Att tänka på om man paddlar själv?

Torrdräkt och flottör verkar prio ett i säkerhetstänket om man läser skildringen från fjordövergången - roll mer en gimmick som säkert är bekväm om den funkar.
 
Torrdräkt och flottör verkar prio ett i säkerhetstänket om man läser skildringen från fjordövergången - roll mer en gimmick som säkert är bekväm om den funkar.

Att kalla roll för en gimmick är att ta i. God säkerhet bygger på en kedja av saker som alla är till för att minimera risken att något allvarligt skall hända.

I fallet kajakpaddling så börjar det med planering, att studera karta och väderleksutsikter, och att lämna en färdplan. Sedan kommer att se till att kajaken och utrustningen är i gott skick, alla luckor är hela och stängda, flytvästen är rätt påsatt. etc. Under själva paddlingen så kommer det in saker som vägval, se till att ha koll på nödlandningsplatser på land, att gå från lä till lä, välja rutt så att vågorna kommer från ett hanterbart håll.

Om det går åt skogen, och man trillar i, så finns det även här en kedja av metoder för att klara av detta så säkert som möjligt. Första åtgärden kan vara en roll eller att sträcka upp händerna i luften och vänta på hjälp av en paddelkompis genom eskimåräddning. Om detta inte går, så gör man wet exit. Därefter, och beroende på omständigheterna: vind, vågor, närhet till land och stenar, ensam eller flera etc., så försöker man antingen komma upp i kajaken igen: genom kompisräddning, re-entry roll, re-ernty med flottör, flottöruppgång etc. Alternativt så behövs först bogsering till säker plats för att genomföra räddningen. Om detta inte fungerar av någon anledning så får man simma med kajaken, alternativt bli inpaddlad av en kompis till säkerhet. Och som sista utväg kommer möjligheterna till att larma sjöräddningen för att bli upplockad ur havet: genom VHF, EPIRB, PLB, vattentät mobiltelefon etc. Och när de är nära så kan det behövas saker som reflexer, nödbloss, lampor för att du skall gå att hitta. Och någonstans på vägen så kommer våtdräkten och torrdräkten in, eftersom den ger dig längre tid i kallt vatten innan kroppen slutar lyda dig.

Rent säkerhetsmässigt så ger denna kedja att desto fler av teknikerna som du hanterar, desto snabbare kan du vara uppe i kajaken igen, och paddla vidare. Och desto större verktygslåda har du för att kunna hantera olika omständigheter. Roll är en sådan teknik, flottöruppgång en annan, kamraträddning en tredje. Ingen av dem ersätter någon annan, utan de kompletterar alla varandra.

Samtidigt så skall man inte glömma att säkerhetsprylar som man inte har tränat med kan vara en risk i sig själv - en nödsituation är ett dåligt tillfälle att behöva läsa instruktioner. Och om man har för mycket prylar så kan de vara i vägen för varandra - se t.ex. till att flottören inte hindrar dig när du rollar.

-Ovanstående är långt från en komplett lista på vad man skall tänka på vid paddling. Det skulle ta alltför mycket plats, och är alltför beroende på vem, var och när paddlingen sker!
 
Citat:
Ursprungligen postat av Kal-P-Dal
...

Fast jag förstår vad du menar och tycker emellanåt att det finns en risk att man skrämmer nybörjare med nödraketer, torrdräkter, GPS, PLB, VHF, NIL-kurser, roll-kurser och allt annat som är ABSOLUT nödvändigt innan man kan sätta sig i en kajak.

mvh thomas


Oj oj oj! av det ovan nämnda har jag bara GPS :), men jag lever fortfarande efter min tredje kajaksommar. Har funderat på nån säkerhetskurs, men det har inte passat än. Skulle vilja lära mig rolla.

Jag menade att vara ironisk. Men läser man en sån här tråd får man lätt uppfattningen att allt detta krävs, vilket det naturligtvis inte gör. Man får göra egna prioriteringar beroende på var, hur och när man paddlar.

@Veon
bra skrivet!

mvh thomas
 
Håller med det var en bra och nyanserad bild Veon gav av de olika räddningsteknikerna inom paddlingen. Kanske den bästa sammanfattningen jag läst hittills.
Och grunden är att allt startar med övervägande av det egna kunnandet, utrustning som finns tillgänglig, komplettering av utrustning som kan göras...och allt detta relaterat till de situationer man kan komma att möta.
 
