Paddelpasset

Såg idag BKK som förut had en mycket bra havspaddlingssektion. Idag verkar det helt dött inte ens hemsidan underhålls

https://www.bkk.se/havspaddling/

Det finns nog en förklaring. BKK bytte ut sin gamla sida mot en ny för några månader sedan och troligtvis har de ej hunnit uppdatera. Den sk havspaddlingssektionen har inte varit aktiv sedan instruktörsgruppen boomade i slutet av förra årtusendet. Det har inte funnits någon organiserad havs/långfärdssektion i klubben sedan dess och därmed finns troligtvis ingen som känner sig manad att fylla ovan nämnda stycket med text.

Paddelpasset har diskuterats flera gånger tidigare på Utsidan. Det är ursprungligen ett EU projekt och Kanotförbundet lär ha fått bidrag för att dra upp riktlinjer för det Svenska paddelpasset. Tror att ett samarbete mellan olika nationers arbetsgrupper fanns/finns. Målet är att få fler människor att motionera. Vet inte hur pass väl de lyckats.
 
Kom ut ur Babylon

Gå med i kajak-kyrkan.

Guds märke i pannan och på handen gäller eller översatt till modernt språk. Budet om nästekärlek i tanken och i handling.

Ingen chippning men chips är OK för de som gillar att späka sig. ;-)
 
Personligen är jag inte alls intresserad av ett plastkort eller diplom som visa vad jag kan för jag paddla bara på skoj för mig själv och gemensam med vänner.

Du är nog just nu inte målgruppen. Så resonerade även jag. Sedan höll jag i några turer och gjorde någon längre paddling och känner att det inte skadar att ta sig ur komfortzonen. Då kan Paddelpass, BCU eller annat vara ett hjälpmedel....

Plus det är ett smidigt sätt för föreningar att se till att nybörjare kan det basala så dom kan låna en kajak... se tidigare inlägg
 
Åkt ensam när man litat på isen. Minsta lilla osäkerhet om isläget har man struntat i det. Jag har inte kunnat åkt några organiserade turer, vilket ju skulle ha varit det bästa, då jag inte haft tillräckligt med utrustning för att ens FÅ följa med.

Ställer man krav, hur välmotiverade som helst, så kommer det alltid finnas de som letar en annan lösning när de inte kan eller vill uppfylla kraven. En lösning som kanske inte alls är speciellt bra.

Vad vill du ha sagt?!??! Åka skridsko utan kunskap och utrustning är hel galet om det inte är på spolad bana. Att ta med folk i grupp som inte har utrustning utsätter resten av gruppen för risk. Åker lite med SSSK och ibland med kompisar och just detta att ofta vet jag vad dom andra kan i SSSK är enormt skönt. Finns det kompisar som paddlar och har BCU4 då vet jag att dom har viss koll....

Åker jag skridsko med friluftskompisar ser man ofta hur det brister i att hantera linor etc.... Gick en SSSK kurs i vintras och just känslan att vi fixade plurr/ombyte/redo att åka/ på 7 minuter gör man bara om alla i gruppen har en viss nivå och skapar en enorm trygghet plus just för den som plurrar att snabbt vara torr och kunna börja åka för att bli varm är ovärderligt.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2610172

Det är det samma inom paddling enl. mig. Hur många har tränat på att bogsera en skadad person, hur agerar man om någon blir medvetslös, vilka roller tar man på sig i gruppen? Tror problemet är större vid kajakpaddling än vid ex. skridskoåkning om det händer något och det går vågor och blåser eftersom det är så svårt att kommunicera.

Just på min BCU kurs dök det upp ett antal olika frågeställningar som man inte vill ta ställning till när olyckan är framme. Exempelvis hur kommunicerar dom där "bak" med den som bogserar. Som bogserande har du väldigt dålig koll bakåt.... ur löser man problemet med en framlucka som går sönder, vilka reservgrejer har man och var, skall man ha eller inte ha olika roller i gruppen?
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2250862
 
Senast ändrad:
SjöVäder

En kurs i tolkning av moln kanske?

Anders Ljungkvist brukar hålla föreläsningar om sjöväder han har även skrivit en bok
https://www.goodreads.com/book/show/4214887-sj-v-der-praktiskt-meteorologi

4214887.jpg


Delar av hans föreläsning finns här 42 min http://goo.gl/fV5Acr
Han tar upp vilka olika appar som finns/ vädersiter och hur väder uppstår.

"Som meteorolog har Anders jobbat på helikopterdivisionen på Berga (numera nedlagd) där han verkligen kunde frossa i specialprognoser för skärgårdsvädret. Han har ägt och drivit Flygteoriskolan som utbildar yrkespiloter och han har varit tv-meteorolog i TV4."

ABFhuset Stockholm Tisdag 7 oktober 18:30 - 20:30
http://www.abf.se/Distrikt-och-avde.../Kalendarium/Forelasningar/Skargardens-vader/
 
Senast ändrad:
Vad vill du ha sagt?!??! Åka skridsko utan kunskap och utrustning är hel galet....
Jag menar såklart att oavsett hur galet det är är det svårt att stoppa någon som verkligen VILL göra något. Är man av någon orsak inte välkommen i en gemenskap hittar man en egen lösning där ingen lägger sig i. På vilken risknivå man lägger sig är såklart individuellt. På samma sätt är det många som av ekonomiska skäl struntar i MC-kort och försäkring och åker ändå. Jag vet även de som gett sig ut i kajak vid nollgradigt vatten med bara flytväst som enda säkerhet.

