Långturer av alla slag

Finns det diskussioner om långturer generellt? Undrar nämligen lite över vad folk har för erfarenheter av typ östersjön runt eller längs kusten ned till medelhavet. Är inte någon rutinerad paddlare och kommer inte dra iväg själv än på ett tag, men vore som sagt kul att höra vad andra tycker. Vad man bör tänka på, ha med sig och sitta i. Vore ju något att spara ihop lite pengar och bara dra iväg ett halvår eller två.
 
Själv sugen på en lång paddeltur

Jag är själv sugen på att göra en längre paddeltur i sommar och det är det nog många andra som är. Kan du vara lite mer specifik på vad du vill veta?

Att gå en kajakkurs är en bra början och du slipper göra de värsta misstagen. Ska du göra en långtur i kajak så öva paddling lika mycket som du skulle öva på att åka skidor innan du gör en långtiur i fjällen. Inget slår timmar i sittbrunnen kombinerat med kajakkurser när det gäller att bli en tillräckligt duktig paddlare.

Hur duktig du behöver vara och vilken utrustning du behöver betror på vilka förhållanden du ska paddla i.
 
Om ni funderar på att paddla kanaler nere i EU-ropa kan jag rekommendera att läsa in ett Kanalintyg. Det krävs på en del kanaler och informationen man lär sig ger bra förståelse för hur både fritids- och yrkesbåtar kommer att manövrera i olika situationer. Man får också veta var man hittar anropsfrekvenser (VHF), öppettider osv.
http://www.nfb.a.se/?page_id=94
 
Om man ser vad man behöver på en dagstur i ytterskärgård eller en helgtur så har man nog det mesta. Sen är nog mitt svar "det beror på"
-Rätt sällskap som fungerar både socialt och som har samma mål/motivation
-Kajak skulle jag välja beroende på vilka vatten jag paddlar i, hur lång turen är och hur snabbt jag vill/behöver paddla.
-Kläder efter de varmaste/kallaste förhållanden jag kan vänta mej
-Tillräcklig kunskap för det värsta förhållandet man kan hamna i.
-1:a hjälp utrustning enligt de kunskaper man har. En bra 1:a hjälpkurs typ www.wildmed.com är nog välinvesterad om olyckan är framme.
-En övergripande säkerhetsplan har jag haft vid längre överfarter och längre turer för att man skall ta rätt beslut om man hamnar i en besvärlig situation
-Kommunikationsenheter efter de förhållanden man rör sig i och solladdare vid behov.
 
Kommer förmodligen att paddla ensam. Känner inga som verkar intresserade eller har möjlighet. Förmodligen blir det ner till Medelhavet. Kanske Östersjön runt. Träffade en gång en man på 50-60 år som var halvt ihjälsupen som klarade Östersjön runt. Visst, han hade ju paddlat hela sitt liv, men ändå, det borde ju inte vara omöjligt då.
Har paddlat lite tidigare, men det är ett par år sedan. Ska paddla mer innan jag ger mig av. Måste ändå spara ihop pengar först.
Tänker att en lite bredare kajak med mycket packutrymme vore bra för en långfärd. Stabilt med, när man ska över sundet! Bryr mig inte så mycket om farten så länge den inte är långsa. Ska kolla upp mer om var man bör se upp för tidvatten innan jag sticker iväg. Kan nog vara lätt hänt att man får problem annars. Annars ser jag nog städer som det största problemet - lär väl vara mycket trafik om man paddlar förbi någon stor handelsstad vid kusten?
Tror det kan vara ett bra sätt att uppleva Europa på. Synd bara att man blir så bunden till kajaken. Eller är det bara att lämna in på något hamnmagasin om man vill strosa runt i Frankrike några dagar? Isåfall blir det ju lätt att fylla på med mat och andra förbrukningsvaror längs vägen.
 
Öva Öva Öva

Ska du paddla själv så är det viktigare än annars att du lär dig några räddningstekniker som fungerar i de förhållanden du paddlar i. Det är stor skillnad på bassäng och 2 m höga vågor.

