Paddelpasset

Tummen upp. Vi pratar väl inte om licenser på vapen eller snackar om Karate. Som kursledare värdesätter jag mer så kallad social kompetens och sunt förnuft än svart bälte i roll.
/K

Paddelpasset är, vad jag förstått, i sig inte avsett för instruktörer, utan jag har sett det mer som paddlingens motsvarighet till magistermärkena inom simning. Dvs. något som kan användas för att stimulera paddlare till att lära sig mer.

För instruktörer så är det väl snarare NIL och BCU som skulle vara intressant?
 
Senast ändrad:
Paddelpasset är, vad jag förstått, i sig inte avsett för instruktörer, utan jag har sett det mer som paddlingens motsvarighet till magistermärkena inom simning. Dvs. något som kan användas för att stimulera paddlare till att lära sig mer.

Så har jag också uppfattat Paddelpasset. Jag blir dock inte särskilt stimulerad av själva passet utan mera av vissa kunskaper. Inte hela paket av kunskaper där jag redan kan hälften. Mer motiverad av specifika kunskaper. Tex paddelteknik med vingpaddel...

mvh thomas
 
Vid första anblicken kanske Paddelpasset ser lite "fyrkantigt" ut men jag tror det kan vara bra. Det ger nybörjarna något att fokusera på och de lite äldre något att fundera på om de bör/vill utveckla. Det kan också ge ett bra tillfälle till samtal i klubbarna. Tänk bara på en sådan sak som att bära kanoten som kan ske på 100 sätt varav 98 kan vara bra. Med Paddelpasset som grund kan man då få fram en bättre förståelse mellan bråttompadlare, hafskajakister och surfskidare i en klubb.
 
Vid första anblicken kanske Paddelpasset ser lite "fyrkantigt" ut men jag tror det kan vara bra. Det ger nybörjarna något att fokusera på och de lite äldre något att fundera på om de bör/vill utveckla. Det kan också ge ett bra tillfälle till samtal i klubbarna. Tänk bara på en sådan sak som att bära kanoten som kan ske på 100 sätt varav 98 kan vara bra. Med Paddelpasset som grund kan man då få fram en bättre förståelse mellan bråttompadlare, hafskajakister och surfskidare i en klubb.

Jo det är 4-kantigt, inte bara vid första anblicken. Bra för nybörjarna är det säkert. Vi, som du klassar som "de lite äldre", har problem. Vi kan ganska mycket och har en del erfarenhet också. Vi har nog ganska ofta fastnat lite och behöver förnya oss med nya kunskaper. Vi (läs jag) kan definitivt inte allt. Jag (lika bra att skriva det rent ut) behöver lära mig mer. Men jag sätter mig inte i första klass och lär mig bära en kanot. Om 98 sätt av 100 är bra har jag bara 2 % chans att misslyckas.

Jag går gärna på kurs och lär mig något nytt. Men jag är inte intresserad av kompetensbevis. Om man är kompetent visar det sig när det är allvar. Kan jag rolla när det gäller? Kan jag navigera rätt när det verkligen behövs? Jag vill vara bättre på att läsa av en kvällshimmel för att kunna bedöma kommande väder. Här känner jag mig svag. En kurs i tolkning av moln kanske? Paddelteknik har jag redan nämnt. Säkerhet är alltid intressant. En kurs med fokus på alla sätt att ta sig ombord på kanoten skulle vara lärorik. Gruppdynamik, mycket intressant. Osv osv. Dvs dedikerade kurser för att lära sig just det man känner sig svag på eller klart odaterad.

Jag lär mycket bara av att läsa inlägg här på utsidan. Att vi alla paddlar på olika sätt och har olika erfarenheter. Att en kanot och en paddel kan användas så helt olika. Att vi inte ens använder flytväst allihop (det borde vi kanske göra). Att vi kanotister egentligen är konservativa som granit.