Jag ser ju att jag inte skulle klara av alla momenten ens på nybörjarnivå av paddelpasset. Har kollat och nej, jag skulle inte klara av backningen, inte om jag måste vrida mig och se rakt bakåt. Det GÅR inte! Men hittils har jag aldrig behövt göra det när jag paddlar, så sådana krav och det ständiga mantrat om att aldrig paddla ensam gör direkt att jag får en fientlig inställning till passet och på något sätt känns K-Ankas "kajak-kyrkan" rätt träffande. Det är väl rätt träffande på många andra områden i samhället. De rättfärdiga organiserar sig i flockar och gör allt RÄTT medans ensamvargarna inte vet vad de håller på med och ska stanna inne i sina stugor. Eller ännu hellre gå med i "kyrkan" och den fantastiska gemenskapen och UPPLYSNINGEN!

Nu är det lite andra tider. En intresserad och engagerad ensamvarg kan lära sig mycket på nätet, och trotts ensamheten kan man föra diskussioner med andra och lära sig en hel del utan kurser och föreningsliv.
Åka skridsko utan kunskap och utrustning är hel galet....
Och det här är inte alltid så självklart. Att man inte åkt med andra behöver inte betyda att man saknar kunskap. Det betyder heller inte att man åker på osäkra ställen eller är speciellt osäkert utrustad bara för att man saknar vissa delar i utrustningen. Det KAN ju vara så att man anpassar åkandet efter sin utrustning och vad man känner till om isen på ett visst ställe. Ja, det kan i princip betyda att det inte blir mycket mer spännande än att åka på spolad is, men det är ändå en lösning.

Du tar upp exempel som faller platt för ensampaddlare/skridskoåkare/vadsjutton-som-helst-åkare. Vem sjutton ska jag bogsera? Vilken roll har jag i den obefintliga gruppen?

Hur man kamraträddar, bogserar eller kastar en lina, vad har jag för nytta av det när jag är ensam? Är jag ensam kanske jag måste anpassa mina metoder efter det. Hur tar jag mig SJÄLV upp i kajaken eller ur en vak, och framförallt... Kan jag från början minska riskerna för plurrning? Hur man beter sig i grupp är ju liksom inte så aktuellt förrän man gått med i "kyrkan".....
 
Du tar upp exempel som faller platt för ensampaddlare/skridskoåkare/vadsjutton-som-helst-åkare. Vem sjutton ska jag bogsera? Vilken roll har jag i den obefintliga gruppen?

Hur man kamraträddar, bogserar eller kastar en lina, vad har jag för nytta av det när jag är ensam? Är jag ensam kanske jag måste anpassa mina metoder efter det. Hur tar jag mig SJÄLV upp i kajaken eller ur en vak, och framförallt... Kan jag från början minska riskerna för plurrning? Hur man beter sig i grupp är ju liksom inte så aktuellt förrän man gått med i "kyrkan".....

Detta håller jag inte riktigt med om. Jag har själv hjälpt andra paddlare när jag varit ute och solopaddlat. Bara för att man ger sig ut själv så innebär det inte att man är ensam ute på havet, och till gott sjömansskap hör inte bara att kunna ta hand om sig själv, utan även att kunna hjälpa andra. Så jag ser ett värde i att även ensampaddlare i alla fall har ett hum om kamraträddning och bogsering.
 
Senast ändrad:
Detta håller jag inte riktigt med om. Jag har själv hjälpt andra paddlare när jag varit själv ute och paddlat....till gott sjömansskap hör inte bara att kunna ta hand om sig själv, utan även att kunna hjälpa andra......

Instämmer känns enormt närsynt..... vad händer om 2 paddlare/skridskoåkare med den världsbilden träffar på varandra i en nödsituation.... en blind leder en blind

Problemet med diskussioner på utsidan är att våra referenser är så olika. Tillbringar man all sin tid på Norrviken där vattentemperaturen är badbart jmf med att paddla till Åland så ställs självklart andra krav..... Paddlar man sommar eller även är ute på vintern.... Vill man paddla i grupp och ta ansvar eller litar man på att andra tar ansvar...
 
Ser tråkigt nog att tråden alltmer tagits över av "paddelproffs" (är varken ironisk eller spydig) som förespråkar säkerhet och teknikträning för "alla" samt att detta ska befästas i dokument.

Sorgligt då vi som paddlar på den nivån själva ser till att skaffa oss den kunskap och de teoretiska färdigheter vi anser oss vilja ha, eller behöva.

Sorgligt för att jag inte tror att gemene man som regel är ute och paddlar ensamma på öppna, stormande hav. Inte är det heller min uppfattning att flertalet av dessa paddlare är så mycket ute då det är vinter, eller andra extrema förhållanden. Nej, jag tror de allra flesta av dessa paddlare vet sin begränsning och inte heller är intresserade av att på egen hand töja densamma,utan föredrar enklare turer under säkra förhållanden.

