Kajak skall köpas, behov av hjälp!

Nordkapp tycker jag personligen är så trött kajak. Känns som best före datumet gick typ 1992...och vkv bra många år tidigare...

Det vore väldigt trevligt om du ville vara så vänlig att nyansera din analys av VKV en smula.

Konstruktiv kritik är ju alltid värdefullt och särskilt från någon med lång och djupgående erfarenhet av kajakpaddling. Förvisso har vi inte presenterat massor av olika nya modeller sedan 90-talet fast å andra sidan så ser de flesta kajaker ut som kajaker gjorde för 10 000-tals år sedan. Vi har i stället satsat på att förbättra och förfina de kajakmodeller vi redan har och vi tycker själva att vi lyckats ganska bra med detta, men givetvis finns det ytterligare rum för förbättringar och kanske rent av behov av nya modeller även om jag personligen tycker att det redan nu finns allt för mycket olika varianter på marknaden, för att det skall vara någon mening med att ta fram ännu fler som bara späder på den uppenbara förvirring som nu råder kring valet av kajak.

Kvantitet ersätter inte alltid kvallitet och när ev när tex jag går in i en butik för att handla en vara och har för många och för svåra val att göra riskerar jag att aningen välja det billigaste bara för att jag inte orkar sätta mig in i alla olika val eller också så tröttnar jag och skiter i allt i hopa bara för att jag inte orkar lägga en massa energi på att schafsa om alla detaljer, så varför dränka ev kunder i valmöjligheter. Vi erbjuder ett grundsortiment och sedan kan vi ju anpassa våra byggen speciellt för de som så önskar mot offert och kanske har vi inte det som just du uppskattar men vad är då det?

Sedan 90-talet har det faktiskt hänt en hel del på udden vad gäller utveckling av laminat, styrsystem, komfort och säkerhetssystem etc. och det är lite synd att vi missat att göra det tydligt för dig och andra. Vi behöver nog bättra oss lite på att tydliggöra detta.

I och med att vi kan erbjuda Seabirds sortiment samt även kombinera dessa med våra grejer, så tycker i alla fall jag att vi har ett bredare sortiment och fler valmöjligheter än de flesta tillverkare och säljare även om vi själva inte tagit fram nya modeller under eget namn.

Det vore önskvärt att du specificerar vilka egenskaper du värdesätter på en kajak innan du generaliserar ett omdöme. Då menar jag inte att du skall påvisa en viss kanotmodell utan verkligen specificera egenskaper i olika förhållanden vilket kanske kan ge upphov till intressant debatt i detta forum.

Kåre/Ingvar
 
Japp, jag liksom Kåre har kommersiella intressen. Däremot säljer jag inte prylar i Sverige och tar mej därför ibland friheten att uttala mej. Ofta men inte alltid framhäver jag även mina intressen.

Mitt inlägg var kanske lite förhastat men ibland fattar man "pennan" direkt och skriver av sig.

Vad gäller Nordkapp så var den en föregångare i många år. Utvecklingen de senaste 10 åren bland rockerkajakerna har däremot ändrat min och många andras syn på paddling. Min åsikt är att numera vill många ha följsammare kajaker som svarar på kantningar, sätter sig bra i surf men fortfarande fungerar bra som en turbåt. Resultatet är plattbottnade farkoster med hårda slag och rejäl rocker. På gott och ont. För visst svänger dagens båtar upp i vind så att det krävs lite mer teknik (eller skrädda) och visst är de trögare än tex en VKV Seagull elite. Men det är ju så att alla kajaker är kompromisser.

Numera växer skaran av rollkunniga kajakpaddlare som vill ha en mer actionfylld paddling med surf, rockhopping mm (även i östersjöns oftast lite blygsamma vatten) och de tillverkare som vill hänga med i svängarna får nog titta över både sittposition, sarg och skrovform.
VKV har valt att hålla fast vid den traditionella kajakformen och det är inget fel med det (det var inte meningen att stampa på ömma tår även om jag inser att jag fattade mej lite kort innan) men håller man sig kvar vid i de banorna så kan man knappast heller förvänta sig att beskyllas för att leda trenderna frammåt oavsett nya roder eller fastmonterade räddningssystem. Att sen svenskbyggda VKV säkert kvalitetsmässigt ofta håller en högre byggkvalite än deras brittiska vänner är en helt annan sak.
 
Om det finns "en växande skara av rollkunniga kajakpaddlare som vill ha en mer actionfylld paddling med surf, rockhopping mm (även i östersjöns oftast lite blygsamma vatten) och de tillverkare som vill hänga med i svängarna får nog titta över både sittposition, sarg och skrovform." så är det väl bra i stort för hela branschen men varför säga att roderkanoter har passerat "bästföredatum"? Då gissar jag att surfski också är hopplöst ute liksom motionspaddling ;-)

Jag tror att sjön är tillräckligt stor för alla och att det är få tillfällen då vi kommer att kollidera med varandra!

Erik - som slutat rolla och paddlar för motion och allmän njutning
 
" så är det väl bra i stort för hela branschen men varför säga att roderkanoter har passerat "bästföredatum"? Då gissar jag att surfski också är hopplöst ute liksom motionspaddling ;-)

Jag tror att sjön är tillräckligt stor för alla och att det är få tillfällen då vi kommer att kollidera med varandra!

