Kajak skall köpas, behov av hjälp!

Hm, då börjar vi bli överens om kölens vara eller icke vara, och vad britterna ska komma på.

Några rader till om roderverkan..

Det var effektivitet jag i första hand efterfrågade och inte bara hållfasthet - VKVs variant är väldigt stabil och tål nog betydligt mer än de flesta andra varianter på marknaden (och det finns verkligen många skräckexempel på kassa grejer..). Frågan är nog mer om den kanske något ensidiga satsningen på hållbarhet överväger den minskade effektiviteten?

Ett akterhängt roder har inte lika stor nytta av profilen som ett underliggande, precis som du skriver. Dock ger det tillsammans med djup/smalheten en betydligt större verkan. För att förklara lite mer: Vattnets rörelse runt rodret påminner om strömningen utefter skrovet. I fören biter det bra, därefter blir det mer turbulens. På samma sätt har ett smalt/djupt en lång skärande framsida medan ett grunt/långt har en kort dito (vid samma yta). I klartext; du får mer styreffekt och mindre broms/turbulens på ett djupt/smalt kontra grunt/långt. Vi som paddlar med skädda märker t ex skillnad om man tar en kontring el akterroder med vertikal eller mer horisontell paddel.

Och det är helt rätt att VKV har paddlats på en massa svåra expeditioner genom åren, men om man gör en liknelse med HBB - det är inte riktigt så längre. Det har skett en stor utveckling på kajakfronten och VKV är inte det ända, eller kanske bästa, alternativet längre.

Men jag blir lite nyfiken.. Du skriver Kåre att; Seagull utvecklades under en 10-års period där målet var att manifestera den optimala långfärdskajaken. Anser ni att ni lyckades? Är det den bästa långfärdskajaken som finns - och som inte går att förbättra..?

/ Ulf
 
Alla roder

har för och nackdelar.

På Seagullmodellerna finns två rodermodeller det mera påkostade isrodret som kan fällas upp helt och som är profilerat och den vanliga plåtbiten som finns även på Lisa och Yoo-A-Kim.

Magnus Fischer föredrar och rekommenderar plåtbiten då den är mindre benägen att strula t ex med tång eller vid passage av linor.

Jag har en fråga till Ingvar och Kåre. Ni rekommenderar att plåtbiten är uppfälld i de flesta sammanhang på Seagull. Är det pga högre toppfart då rodret förlänger vattenlinjen?

Nedfälld plåtbit ger mycket riktigt ökad roderverkan märker jag på Yoo-A-Kim.

Thure
 
Kan bekrefte at VKV S. Elite for meg er den optimale allround langturkajakken. En mer gjennomtenkt kajakk er vanskelig å oppdrive. Kan også bekrefte at "plåtbiten" er ett utrolig sterkt og funksjondyktig ror - jeg har ikke sett noe bedre på langturkajakker, men jeg skal selvsagt ikke hevde at det er best. :)

I tillegg er VKV kajakkene forutsigbare og sjødyktige under krevende forhold - noe som for meg er viktig da jeg padler året rundt under meget varierte værforhold langs Vestlandskysten i Norge.

Skulle det være noe som kunne forbedres er det nok å videreutvikle sitterønnen noe, slik at rulleegenskapene og kontakten med kajakken blir noe forberet. Såvidt jeg forstår har VKV prioritert ergonomisk god sittestilling for fremdriftstak - noe jeg liker godt, men jeg tror at det er mulig å opprettholde disse egenskapene samtidig som kontakten forbedres noe. Så mitt ønske var at VKV utvikler en ny sits/sittebrønnsutforming (gjerne basert på den superbe fibersitsen) som ivaretar rulleegenskaper bedre.

Jeg har modifisert min VKV på følgende måte:

http://smaavoll.blogspot.no/2011/04/fremgangsmate-for-padding-av-vkv.html

Da blir det mulig å få enda mer padleglede i en VKV - og kanskje nå nye målgrupper?
394378_10152051891370190_674467852_n.jpg

190042_10152051889680190_539429928_n.jpg
 
Tack Kjell för tjusiga bilder. Tråden har visst surfat i väg en del från startarens intensioner men men gör inte de flesta samtal det?