Jag tror att vi som paddlar mycket har ett gemensamt ansvar att hjälpa nybörjarna till säkrare paddling, men tror inte tvång till paddelpass är grejen. Nej, i stället genom att vara ödmjuka ambassadörer för kajaksporten och genom att inbjuda till turer och kunskapsutbyte. Då kommer också intresset och viljan att lära sig mer.

/Håkan
 
Ser tråkigt nog att tråden alltmer tagits över av "paddelproffs" (är varken ironisk eller spydig) som förespråkar säkerhet och teknikträning för "alla" samt att detta ska befästas i dokument.

Sorgligt då vi som paddlar på den nivån själva ser till att skaffa oss den kunskap och de teoretiska färdigheter vi anser oss vilja ha, eller behöva.

Sorgligt för att jag inte tror att gemene man som regel är ute och paddlar ensamma på öppna, stormande hav. Inte är det heller min uppfattning att flertalet av dessa paddlare är så mycket ute då det är vinter, eller andra extrema förhållanden. Nej, jag tror de allra flesta av dessa paddlare vet sin begränsning och inte heller är intresserade av att på egen hand töja densamma,utan föredrar enklare turer under säkra förhållanden.

Jag tror att vi som paddlar mycket har ett gemensamt ansvar att hjälpa nybörjarna till säkrare paddling, men tror inte tvång till paddelpass är grejen. Nej, i stället genom att vara ödmjuka ambassadörer för kajaksporten och genom att inbjuda till turer och kunskapsutbyte. Då kommer också intresset och viljan att lära sig mer.

/Håkan

Nästa gång vi möts på havet ska du få en blöt puss Håkan om Sivan blundar ;-)

Bad Ankan
 
Jag menar så klart att oavsett hur galet det är är det svårt att stoppa någon som verkligen VILL göra något.

Känns självklart

Tror ingen ens i sin vildaste fantasi tror att detta blir ett obligatoriskt körkort....
ingen tvingar dig att vrida på huvudet.....

Förstår inte varför du bryr dig om paddelpasset. Min agenda är att kajak Sverige ligger långt efter exempelvis de skridskoåkande delarna i att dela kompetens/utbilda och paddelpasset kan vara ett sätt. Jag ser även själv att jag mår bra de gånger jag tagit mig utanför komfortzonen och det kan vara att gå på kurser med olika nivåer....

K-Ankas "kajak-kyrkan" rätt träffande

Förstår inte argumentationen från Herr Anka. Saknar konstruktiva förslag och ödmjukhet. Får mer en känsla av att vara rättshaverist ;-). Tycker hans ord säger mer om Herr Anka än om paddelpasset behövs eller inte....

En intresserad och engagerad ensamvarg kan lära sig mycket på nätet, och trots ensamheten kan man föra diskussioner med andra och lära sig en hel del utan kurser och föreningsliv.

Känns självklart

Men varför göra det svårare än nödvändigt?!?! Min roll lyser för tillfället med sin frånvaro trots att jag har flera böcker i ämnet....

Du tar upp exempel som faller platt för ensampaddlare/skridskoåkare/vadsjutton-som-helst-åkare. Vem sjutton ska jag bogsera?

Ingen tvingar dig

Jag ser inte ensampaddlare med egen kajak som primär målgrupp för paddelpasset.

Testa paddla utanför din egen komfortzon så kanske det behövs. Vi tränade på att gå i från en brant klippa genom att kasta i kajaken och ha den fastbunden i bogserlinan och sedan hoppa i vattnet och ta sig upp i kajaken. Bra att kunna om det blåser upp... Jag har varit med några gånger då det varit på gränsen att jag kommit ut och en sådan lösning skulle kunnat varit en möjlighet som jag aldrig ens funderat på innan kursen.

Men som sagt ingen tvingar dig.

Vilken roll har jag i den obefintliga gruppen?
Alla men du behöver inte känna in hur grupp fungerar eller var den befinner sig ;-)

Är jag ensam kanske jag måste anpassa mina metoder efter det. Hur tar jag mig SJÄLV upp ....ur en vak

Åka själv bara på säkra isar verkar ju lösa problemet ;-) (du väljer bort rätt många fina isar med den inställningen...) ;-)

Summa sumarum
Bara för att du tycker att ett paddelpass är dåligt för dig så betyder det ju inte det är dåligt för alla.

Jag kommer nog inte ta paddelpasset men ser gärna att min tjej som inte paddlat så mycket tar det så att hon snabbt lär sig olika saker och förhoppningsvis blir instruerad av någon som är bättre än jag på att instruera.

Paddlade med en annan tjej förut och hon kom snabbt igång med paddlandet eftersom hon "var tvungen" att lära sig vissa saker då hon blev medlem i Stockholms kajakklubb och vi kunde utan problem ta oss runt Gräsö som hennes första lite längre tur...
Deras kurs för att bli medlem http://www.kajak.org/default.asp?DocID=267&Tpl=normal.asp
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.