Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd)

Hej

Jag står inför ett litet dilemma. Jag skulle vilja montera ett par Salomon sns Pilote skate bindningar på mina nya skyllermarks röda. Jag har blivit varse att detta kan komma att kräva viss merarbete.
Vänder mig därför till expertisen och hoppas på lite goda råd då jag har förstått att vissa av er har lyckats med denna montering.

så vad göra?

Borra i skridsko?
Fila i skridsko?
Borra i Bindning, och i så fall var.. känns nämligen som att plasten lätt skulle kunna spricka?
Rekommendationer kring skruvar, muttrar och brickor?

Tips och glada hejjarop tas glatt emot :)

mvh Stefan
 
Saxar här

från en konversation i en facebookgrupp jag är med i.

Någon som har bra tips på vad jag ska sko mina s-lab skate pro med? pikmakarn säger zandstra tango. jag funderar på att borra i skyllermarks...

- Gxxxxx ställde samma fråga för ett par dagar sen. Det finns Skyllermarks (blå iaf) anpassade för Salomon. Hör av dig till dem direkt.
för 2 minuter sedan via mobil · Gilla · 1

Lxxxx xxx Satte filen i mina röda, det räcker till SNS Propulse, behöver inte borra
.

Thure
 
Samma problem

Jag sitter med nästan samma problem. Har precis fått ihop vad jag trodde var en komplett utrustning, med ett par Skyllermarks Blå, Salomon SNS Pilot Equipe-bindning och ett par Salomon S-lab Skatepjäxor. Men icke...

Precis som Stefan, ser jag att problemet är att skruvarna som kommer med bindningarna inte funkar att använda nån låsmutter till.

Jag är inte sugen att borra i bindningarna eller ändra i pjäxorna. Går inget annat blir det att byta skena och då kanske det blir Pikmakarns Svart, om den du funkar...

Jag hittar inga kontaktuppgifter till Skyllermarks. Nån som vet hur man kontaktar dom?

Thure, finns det några bilder, eller nån beskrivning på var och hur man ska göra om man vill använda filen som Lxxxxx gjorde?
/Christer
 
En hyggligt slipad snabbstålsborr klarar detta lätt. Aluminium är i sig ett lättborrat material men eloxeringen (al-oxid) på ytan är hårdare. Ett hyggligt körnslag för att bryta ytan är allt som behövs. Borren skär aluminium bättre om du smörjer med rödsprit.
 
Jag valde till sist att borra lite försiktigt i bindningen. Till det köptes det nya skruvar, muttrar och brickor.

Tror att jag fick till det ganska ok. Bindningen sitter ordentligt och jag drog även en stripe för säkerhets skull vid premiärturen.

Jag var även i kontakt med Skyllermarks via deras facebook sida och fick ett snabbt svar på min fråga om de hade några tips....vilka det tyvärr inte hade :).
 
Det känns ju så onödigt att det inte går att montera SNS profil på Skyllermarks numera. Det vore ju så enkelt att flytta fram den 3 bakre "hålen" ca 5mm. Det skulle ju fortfarande fungera med Rottefella BC då man kan justera längden på den bindningen. Så snälla, snälla. Anamma detta förslag till produktförbättring:

Flytta fram de 3 bakre hålen 5mm nu!!!
 
Först så vill jag bara säga att nedanstående beskrivning gäller profil och inte pilot. Men metoden jag beskriver nedan borde kunna generaliseras till fler bindningar än just SNS profil.

Nu börjar väl i och för sig profil bindningen bli lite utdaterad, men jag hade anledning att fixa till ett par skridskor nyligen och då passade jag på att dokumentera hur jag gjorde.

Först skruvar man av bindningen som väger ett halvt kilo som man tvingas köpa när man köper skridskon och slänger den i papperskorgen (jag har inget emot rottefella men jag tycker det är fel att man tvingas köpa en bindning man inte vill ha när man köper skridskor).