För vänner av ordning och åsiktsregistrering bör det förtydligas att jag Kåre medverkar som oftast på detta forum som privatperson och kajaknerd, men arbetar på VKV och är son till Ingvar som är VD. Ingvar deltar i mellan åt med åsikter och kommentarer på min inloggning och då markeras detta med hans namn efter hans kommentarer och mitt namn efter mina uttalanden då vi har stundom olika uppfattningar och val av språkbruk. Ingvar är dessutom inte så förtjust i datortekniken och jag får ändå kreta ned hans bokstäver på skärmen, vilket passar mig då jag kan ta tillfälle i akt att censurera honom medan han inte har samma möjlighet, även om han ibland så önskar när jag har en tendens till att vara frispråklig och vulgär.

/Kåre

Svar till Ulf:

Jag ser ”Seagull Élite” som den optimala långfärdskajaken för mina behov och som kronan på verket av mitt kajakskapande, men det är omöjligt att skapa en kajak som är bäst för alla i alla situationer.

Till Thure:

Uppfällt roder på Éliten ger minskat motstånd, men har tillräcklig styrverkan för kurshållning i de flesta förhållanden. Ett djupt roder ger mycket ökad styrrespons, men också ökat motstånd. Släproder bör helst vara konstruerade, så att man kan reglera hur stor roderverkan man behöver.

/Ingvar
 
Aquilo Extreme behöver utredas:)

Det finns så lite tester och länkar som handlar om Aquilo Extreme. Tänkte köpa en för ett ok pris.
Någon som har erfarenhet?
Jag är nybörjare och har tyvärr själv inte paddlat den... illa jag vet.
Jag kommer paddla ett par ggr per år i skärgården. Kanske sticka ut en helg i norra skärgården.
 
Jag hade en sådan Aquilo Extreme förra året och den var bekväm lättrollad lättdriven och prisvärd. Men toktung strax över 30 kg med sits, luckor och roder. Rodret funkar sådär. Upp och nedfällningen kärvar en hel del. Jag har skrivit en del om Aquilon i tidigare trådar och det finns också andra omdömen om den. Sök i forumen här på utsidan.

Lite bondfångeri i annonseringen den annonseras ständigt för "halva priset".

Thure

PS (Sålde Aquilon vidare till en kompis och köpte i stället en VKV Måsen Elit begagnad där jag bytt ut sitsen till den som kallas VKV anatomiska fiberglassits vilket passar mig betydligt bättre.
Har haft lite svårt för sittbrunnsutfomningen men sitsen förbättrade det en hel del. Jag är lite ovig på grund av ett diskbråck och har inte riktigt kommit överens med i och urstigningen ännu men börjar vänja mig nu. Här ett exempel på min klantighet http://www.youtube.com/watch?v=wS3c2NZSiL0&list=UU-aHNH0Du7nlAo-cCQgMd8w&index=5&feature=plcp)
 
Svar till Ulf:

Jag ser ”Seagull Élite” som den optimala långfärdskajaken för mina behov och som kronan på verket av mitt kajakskapande, men det är omöjligt att skapa en kajak som är bäst för alla i alla situationer.

/Ingvar

Tack för svaret Kåre.

Jo tråden har verkligen svävat iväg en hel del, samtidigt som jag tycker att om bara debatten är intressant, kan det kanske vara värt priset. Man vet aldrig vad som kommer upp och blir det en givande diskussion känns det lite dumt att sluta..

Jag tycker det är jättekul när kajakkonstruktörer/tillverkare skriver på forumet. Det ger en helt annan möjlighet att diskutera kajaker, utrustning och paddling och få fram åsikter och fakta, än att bara möta återförsäljare och läsa deras reklam och pressmeddelanden. Vi har ju en hel del formgivare i landet och det har varit några intressanta trådar med Kåre, Friedel, Thomasson och de Brito genom åren.