Vatten

Även om man har det runt sig i överflöd så är vätska något jag inte skulle vilja bli utan. Förutom alla tekniska prylar är det bra att ha full laddning av vätska och något ätbart. Kramp i benen är inte så skönt om man sitter dåligt till samt så har jag märkt av att saltvatten (svett + havsvatten) i ögonen kan vara rätt irriterande är man dessutom trött och har brister av allt annat kan det bli jobbigt tillsammans. Är inte så orolig av slå runt men överfarter längre än 500 m brukar jag planera lite mer noggrant. Ens bästa vän är farten så att bara paddla på hjälper i de flesta lägen.



Kör med kompass, gps, flottör, pump samt visselpipa. Reflexer. Telefonen vattentätt. Har en rätt stabil kajak också, men inte för tråkig.
 
Avsaknad av vätska har jag aldrig sett som ett problem, jag dricker alltså samma vatten jag paddlar i och jag är på Ostkusten och i insjöarna. Det finns inget godare än ett glas bräckvatten till maten och hittills har magen inte sagt upp sig, dessutom mår jag bra av bräckvattnet. Alla har vi olika kroppar och behov och jag är helt klart en "saltmänniska" som gärna ratar sötsaker och slänger mig över det som är salt. Jag tom. kokar kaffet på bräckvatten.
 
Torrdräkt och flottör verkar prio ett i säkerhetstänket om man läser skildringen från fjordövergången - roll mer en gimmick som säkert är bekväm om den funkar.

Nej! Prio ett måste alltid vara sunt förnuft. Man ska normalt inte göra en fjordöverfart med såna vågor, om man då riskerar att gå runt. Enligt min åsikt!
 
Nej! Prio ett måste alltid vara sunt förnuft. Man ska normalt inte göra en fjordöverfart med såna vågor, om man då riskerar att gå runt. Enligt min åsikt!

Sunt förnuft är prio ett, det håller jag med om.
Men risken att hamna i vattnet uppstår i samma ögonblick som man sätter sig i en kajak.
Visst kan man göra en bedömning av hur STOR sannolikheten är för detta och avstå från en överfart.
Men väder och vågförhållanden ändras och jag tycker det är bättre att se ett steg till. Hur gör jag om jag ÄNDÅ hamnar i vattnet? Eller rodret går sönder? Eller skäddan havererar?
Klara jag detta om jag nu, ovanpå allt, är ensam också?

mvh thomas
 
Senast ändrad:
Avsaknad av vätska har jag aldrig sett som ett problem, jag dricker alltså samma vatten jag paddlar i och jag är på Ostkusten och i insjöarna. Det finns inget godare än ett glas bräckvatten till maten och hittills har magen inte sagt upp sig, dessutom mår jag bra av bräckvattnet. Alla har vi olika kroppar och behov och jag är helt klart en "saltmänniska" som gärna ratar sötsaker och slänger mig över det som är salt. Jag tom. kokar kaffet på bräckvatten.

Ha ha ha, men allvarligt - hur fan kan du dricka östersjövatten? Sjön känns ju mer eller mindre död. Varje gång jag badar där känner jag mig äckligare än innan .
 
Analogt med kajak borde väl vara att cykla. Jag har många gånger önskat mig ett lastbilshorn på cykeln, vare sig det är lagligt eller inte. Jag fattar inte riktigt att ni bryr er...

thomas


Starkhorn på lastbil är knappt tillåtet på lastbil. Det är hårda restriktioner om var det får användas (endast på motorväg eller andra dtora vägar i icke.bebyggda områden). Använder man starkhornet när nåt dökött på Essingeleden byter till ens fil medans han/hon läser tidningen och dricker kaffe samtidigt kan man få böter. 1800 kr.

Bara som lite värdelöst vetande när det snackas lagligt vs. olagligt :p
 
Bara som lite värdelöst vetande när det snackas lagligt vs. olagligt :p

Du har säkert rätt när det gäller lagen och starkhorn.

Jag tycker det är mer intressant vad man KAN göra för att bli uppmärksammad. Såväl visuellt som akustiskt.
Jag är väl mer av åsikten att slipper jag bli överkörd/massakrerad/bortfraktad till kyrkogården (eller SAKAB), så får jag väl ta mina böter. Huvudsaken är väl att man överlever.

Därmed är det ju inte sagt att man kanske KAN hålla sig inom lagens råmärken för det mesta och nöja sig med att ta till olagliga storsläggor när man hamnar i ett akut nödläge.

Och jag talar hela tiden om paddling då. Som ensampaddlare syns man ju också sämre än som grupp.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...