Tidvatten är en annan utmaning. Det blir lättare att klara av tidvatten om du tränar och lär dig av någon som kan paddla. Vet du om att du ska utsätta dig för starkare tidvatten ska du gå en tidvattenkurs.
 
Långtur är det bästa som finns. Särskild om man kan planera lite fritt - vill säger att har man lust att paddlar på som bara den den ena dagen gör man det helt enkelt och vill man slappar ngn dag kan man göra det likaså. Att på morgonen inte veta hur dagen kommer att ser ut, vart man hamnar på kvällen, vilka människor man träffar längs vägen osv osv är mkt spännande.
Har själv mestadels bara cyklat på det viset (mest Ultralätt med typ visakort+tandborste+landsvägscykel) igenom Europa men även vandrat och paddlat både i Tyskland, Sverige, Polen och det ska absolut bli mera av den varan.

Det jag ofta ser är att folk drömma sig bort lite för långt. Man tycker att den där 4dagars resan inte vart så ansträngande och tror att det bli samma sak på en 2-3veckors eller ännu längre resa.
Men man bli rätt sliten efter ett tag faktiskt, både kroppen men även det mentala kräver sin kraft som märks först efter ett tag. Det tar sedan ett tag tills det går över igen och man kommer tillbaka in i rytmen och få lusten igen. Men är det mkt som jobba emot en (väder, problem med utrustning osv) just när man är trött kan man lätt få den känsla av att vilja avslutar sin resa fast man vet att det "snart" kommer bli bra igen.

Har man inte den vana av längre resor kan det vara bra att göra en "kortare - långresa" först för att testa på, testa sin utrustning, testa sin mentala styrka och lära sig sin dagsrytmen.
Dagsrytmen tycker jag är just en väldigt viktig sak för att kunna hålla orket och glädjen uppe. Man kan leva ganska fritt men ändå har vissa rutiner hur man gör sina bestyr som mat+sova+packa osv. Det ger mkt kraft om man har en bra rutin för detta.

Paddelvanan kan vara väldigt bra att har redan innan helt klart. Det kommer många överfarter och ibland är det inte precis svårast där man trodde innan utom vid ngn liten överfart som såg lätt ut på kartan men som vinden och vattenflödet kan försvåra rejält just för att det är smalt där och liknande.
Paddlar gärna lite innan för att lära dig kajaken, lära dig självräddning (finns flera sätt som alla har sina för och nackdelar) och även förstår hur man navigerar ute i det fria.
Bäst är såklart att gå en kurs för både paddelteknik samt navigation.
Har du paddlat lite innan har även kroppen börjat vänja sig så du slipper de värsta problemen sen (t.ex blåsor på händerna, ont i ryggen/rumpan osv)

Att gå en kurs kan låter lite trist men det ger så mkt i slutändan att man kan njuta turen väldigt mkt mera.
 
Klart du ska ut på långresa!

Tänker att en lite bredare kajak med mycket packutrymme vore bra för en långfärd. Stabilt med, när man ska över sundet! Bryr mig inte så mycket om farten så länge den inte är långsa. Ska kolla upp mer om var man bör se upp för tidvatten innan jag sticker iväg. Kan nog vara lätt hänt att man får problem annars. Annars ser jag nog städer som det största problemet - lär väl vara mycket trafik om man paddlar förbi någon stor handelsstad vid kusten?
Tror det kan vara ett bra sätt att uppleva Europa på. Synd bara att man blir så bunden till kajaken. Eller är det bara att lämna in på något hamnmagasin om man vill strosa runt i Frankrike några dagar? Isåfall blir det ju lätt att fylla på med mat och andra förbrukningsvaror längs vägen.

Kul att du vill ut på långresa, att resa är livet!
Ska jag som gammal resenär och paddlare komma med några råd, blir väl det första att inte låta dig nedslås av gamla stötar och Messerschmidtar som jag själv, som radar upp alla tänkbara svårigheter, utan att mera köra Woody Guithre-stuket: "Take it easy - but take it!"

Men något kanske man kan påpeka: Välj en robust, stryktålig men vanlig kajak framför en alltför bred och lastbärande. Visst, du har inte bråttom - men det är tråkigt att paddla nåt som är trögt. Kapa packningen! Ditt mentala välbefinnande kommer att stå i omvänd proportion till packningens totala vikt, det är jag helt säker på. Särskilt de dagar du har motvind eller ska bära kajaken över en landtunga, då kommer du att sända mig tacksamhetens tankar för det rådet... :)

Res lätt, alltså!