Hur ska ett paddelpass kunna öka en förståelse mellan alla oss individualister?
Näe, jag köper det inte, sorry.

mvh thomas
 
Jo det är 4-kantigt, inte bara vid första anblicken. Bra för nybörjarna är det säkert. Vi, som du klassar som "de lite äldre", har problem. Vi kan ganska mycket och har en del erfarenhet också. Vi har nog ganska ofta fastnat lite och behöver förnya oss med nya kunskaper. Vi (läs jag) kan definitivt inte allt. Jag (lika bra att skriva det rent ut) behöver lära mig mer. Men jag sätter mig inte i första klass och lär mig bära en kanot. Om 98 sätt av 100 är bra har jag bara 2 % chans att misslyckas.

Jag går gärna på kurs och lär mig något nytt. Men jag är inte intresserad av kompetensbevis. Om man är kompetent visar det sig när det är allvar. Kan jag rolla när det gäller? Kan jag navigera rätt när det verkligen behövs? Jag vill vara bättre på att läsa av en kvällshimmel för att kunna bedöma kommande väder. Här känner jag mig svag. En kurs i tolkning av moln kanske? Paddelteknik har jag redan nämnt. Säkerhet är alltid intressant. En kurs med fokus på alla sätt att ta sig ombord på kanoten skulle vara lärorik. Gruppdynamik, mycket intressant. Osv osv. Dvs dedikerade kurser för att lära sig just det man känner sig svag på eller klart odaterad.

.....

Hur ska ett paddelpass kunna öka en förståelse mellan alla oss individualister?
Näe, jag köper det inte, sorry.

mvh thomas

Men paddelpasset är just bara ett kompetensbevis, eller rättare sagt ett kort som visar att du passerat ett prov. Det är i sig inte en kurs. Kurser får man ta själv innan man går upp för examination. Så om det är som du säger att du inte är intresserad av just kompetensbevis, så är paddelpasset inget för dig. Jag tror heller inte att det är något för alla, men funderar på om det kan vara ett användbart verktyg för några.
 
Å andra sidan så lär väl väldigt sällan som examination inte vävs ihop med någon slags kursverksamhet?
 
Jag har en annan filosofisk syn på saker som många verkar missa dvs att vi är just nu mitt uppe i en konflikt mellan frihet och diktatur, snarare än mellan rött, blått och grönt.

Med frihet följer ansvar som baseras på kärlek till näste.

Med diktatur följer registrering, kontroll och att köpa sig ansvarsfrihet som baseras på rädsla för straff etc.

Som de flesta kanske märker så går det inte straffa in folkvätt i skallen på folk eller snärja in alla ev scenarier i lagstiftning och bindande regler, vilket vissa verkar tro.

Jag ser både dessa försök till registrering av kanotister som en del av denna utveckling dvs som en karamell med sött överdrag med surt innehåll.

Det söta består i ökad kunskap och säkerhet som alla gillar och det sura blir att kunskap blir en handelsvara med en ev ett intresse bakom som inte har säkerhet och medmänsklighet i fokus. Ett register kan ju brukas och missbrukas. Detta har jag sett i så många andra sammanhang, så det behöver inte förklaras.

Ambitionen och intensionen hos medverkande må vara av väldigt god karaktär men, så snart mammon är med i spelet så smyger sig trollen in i organisationen. Se bara cancerindustrin, där de som botar sjuka benämns som kvacksalvare och läkemedelsindustrin frodas på att förlänga livet på de redan diagnostiserade så att de kan sälja ytterligare läkemedel till skyhöga priser och vinstutdelningar åt ägare, jurister och forskare.

Är inte tex EPP ett affärsbolag?

Är inte syftet hos ett bolag att generera vinst åt ägaren?

En VD begår tjänstefel om inte fokus ligger på att maximera vinst och minimera förlust.

Dvs så kallat samvetskval är av ondo och därför primernas psykopater med allt högre löner och förmåner. Nu är väl jag knappast rätt person att ställa en diagnos på ev organisationer eller personer, men jag vill höja ett varnande finger om vart det kan bära hän då intensioner är goda men medvetenheten och kunskapen är begränsad.
 
