Vad är en havskajak?

Kanotförbundet har haft två tävlingsklasser för havskajaker (kort respektive lång). Hittar inte dessa på Kanotförbundets sida men via Göta Kanalloppet kan man fortfarande läsa mått och utrustningskrav.

Om man skall vara petig, så är det Göta Kanalloppet som kallar dem för havskajaker. Det länkade dokumentet från Kanotförbundet talar bara om långfärdskajaker. Samt att den klassificeringen inte alls liknar den som diskuterats här innan. Den ger bara längd, bredd och viktbegränsningar för olika klasser, och listar viss minimiutrustning som att det skall finnas vattentäta skott eller luftkuddar.
 
Det var ett försök till lite elak humor. Jag syftar lite på boken med förbundets logga som blivit upphöjd till officiellt dekret från förbundet.

Som sagt kanske lite klumpigt formulerat.

/Kåre

Vid det här laget börjar jag bli nyfiken på den boken: Vilken är titeln, och vilket förlag har gett ut den?
 
Det är ganska många kajaker som inte uppfyller minimiviktskravet på 28kg för långfärdskajaker. Hursomhelst så bör det vara fullt möjligt att ändra definitionerna. Baserat på egen erfarenhet av klubb och förbundsarbete inom andra idrotter så brukar förbättringsinitiativ där man själv är villig att lägga ner arbete (istället för att kräva att någon annan ska göra något) mötas av stor entusiasm.
 
Mitt förslag är att vi återtar begreppet, och helt enkelt benämner alla kajaker som är lämpliga att ha på havet som havskajaker.

Japp.
Eller så lägger vi ner begreppet "havskajak" som förbrukat, missvisande, förvirrande och missbrukat i det forna "kriget". Dom flesta paddlar ju ändå inte i havet utan i skärgården och vid kusten. Jag har aldrig menat att värdera några kajaker eller kajaktyper i denna tråd. Men begreppet "havskajak" tänker jag undvika att använda.

Vad kanotförbundet skriver struntar jag faktiskt i. Vad vi som diskuterar kajaker och paddling säger/menar är viktigare. Då är det ju bra om vi talar om samma sak. Helst utan att det blir känslomässigt i onödan.

thomas
(fotpaddlar/seglar en SOT på öppna vatten när jag vågar ;))
 
Avfärdas Anitan med motiveringen "säkerhets risk", så skulle jag fråga mig själv för vem och varför?

Även dessa kajaker som sagt går att bättra på flytförmågan med täta säckar ballonger, flytblock och vad du vill samt tömma med hjälp av tex öskar om nödvändigt precis som du skrev.

Du besvarade frågan ganska bra tycker jag.
Vid en kapsejsning är det ofta nedkylningen som är den värsta följden av olyckan (våt hud leder värme 20 gånger snabbare än torr). Genom att tömma kajaken snabbt och få paddlaren upp ur vattnet, klä paddlaren med en storm cag och paddla vidare så kan man ofta undvika en nerkylning (tar kanske 60-90 sekunder att få upp någon ut vattnet för en som övat lite). Skall man däremot tömma en vattenfylld kajak med ett öskar (även om nog pump varit standard i över 10 år) så kommer den våta paddlaren att utsättas för kallt vatten mycket längre.
 
Du besvarade frågan ganska bra tycker jag.
Vid en kapsejsning är det ofta nedkylningen som är den värsta följden av olyckan (våt hud leder värme 20 gånger snabbare än torr). Genom att tömma kajaken snabbt och få paddlaren upp ur vattnet, klä paddlaren med en storm cag och paddla vidare så kan man ofta undvika en nerkylning (tar kanske 60-90 sekunder att få upp någon ut vattnet för en som övat lite). Skall man däremot tömma en vattenfylld kajak med ett öskar (även om nog pump varit standard i över 10 år) så kommer den våta paddlaren att utsättas för kallt vatten mycket längre.

Stod det något om vatten temp. Snubben kanske hadde torris med instoppat värme ljus? De andra kanske har små brunnar men klarar inte av att rolla? Tomten kanske hadde ätit varm gröt och var varm innanför västen. What ever. Som sagt redogör i förväg för vattnet som skall mötas och diskutera hurvida kajaken och kunskaper samt övrig utrustning lämpar sig för tänkt tur och sedan fatta ett gemensamt beslut innan mallarna från förbundet åker fram är mitt råd.
 
Som sagt redogör i förväg för vattnet som skall mötas och diskutera hurvida kajaken och kunskaper samt övrig utrustning lämpar sig för tänkt tur och sedan fatta ett gemensamt beslut innan mallarna från förbundet åker fram är mitt råd.

Det är exakt det arbetet som ständigt pågår och som utvecklar både paddlingen, kajakmodeller och säkerheten...
 
Ja Mats det finns en tydlig officiell definition på vad en havskajak är...
Därför kommer jag att erbjuda mig tjänsten att marschera i förbundets svarta uniform, ridstövlar och gyllene emblem runt på bryggorna...
Speciellt oroliga skall de vara som kan ha en aning svängd köllinje..

Det är bra definitionen finns så ha man en officiell utångspunkt, för att hålla med eller avvika eller försöka påverka.

Tror dock den gör mer nytta som deifnition än som klisterlappar på din promenad. Förhoppningsvid ligger ju inte alla icke-havskajaker längs bryggorna, utan är ute på vattnet, så du kan inte så lätt märka upp dem. :)

Men köllinjen? Blandar du inte ihop den officiella havskajaksdefinitionen med en lokal regel för tävling i havskajak där?

--- Mats ---
 
Men köllinjen? Blandar du inte ihop den officiella havskajaksdefinitionen med en lokal regel för tävling i havskajak där?

Vilken är denna officiella definition som ni diskuterar, och vem har utfärdat den? Det enda jag vet om som kommer från kanotförbundet är en tävlingsklass för långfärdskajaker, vilken länkades till innan. Och en definition som citerats från en bok, som visserligen verkar vara utgiven med stöd från förbundet, med det är inte samma sak som att det är en officiellt sanktionerad standard. Boken är också från början 90-talet, och dess klassificering verkar vara något föråldrad.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.