Jens
 
Kul att du vill ut på långresa, att resa är livet!
Ska jag som gammal resenär och paddlare komma med några råd, blir väl det första att inte låta dig nedslås av gamla stötar och Messerschmidtar som jag själv, som radar upp alla tänkbara svårigheter, utan att mera köra Woody Guithre-stuket: "Take it easy - but take it!"

Men något kanske man kan påpeka: Välj en robust, stryktålig men vanlig kajak framför en alltför bred och lastbärande. Visst, du har inte bråttom - men det är tråkigt att paddla nåt som är trögt. Kapa packningen! Ditt mentala välbefinnande kommer att stå i omvänd proportion till packningens totala vikt, det är jag helt säker på. Särskilt de dagar du har motvind eller ska bära kajaken över en landtunga, då kommer du att sända mig tacksamhetens tankar för det rådet... :)

Res lätt, alltså!

Jens
Ska resa, ingen tvekan om saken. Men först måste det sparas pengar och väntas på tillfälle. Inte så roligt, men man är väl tvungen. Undrar bara över det du skriver om att det blir lättare att paddla än lätt packad kajak. Trodde att de skulle "skära" igenom vattnet bättre om det var mycket packning i, fast det låter ju ganska ologiskt nu när jag tänker efter. Men de blir stabilare iallafall?
Ska du paddla själv så är det viktigare än annars att du lär dig några räddningstekniker som fungerar i de förhållanden du paddlar i. Det är stor skillnad på bassäng och 2 m höga vågor.

Tidvatten är en annan utmaning. Det blir lättare att klara av tidvatten om du tränar och lär dig av någon som kan paddla. Vet du om att du ska utsätta dig för starkare tidvatten ska du gå en tidvattenkurs.
Bra poänger. Klart man ska veta vad man håller på med och tänka på säkerheten. Vore ju trist att drunkna och inte ens hinna paddla Medelhavet runt. Så ska vara försiktig. Såg att det fanns personliga sändare, och det finns ju såna där blinkande lampor man fäster på kajaken, så fartyg kan se en. Ska inte hoppa över de delarna.
Långtur är det bästa som finns. Särskild om man kan planera lite fritt - vill säger att har man lust att paddlar på som bara den den ena dagen gör man det helt enkelt och vill man slappar ngn dag kan man göra det likaså. Att på morgonen inte veta hur dagen kommer att ser ut, vart man hamnar på kvällen, vilka människor man träffar längs vägen osv osv är mkt spännande.
Har själv mestadels bara cyklat på det viset (mest Ultralätt med typ visakort+tandborste+landsvägscykel) igenom Europa men även vandrat och paddlat både i Tyskland, Sverige, Polen och det ska absolut bli mera av den varan.

Det jag ofta ser är att folk drömma sig bort lite för långt. Man tycker att den där 4dagars resan inte vart så ansträngande och tror att det bli samma sak på en 2-3veckors eller ännu längre resa.
Men man bli rätt sliten efter ett tag faktiskt, både kroppen men även det mentala kräver sin kraft som märks först efter ett tag. Det tar sedan ett tag tills det går över igen och man kommer tillbaka in i rytmen och få lusten igen. Men är det mkt som jobba emot en (väder, problem med utrustning osv) just när man är trött kan man lätt få den känsla av att vilja avslutar sin resa fast man vet att det "snart" kommer bli bra igen.

Har man inte den vana av längre resor kan det vara bra att göra en "kortare - långresa" först för att testa på, testa sin utrustning, testa sin mentala styrka och lära sig sin dagsrytmen.
Dagsrytmen tycker jag är just en väldigt viktig sak för att kunna hålla orket och glädjen uppe. Man kan leva ganska fritt men ändå har vissa rutiner hur man gör sina bestyr som mat+sova+packa osv. Det ger mkt kraft om man har en bra rutin för detta.

