra på egen hand. Mfl undantag.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...