Men hallå!

Med diktatur följer registrering, kontroll och att köpa sig ansvarsfrihet som baseras på rädsla för straff etc.
Nu tar du väl i ändå...

Jag ser både dessa försök till registrering av kanotister som en del av denna utveckling dvs som en karamell med sött överdrag med surt innehåll.
Granitkonservativa individualister tror jag inte går i fällan så lätt.

Ett register kan ju brukas och missbrukas.
Kan inte se att detta hände på sportdykarsidan där det faktiskt varit krav på kompetensbevis för att få tanka luft på de flesta ställen. Båtregistret togs bort.


Är inte tex EPP ett affärsbolag?
VKV är väl ett affärsbolag?

Är inte syftet hos ett bolag att generera vinst åt ägaren?
En VD begår tjänstefel om inte fokus ligger på att maximera vinst och minimera förlust.
Tänk jag har inte den bilden av VKV. Jag tror (naiv som jag är) att det finns affärsbolag med både ansvar och hängivenhet där den maximerade vinsten inte alltid står först. Där det finns en stolthet i de produkter man gör och tradition man önskar följa. Så trodde jag i alla fall om VKV.

Vad säger du Kåre?

mvh thomas
 
Måhända jag tar i?

Jag skriver i egenskap av medpaddlare och inte anställd i detta fall.

VKV är ett AB 100% familie ägt.

Jag har gjort det tydligt för pappa, bror mfl att jag inte är intresserad av att ta över enbart för att förvalta andras kapital just pga detta resonemang. Jag vill inte hamna i en konflikt mellan moral och vinst men naturligtvis är det något som inte går att undvika helt.

Men låt oss säga att ett AB´s ägare är splittrade och primärt ser till avkastning på kapital. Vad får vi då för situation? Förvandlas människor till + och - i bokföringen?

Är det inte så samhället fungerar på många nivåer. Skolpeng tex?

Allt är inte svart eller vitt utan det mesta ganska grått? Därför gäller ökad medvetenhet.
 
Å andra sidan så lär väl väldigt sällan som examination inte vävs ihop med någon slags kursverksamhet?

I fallet med paddelpasset så är det, vad jag förstått, meningen att examinationerna skall vara fristående.

Jag ser både dessa försök till registrering av kanotister som en del av denna utveckling dvs som en karamell med sött överdrag med surt innehåll.

Det sker väl ingen registrering idag av de som tar paddelpass?

Är inte tex EPP ett affärsbolag?

Jag har förstått det som ett samarbete mellan paddelförbunden i ett antal länder:
http://www.europaddlepass.com/home/about-us/partners

Avgiften för ett pass, dvs. ett plastkort, är 50 kronor till förbundet, så det är heller inte speciellt högt.
 
I fallet med paddelpasset så är det, vad jag förstått, meningen att examinationerna skall vara fristående.

Även om själva examinationen kan är fristående så tror jag att man kommer mappa befintliga kurser mot passnivåerna, iaf när det gäller turpaddling.

Tillägg: Googlade lite snabbt och såg att både ex Kajak-Uteliv och Horisont har mappat sina nybörjarkurser mot gula nivån på paddelpasset.
 
Senast ändrad:
Även om själva examinationen kan är fristående så tror jag att man kommer mappa befintliga kurser mot passnivåerna, iaf när det gäller turpaddling.

Tillägg: Googlade lite snabbt och såg att både ex Kajak-Uteliv och Horisont har mappat sina nybörjarkurser mot gula nivån på paddelpasset.

Vilket jag ser som en fördel, eftersom det gör det möjligt att jämföra olika kurser med varandra. Och så kan t..ex. så kan en kurs i räddningsteknik ske på gul, grön eller blå nivå.

Däremot så tycker jag att det är viktigt att de fortsätter hålla examinationerna separat, så att man inte måste gå en kurs i något man redan har lärt sig på annat håll om man är intresserad av att examinera sig.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...