Paddelvanan kan vara väldigt bra att har redan innan helt klart. Det kommer många överfarter och ibland är det inte precis svårast där man trodde innan utom vid ngn liten överfart som såg lätt ut på kartan men som vinden och vattenflödet kan försvåra rejält just för att det är smalt där och liknande.
Paddlar gärna lite innan för att lära dig kajaken, lära dig självräddning (finns flera sätt som alla har sina för och nackdelar) och även förstår hur man navigerar ute i det fria.
Bäst är såklart att gå en kurs för både paddelteknik samt navigation.
Har du paddlat lite innan har även kroppen börjat vänja sig så du slipper de värsta problemen sen (t.ex blåsor på händerna, ont i ryggen/rumpan osv)

Att gå en kurs kan låter lite trist men det ger så mkt i slutändan att man kan njuta turen väldigt mkt mera.
Haha, det där med att drömma bort sig lite för långt, det passar nog in ganska bra. Skulle ju helst ut och paddla i sjuttio år, men vet att bara ett par månader kommer att bli slitsamt. Men jag kommer att ta det ganska lugnt, ha vilodagar när jag hittar mysiga ställen, kanske lyxa till det lite på något vandrarhem någon gång. Får hoppas att det ger krafterna tillbaks!

Paddelteknik - var nog fyra år sedan jag paddlade senast. Men minns att jag fick in tekniken ganska snabbt och inte hade några problem med skavsår eller liknande. Så oroar mig inte. Men kommer självklart öva en hel del innan jag ger mig av! Måste bara köpa kajak först.

Men tror inte att det är något fel på det mentala. Inte så länge man väl gett sig av. Har varit ute på en handfull lite längre grejer, och tycker mest att det känns befriande, lugnande. Tror bara det kommer göra gott!

Tack för svar allihop, väldigt uppskattat!
 
Newtons 2:a ekvation

"Undrar bara över det du skriver om att det blir lättare att paddla än lätt packad kajak. Trodde att de skulle "skära" igenom vattnet bättre om det var mycket packning i, fast det låter ju ganska ologiskt nu när jag tänker efter. Men de blir stabilare iallafall?"​

Förklaringen är nog att F = M * a, kraften är lika med massan gånger accelerationen. Det gör det tyngre att med paddeln driva fram en tung farkost (=eftersom man ständigt måste accelerera).

Stabiliteten är inget problem. När du paddlat en tid kommer du att skratta åt att du trodde det. En tungt lastad kajak är för övrigt bara marginellt stabilare än en lätt. Den stora anti-stabilitetsklumpen sitter i sittbrunnen! Till denna klumps, paddlarens, fördel ska sägas att han/hon med sina rörelser också upprätthåller balansen, precis som en cyklist upprätthåller cykelns. Och det sker oftast lika automatiskt.

Jens
 
Bra poänger. Klart man ska veta vad man håller på med och tänka på säkerheten. Vore ju trist att drunkna och inte ens hinna paddla Medelhavet runt. Så ska vara försiktig. Såg att det fanns personliga sändare, och det finns ju såna där blinkande lampor man fäster på kajaken, så fartyg kan se en. Ska inte hoppa över de delarna.

Det är inget fel att successivt bygga upp erfarenhet och kunskap under ett antal år. Att t.ex. segla från Sverige till Medelhavet är ett nog så omfattande projekt som ingen skulle ge sig på som inte hade betydande seglingserfarenhet tidigare. Att då paddla samma sträcka ställer inte mindre krav på din erfarenhet och kunskap - utan mer, eftersom du är mycket mer utsatt i en kajak än du är i en segelbåt. Vissa vatten tar man sig sannolikt inte över med kajak - t.ex. Biscayabukten.

Dina skrivningar som att "paddla Medelhavet runt" antyder att du kanske inte riktigt är medveten om vilka avstånd och vatten det handlar om. Medelhavet är 2.5 miljoner kvadratkilometer stort och har en kustlinje (öar exkluderat) på 27 000 kilometer. Sträckan Stockholm till Italien vattenvägen är runt 6000 km för fraktfartyg och det blir ju inte mindre än det med kajak, utan ökar kanske 50% till 100%.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tiddelipom Slag eller ej? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.