Och där ska nog Kåre ha en del cred faktiskt.. Han är en av de få som hårdnackat står för en linje och dessutom paddlar den privat. Har personligen lite svårt med trovärdigheten när en konstruktör står och lovprisar en mängd olika kajaker som han/hon sen aldrig skulle sitta i privat. Inte det att man alltid måste paddla alla grejer men i en bransch där man som person är så förknippad med det arbete man utför och ofta har som största fritidsintresse, känns det för mig lite skumt..

/ Ulf
 
Välja kajak

Sitter själv och letar efter en första kajak, har sneglat på Aquilo Explore.
Jag är 1,83 cm och väger snart 80 kg. Kommer göra mest dagsturer runt i Roslagen, kring Lidö, Fejan mm. Inte lätt att veta vad man ska ha!
Tar gärna emot rekommendationer.
Har du själv hittat någon?
 
Vet du MIcke om

du vill ha stor eller liten sittbrunn?

Roder eller skädda?

Begagnad VKV Lisa är ett säker kort om du sitter bra och trivs i en sådan. Då får du tillbaks pengarna om preferenserna ändras efter något år.

Thure
 
Och där ska nog Kåre ha en del cred faktiskt.. Han är en av de få som hårdnackat står för en linje och dessutom paddlar den privat./ Ulf

Ja det blev ju ganska mycket cred för VKV också i den här tråden.
Det var inte riktigt min poäng.
Jag var mer ute efter hur mycket nytänk vi kanotister/paddlare klarar av att svälja. Nedanstående kajak står i mina ögon för en del nytänk. Jag gillar den för just det. Har inte provat eller ens sett den i verkligheten.
Vad blir Utsidans-paddlarnas reaktion på denna? Det mesta Björn Thomasson ritar brukar dyka upp på hans hemsida. Dock inte denna. Kanske är det något missförstånd med vem som har ritat den. På Seabird Designs hemsida anger man bara "Seabird design" som designer.

http://stockholmkajak.se/?artnr=Ranchero+12

thomas
 
Ja det blev ju ganska mycket cred för VKV också i den här tråden.
Det var inte riktigt min poäng.
Jag var mer ute efter hur mycket nytänk vi kanotister/paddlare klarar av att svälja. Nedanstående kajak står i mina ögon för en del nytänk. Jag gillar den för just det. Har inte provat eller ens sett den i verkligheten.
Vad blir Utsidans-paddlarnas reaktion på denna? Det mesta Björn Thomasson ritar brukar dyka upp på hans hemsida. Dock inte denna. Kanske är det något missförstånd med vem som har ritat den. På Seabird Designs hemsida anger man bara "Seabird design" som designer.

http://stockholmkajak.se/?artnr=Ranchero+12

thomas

Nytänk utifrån vad? Först kommer väl en designidé, vad är det man vill uppnå. Sen kommer ett eventuellt nytänk utifrån de egenskaper/mål man vill uppnå eller de problem man vill lösa med sin design. Sen kan man bedöma hur väl det eventuella nytänket har lyckats. Nytänket är ju ointressant i sig om man inte kan relatera det till vart man vill komma, vad målet är.

Vad är det du ser man löser för problem/uppnår för mål med det nytänk du relaterar till?

För övrigt håller jag med om att det blev en hel del intressant input från Västervik.
 
du vill ha stor eller liten sittbrunn?

Roder eller skädda?

Begagnad VKV Lisa är ett säker kort om du sitter bra och trivs i en sådan. Då får du tillbaks pengarna om preferenserna ändras efter något år.

Thure

Känns som om man vill ha en större sittbrunn, men framförallt en stabil kajak, inser att om man fastnar för detta så byter man kajaken efter något år så får någon annan i familjen ta över den.

Roder känns bäst, men det är 35 år sen jag paddla sist.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...