Ska en instruktör/ledare kunna rolla?

Ursäkta, det är ett ganska känt citat av Fritjof Nilsson Piraten, jag trodde inte riktigt det kunde uppröra någon..

Mats, jag har ingen aning om de kajaker du skriver om är lämpliga som instruktör/ledarkajaker, faller de under ”rena tävlings och motions, samt väldigt breda kajaker”, som jag skrev om..?

/ Ulf

Det citatet kände jag inte till - min tur att be om ursäkt! :)

De kajaker jag nämner i tråden är allihopa bestar på 72 cm bredd.

/Mats
 
Hej,

Jag tror att de kommer inte att fråga i NIL-testen attt "är den här kajaken som du paddlar annos också"

Alltså till testen man kan låna ngn kajak som man kan rolla med...

Och som ngn sa att NIL testen kräver nog 99 andra saker till rollen, så är inte oroliga.

Mvh Simo
 
Dessa frågor borde väl inte uppröra någon?

@alla som är instruktörer
I vilken ordning lär ni ut momenten "reentry och roll up" och "roll"?
Vilket är svårast att lära sig enligt er erfarenhet?
Hur lång tid tar resp moment att lära sig?

Frågorna är ställda av rent intresse, inte menade som något annat. Så jag försöker en gång till...

thomas
 
Frågorna är ställda av rent intresse, inte menade som något annat. Så jag försöker en gång till...

thomas

Och när vi ändå är inne på frågor i repris i sansad samtalston så frågar jag igen, inte på något sätt kritiskt, utan nyfiket:
Finns någon smart teknik som jag missat för att ensam tömma en skottlöss kajak - i så fall hur?

/Patrik, som hoppas lära sig något nytt idag
 
Och när vi ändå är inne på frågor i repris i sansad samtalston så frågar jag igen, inte på något sätt kritiskt, utan nyfiket:
Finns någon smart teknik som jag missat för att ensam tömma en skottlöss kajak - i så fall hur?

/Patrik, som hoppas lära sig något nytt idag

Jag kan bara tala för Klepper, som är det jag paddlar. Givet konstruktionen tömmer man inte en Klepper som en vanlig kajak. Är den helt full (vilket ju en Klepper eller en glasfiberkajak sällan blir vid kapsejsning med kapell) så töms den till viss del genom sidledes kantning. Resten töms genom ösning eller pumpning. Själv har jag en elektrisk länspump i min Klepper, men manuell backup.

/Mats
 
Eftersom det blivit en diskussion om kajakers egenskaper till stor del, så kan väl den lika väl riktas in på det som är den största bristen i resonemanget om rollens nödvändighet.
Att man ska ha skott är en sak och jag tycker själv att det är ett mycket bra sätt att åstadkomma saker som dock GÅR att få på annat sätt.

Det jag dock tycker är största skillnaden mellan kanoter och kanoter, är ju faktiskt sittbrunnen.
Det finns enkelt uttryckt kajaker med stor eller liten sittbrunn.

Fortsatt förenklat så är en stor sittbrunn svår/omöjlig att rolla med.

Medan en liten sittbrunn ofta har en sådan utformning att man sitter på ett sätt som inte medger paddling i sådan stil som kanske förknippas med tävlingspaddling, men som jag skulle säga också är den mest effektiva och bekväma vid långtur.

För att bli konkret så kan man väl säga att om jag paddlar en VKV Elite, så sitter jag i den så att jag skulle trilla ur om jag mot all förmodan plurrar. Jag är inte särskilt intresserad av att komplettera med en rem eller liknande för att begränsa rörligheten - så för mig är kanoten inte rollbar.

Vad det handlar om är alltså om en kanot som t ex VKV:s kanoter ska betraktas som osäkra??
Jag tycker att det är fel synsätt, även om man menar att det inte är någon som förespråkat ett förbud eller liknande.

Nästa punkt om det nu ska tjafsas om "riktiga kajaker" vore väl skrovformen. En ganska rund kajak som t ex VKV, går på ett bra (och säkert) sätt i vågorna, men är inte lika mottaglig för diverse manöver som har att göra med kantning av kanoten. Jag har inget emot vare sig de ena eller andra kanoterna, men att blanda ihop den här typen av egenskaper med säkerhet eller sjövärdighet riskerar att bli ganska... enögt.
 
Thomasson har förslag:
http://www.thomassondesign.com/paddla/kajakpaddling/raddningsteknik
Hans alternativa metod är nog den jag skulle testa först.

