Isens sammandragning

Att sötvatten är tätast/tyngst viid +4 är ju allmänt känt. Sedan utvidgas vattnet avsevärt vid isbildningen. Kall is (tex -10) krymper igen jämfört med +-0 gradig is och bildar ofta förarliga sprickor på sjöar. Nu till min fråga.

Jag har letat men inte hittat något bra svar på hur mycket isen krymper vid 10 graders skillnad. Är det någon större isnörd här som har ett svar?

Teoretiskt skulle ju kall is ha en sämre bärighet men i praktiken är ju alltid nedre delen av isen på en sötvattensjö alltid +-0 så i praktiken har det ju ingen betydelse för oss skrinnare...
 
Har googlat på svenska...bytte till engelska och svaren föll genast in.😉
Denna skiss var en av de jag hittade.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    34.4 KB · Visningar: 584
Det är därför jag bara funderade på sötvatten. Problematiken med havsis blir ju mer komplex då man plötsligt pratar om olika salthalter beroende på var man mäter (bottenviken har lägre salthalt än Ålands hav och bräckt vatten är i sin tur lägre än tex atlantvatten), avsaltning sker efter några veckor och sötvatten finns ofta på ytan pga nederbörd.
 
Salthalterna är dessutom ofta olika på ytan och på djupet. I Östersjön så är salthalten på ytan högre i öster än i väster beroende på de förhärskande strömmarna som går moturs. Utmed ostkusten av Sverige går en sydgående ström utefter Norrlands, Svealands och Götaland som tar emot lättare sötvatten från älvarna som gör att ytvattnet är mindre salt än djupvattnet.

Men den mesta skärgårdsisen som man åker på skridskor på är klart saltpåverkad och mjukare än ren sötvattenis.

Thure
 
Is flyter på vatten men inte all is bildas på ytan. Det finns bottenis också som kan ta med sig t ex stenar och musslor när den flyter upp. Kravis kan bildas i skikt under ytan och flyta upp.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.