Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa?

Jag har en Folbot Citibot som jag tycker är trevlig. Numera så bygger jag ihop den på ungefär en kvart. Det är min första Kajak, så jag har inte så mycket att jämföra med, men jag gillar den tycker den tar sig fram fint. :)

Kan kanske tänka mig att sälja den ifall du skulle vara väldigt intresserad (ibland behöver man pengar till renovering..).

Transporterar den på en cykelkärra, är dock lite för tung för att bära på ryggen i långa sträckor tycker jag.

Tack för erbjudantet, men jag tror nog att jag vill ha en kajak som är delbar i tre (eller två) delar, och med ett fast skrov. Jag tror att det passar mig bäst.
 
En Klepper monterar man ihop på 15-20 minuter - även om det kan göras på 4 minuter!. Finns en Klepper Aerius 2000 på Blocket nu men den ska du inte köpa, det är en kort-kort version på 3.80 som inte duger mycket till.

Men Uteboden i Malmö har en fin Klepper Aerius I Sl 490 just nu till ett mkt bra pris om du vill köpa nytt:

http://www.uteboden.se/art-1.asp?id=686&iPageID=132

Och så finns ju som sagt de polska kopiorna, Wayland. Inte alls samma finish som Klepper men funktionellt sett bra båtar och ett prisvärt alternativ om man inte har råd med en Klepper.

/Mats

Jo jag kan hålla med om att dessa kajaker ser intressanta ut, och säkert lite kul att montera ihop. Jag tror nog ändå att jag vill ha en med ett fast skrov.
Klepper kajaken såg ju annars intressant ut med de segel som går att montera...
 
Eftersom även faltkajaker diskuteras kan jag ju tipsa om Nautiraid Narak, ser mer ut som en traditionell kajak än Klepper/Wayland mfl. Monteras på ca 20 minuter. Är nöjd med min i alla fall.

2a.JPG


P5040065.JPG
 
Både NDK och Rockpool gör delbara kajaker. Vi har en Rockpool Alaw 3 delad. Jag upplever den inte på något sätt svagare då alla delarna är helt täta var för sig och båda skarvarna har 6 st spännen för att fästa delarna tillsammans (det skulle hålla med 2 eller 3). Lite tyngre blir nog kajaken men det är ingen stor skillnad. Det roliga med delad kajak är ju att man kan packa kajaken hemma i vardagsrummet och sen slänga in allt i en vanlig farmare. Väl ute är det bara att klicka ihop kajaken och så är man ute på vattnet (packad och klar) på bara några minuter.

Några frågor angående Alaw kajaken:
Finns det möjlighet att sätta segel på denna Rockpool kajak?
Ett roder går det väl oxå att montera antar jag?
Fungerar det bra med att sittbrunnen är lite högre i framkant? Det blir inga problem med paddlingen eller så pga av detta?
Var köpte du din kajak?
 
Jag tror nog ändå att jag vill ha en med ett fast skrov.

Så kan det vara och det blir säkert ett bra köp också. Det viktigaste är att det känns rätt för dig själv. Tänk bara på att negativa myter kring Klepper och motsvarande kajaker oftast sprids av personer som aldrig har satt en fot i sådana farkoster. Saklig information finns t.ex. på http://foldingkayaks.org/phpBB/.

/Mats (som i skrivande stund packar Kleppern för den kommande långhelgsturen)
 
Måste säga att din fältkajak Jamo ser riktigt smutt ut! ser ut som "vilken" kajak som helst.
 
Nautiraid gör mycket bra faltkajaker. Deras legendariska Grand Raid II 520 (som inte längre finns kvar i modellprogrammet) anses allmänt som en ytterst bra expeditionsfarkost. Det var denna som tysken Chris Breier använde under flera av sina halvårslånga turer på Yukonfloden.

/Mats

(© Foto: Chris Breier)
 

Bilagor

  • Bild~014.jpg
    Bild~014.jpg
    60.6 KB · Visningar: 1,050
Så kan det vara och det blir säkert ett bra köp också. Det viktigaste är att det känns rätt för dig själv. Tänk bara på att negativa myter kring Klepper och motsvarande kajaker oftast sprids av personer som aldrig har satt en fot i sådana farkoster. Saklig information finns t.ex. på http://foldingkayaks.org/phpBB/.

/Mats (som i skrivande stund packar Kleppern för den kommande långhelgsturen)

Håller helt klart med om det. Jag har lämnat plastskalen för gott, finner inga anledningar att byta ned sig. ;)
 
Några frågor angående Alaw kajaken:
Finns det möjlighet att sätta segel på denna Rockpool kajak?
Ett roder går det väl oxå att montera antar jag?
Fungerar det bra med att sittbrunnen är lite högre i framkant? Det blir inga problem med paddlingen eller så pga av detta?
Var köpte du din kajak?

Segel kan fås på alla kajaker men Alaw säljs inte med roder (och är enligt mej helt onödigt på en rockerkajak). Däremot kan man förstås eftermontera om man vill. Alaw har ett högt fördäck som tillåter en effektiv benföring ( den har jag hemma som 3-delad). Gillar man inte det så finns Alaw Bach med lite lägre fördäck. Gillar man riktigt låga kajaker så är Isel ett alternativ. Personligen är just sittställningen i Rockpool det som tilltalar mej mest (men igen så är det en smaksak). Jag importerade tidigare Rockpool till Finland så jag har fortfarande ett gäng demokajaker. Taran är ju gjord för roder och är därmed försedd med det från början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Hutt Var kan man köpa Neopren? Paddling allmänt 2
pad var kan man köpa alu-plåt? Paddling allmänt 7
Almgren Var kan man prova och köpa bra paddeljackor Paddling allmänt 3
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
n9johohm Var hyr man kajaker i Bohuslän? Paddling allmänt 6
ovalis Var köper man gummicord? Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Var parkerar man i Smögen ? Paddling allmänt 0
Vet någon var man kan förvara kajaken??? Paddling allmänt 1
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Moga Var ligger ”Katastrofviken”? Paddling allmänt 3
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
eyck Var tog Svens fina faltkajaksida vägen...? Paddling allmänt 1
Isbjornen Vem o var i helgen Paddling allmänt 2
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
robban4100 Tunn våtdräckt - var köpa??? Paddling allmänt 11
marot858 Aluminiumprofiler till roderpedalsystem - var? Paddling allmänt 1
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
larsrosenblad Var köpa keps med arabhäng? Paddling allmänt 4
markusa Var hyra canadensare i stockholm? Paddling allmänt 3
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
niilo Var köpa Trivium S9? Paddling allmänt 7
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
teoek Var köpa nödraketer? Paddling allmänt 1
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
johanniska Kajak - var börjar jag? Paddling allmänt 6
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...