Om jag ska uttrycka mig i mild ton så är i mina ögon alla metoderna något som kräver en stor extra portion övning jämfört med att tömma en (akter-)skottkajak med T-metoden. De låter alla tugna och/eller rejält balanskrävande.

/Patrik, som nu nog tycker att skottlösa paddlare bör kunna rolla
 
Sittbrunnssäck

eller på engelska seasock minskar inträngning av vatten till ett minimum även i en fram och bak skottförsedd kajak. Då kan det vattnet evakueras med pump, svamp och eller öskar.

Är det svar på frågan tango?

Thure
 
Ok, mer offtopic..

Mezzner: Jag tycker nog inte heller säkerheten eller ”riktigheten” varken sitter i skrovform eller sittbrunnsstorlek. Det handlar mer om hur pass väl du kan använda det du har och vett att anpassa paddlingen därefter.

När det gäller skrovformen föredrar jag en rundare skrovform. En rundbottnad kajak rör sig precis som du säger, mer förutsägbart i sjögång och har alltid mindre våt yta (se hur alla moderna surfskis är byggda) än en mer plattbottnad dito (med samma volym). Om du dessutom kombinerar med en krökt köllinje så får du en mycket bra manövrerbarhet med kantning, styrtag osv. Plattare botten ger visserligen mer initialstabilitet, som kan uppskattas av vissa, men annars mest nackdelar, i mina ögon..

När det gäller sittbrunnen gillar jag inte heller att sitta för tajt. Vill att det ska vara lätt att hoppa i och ur och man måste kunna röra sig medan man paddlar, dock med kontakt med kajaken, för kantning mm, och med bibehållen rollbarhet..

Svårt att hitta alla egenskaper i en o samma kajak..

Thomas: Lättast är att börja med bara roll. Först åt ena hållet, sen andra och därefter kan man gå vidare med reentry, i vågor osv. Det svåraste brukar vara att få någon slags rumsuppfattning när man hänger upp o ner, och då veta hur man ska röra sig. Det är väldigt olika hur lång tid det tar.. Jag har varit med om folk som sätter det på första försöket medan andra måste träna betydligt mer. Bra lärare, lämplig kajak, vattenvana och hygglig kroppskontroll underlättar..

/ Ulf
 
eller på engelska seasock minskar inträngning av vatten till ett minimum även i en fram och bak skottförsedd kajak. Då kan det vattnet evakueras med pump, svamp och eller öskar.

Är det svar på frågan tango?

Thure

I min värld låter detta som att göra om en skottfri kajak till en skottkajak med olastbara skott. Då låter det enklare att ha en kajak med skott från början. Men visst, fyller du ut tommrummet bakom sittbrunnen så kan man T-tömma den på samma sätt som en kajak med akterskott.

Men då frågar jag vänligt och nyfiket igen - varför vill man ha en kajak utan skott?
Jag hade mina gissningar tidigare
- mer lättpackad - sittbrunnens hål är större än den största packlucka jag sett
- mer packutrymme - inga skottväggar so begräsnar - men min kajak med skott rymmer det jag behöver
- man kan ligga/sova i kajaken - men hur många promille av Sveriges paddlar övernattar någonsin i kajaken på vattnet? Inte jag och ingen jag känner, men visst jag känner inte alla paddlare.

Stämmer dessa eller inte?
Finns fler argument för eller mot skottlös?

Det finns ju en miljöaspekt av att använda det man har och inte köpa nytt och då kan ju thures förslag om säckar i en skottlös göra skottlösa den mer lätt-tömd.

/Patrik
 
Frågorna är ställda av rent intresse, inte menade som något annat. Så jag försöker en gång till...

thomas

Då det handlar om inlärning så är det väldigt individuellt.
För min del så lär jag i första hand ut en kamraträddning som även fungerar i hårt väder (och nej, det som verkar fiffigt i bassäng fungerar inte alltid i vågor och vind).
Sen börjar egenräddning, oftast med flottör.

Då det gäller roll så är variationen stor. Rekordet är väl knappt 10 min men ganska många lär sig rolla behjälpligt på ett par timmar...sen tar det nog oftast flera säsonger innan man kan säga att man behärskar rollen.
Sitter rollen någotsålunda så kan man börja re entry.

Personligen tycker jag en bra frammåtpaddling är en av de mest underskattade teknikerna. En riktigt bra frammåtpaddling kan man sätta hur mycket tid på som helst....och ändå finns det alltid saker att förbättra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.