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18990&stc=1&d=1422652368

Man köper sen lite skruvar från (t.ex) Sifvert skruv. Allt handlar om M5 och det man behöver (per skridsko) är:
1st försänkt 16mm
2st försänkta 12mm
1st platt 15mm
4 låsmuttrar
4 brickor

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18991&stc=1&d=1422652368

För att göra det lite enkelt för sig beställer man även 2 st 8mm distansrör från Elfa.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-008-83&toc=0&q=distansrör

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18992&stc=1&d=1422652368

Sen tar man fram sin SNS profil bindning och skär bort lite plast med en mattkniv.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18993&stc=1&d=1422652368

Därefter limmar man fast distansrören med epoxy på rätt ställe (mät noga var hålet sitter på skridskon):

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18994&stc=1&d=1422652368

Ta sedan, efter att limmet härdat, fram borrmaskinen och borra ett hål genom distansröret och försänk sedan genomföringen.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=18995&stc=1&d=1422652368

... ... ...

följ den spännande fortsättningen i nästa post
 

Bilagor

  • IMG_01.JPG
    IMG_01.JPG
    91.4 KB · Visningar: 2,373
  • IMG_02.JPG
    IMG_02.JPG
    151.2 KB · Visningar: 2,282
  • IMG_03.JPG
    IMG_03.JPG
    118.8 KB · Visningar: 2,236
  • IMG_04.jpg
    IMG_04.jpg
    92.9 KB · Visningar: 2,554
  • IMG_05.jpg
    IMG_05.jpg
    97.2 KB · Visningar: 2,372
  • IMG_07.JPG
    IMG_07.JPG
    126.7 KB · Visningar: 2,230
Senast ändrad:
Pilot pjäxa i profil bindning

Jag kör själv en pilot pjäxa i ett par profilbindningar med skate kudde. Det som är bra med det är att pilotpjäxan som har "pinnen" lite längre bak än profil pjäxor gör att profil bindningen fjädrar tillbaks hårdare än om man hade haft en profilpjäxa.
 
återanvändning...

Först skruvar man av bindningen som väger ett halvt kilo som man tvingas köpa när man köper skridskon och slänger den i papperskorgen (jag har inget emot rottefella men jag tycker det är fel att man tvingas köpa en bindning man inte vill ha när man köper skridskor).

Varför la du inte bindningarna till försäljning på förslagvis Utsidan?
Jag köpte nyligen ett par NNN BC bindningar nya till fullpris och hade faktiskt kollat ett tag på Prylmarknaden å Blocket efter ett par "begagnade" men ej funnit några.
Detta för att jag tänkte bygga om ett par gamla Blomgrens Isvidda med fasthälsbindning. Jag gjorde det i december och har nu åkt ca 40 mil med mycket goda erfarenheter. Att det blev NNN BC bindningar var för att jag har sådan pjäxor och de löshälsskridskor jag har, Zandstra Track 48 cm, upplever jag något korta samt att tyngdpunkten ligger lite för långt bak. Mina Isvidda har också lite tjockare skena vilket jag upplever som en fördel på mjukare is.
Det gick ganska enkelt att borra nya hål i aluminiumprofilen men jag fick anpassa mej efter de gamla hålen i skridskon. Jag uppnådda också min avsikt att få tyngdpunkten längre fram på skridskon samt att jag fick ett bättre frånskjut men mina nu längre skridskor. Säsongen hitintills har varit med både hårda och mjuka isar och jag är supernöjd hitintills.
Kan rekommendera andra att återanvända gamla skridskor för ombygge till löshäl. Jag har fortfarande kvar fasthälsskridskor (Skyllemarks) eftersom det finns tillfällen då jag vill åka med fasthäl även om det är ganska sällan.

Med vänlig hälsning Omar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Kanii Lossa SNS X-advanced binding Långfärdskridsko 5
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
Smogz Montera sns-bindningar Långfärdskridsko 12
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mikaelbe Kompatibilitet med Salomon SNS Profil Equipe Skate Långfärdskridsko 11
mihaliska Salomon SNS profil? Långfärdskridsko 6
revco8 Vilka sns skatepjäxor? Långfärdskridsko 23
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
ajn SNS Pilot / SNS Profil Långfärdskridsko 2
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
mosare Inlines med SNS-fäste? Långfärdskridsko 2
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
thureb Promenadvänliga SNS Långfärdskridsko 2
thureb Alfas SNS skor kan det vara modellen? Långfärdskridsko 1
F0xx Salomon Pilot Bindning Långfärdskridsko 3
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...