Erik - som slutat rolla och paddlar för motion och allmän njutning

Som jag redan skrev så var jag lite snabb med pennan.
Inledningsvis började tråden med en efterlysning på kajak. Personen gav ledtrådar som 5 m lång, 53cm bred och skedda.

Personligen såg jag en liknande bild som Rija i mitt huvud. Då sedan tips kom in med allt annat än vad som söktes (med undantag av Rijas förslag) så blev jag lite trött och skrev ett snabbt svar.

Klart är väl att många fortfarande vill ha traditionella kajaker (där reglerar ju marknaden sig själv) men vi är många som valt att gå vidare och utveckla paddlingen åt ett annat håll. Som jag ser det är nog rockerkajaker "det nya svarta". Även om också surfski också växer snabbt så är antalet utövare ännu ganska blygsamt. Då jag skrev "bäst före" så hänvisade jag till trenden inom havskajakpaddling och inte kvalité, byggteknik eller roder.

Ingenstans i mitt svar nämnde jag förresten något negativt om roder. Om du slutat rolla och numera njuter av din paddling så är det ju jättebra! Jag njuter av både turpaddling, rockhopping och surf...och jo, det finns nog plats för oss alla där ute!
 
Åter till huvudämnet

5 m lång kajak, ca 53 cm bred som ska användas av relativ ny paddlare.
Verkar ha lite motionsambitioner och dessutom ska kajaken ha utvecklingspotential.

Det finns ju en hel del turkajaker som jag tror de kallas. Baserade på en gammal standard (?) för racingkajaker - runt 5,2m långa lång vattenlinje och med roder.

Det du efterfrågar är samtdigt skäddakajak ,troligen lättmanövererad, kanske en Qanik.

Ska vara tråkig och föreslår dig att provpaddla olika kajaker :) Finns också rätt många trådar här på utsidan om kajakval så jag testar en ny metod:

Mattias Thorin: vilken tilltalar dig mest?
http://www.zegulmarine.se/Multisport.html
eller
http://www.aterra.se/arrow-nuka.html
bara som exempel.

Hur ser du själv på paddlingen? Vill du snabbt fram från punkt A till B eller är det ut och njuta, leka och snirkla? Eller något helt annat?
 
Förvisso har vi inte presenterat massor av olika nya modeller sedan 90-talet fast å andra sidan så ser de flesta kajaker ut som kajaker gjorde för 10 000-tals år sedan. Vi har i stället satsat på att förbättra och förfina de kajakmodeller vi redan har och vi tycker själva att vi lyckats ganska bra med detta, men givetvis finns det ytterligare rum för förbättringar och kanske rent av behov av nya modeller även om jag personligen tycker att det redan nu finns allt för mycket olika varianter på marknaden, för att det skall vara någon mening med att ta fram ännu fler som bara späder på den uppenbara förvirring som nu råder kring valet av kajak.

Kåre/Ingvar

Debatt? Ja ok då...

Oavsett bransch man verkar i tror jag det budskap man kan tolka in i Kåres/Ingvars text ovan (min kursivering) är farlig för ett företag som vill undvika att bli en fotnot i historien och det vore ju synd för ett företag med så lång historia och stolta traditioner som VKV. Även om man tycker att det finns för många modeller, att det inte behövs så många modeller och att det bara späder på förvirringen i valet av kajak att det finns så många modeller så vågar jag i den här frågan säga att nej, ni har fel.

Det finns inte för många modeller och den som inte noga följer trender och lanserar nya modeller i enlighet med dem - tja ni må bygga världens bästa kajaker men utan förnyelse - då blir man omsprungen och det är inget specifikt för kajakbranschen, det gäller överallt där marknadsekonomi råder.

För mig som har ett tämligen blygsamt antal år i sporten men ändå paddlar rätt intensivt i min lilla nisch av paddlingen så tycker jag det jag ser som trend inom kajakbranschen är tydlig. Precis som med cykelsport eller skidor går den mot ökad diversifiering. Mer nischade produkter parallellt med enklare och billigare produkter som mycket tydligt adresserar en massmarknad.

Se på tillverkarna av traditionella brittiska kajaker, om man hårddrar det lite hade för några år sedan alla sin version av "urkajaken" Nordkapp, olika volym måhända men samma grundkoncept. Vad har hänt i dag? "Urkajaken finns kvar, såklart förfinad genom åren precis som Kåre/Invgar skriver att ni gör med ert program men, vid sidan av det har de också börjat tänka och bygga nytt. T.ex. snabba roderkajaker - havsracers och i den andra riktningen dyker från samma tillverkare nu också upp motsatsen, extra långsamma kajaker... Som hämtat DNA såväl från havskajaker som forskajaker och är helt inriktade på lek, surf, rockhopping.

Kåre må tycka att de fortfarande ser ut som kajaker gjorde för 10 000 år sedan men jag kan lova att det i såna fall är ögat som bedrar. Det är mycket stor skillnad på en P&H Aries/Delphin, TIderace Xtra, Valley Gemini Sport m.fl. jämfört med den mer "traditionella" brittiska kajaken.

Det är utveckling, det är diversifiering och ni på VKV kan tycka att det är av ondo men så ser verkligheten ut. Oavsett vad man tycker om modellprogrammet från VKV så tror jag de flesta är eniga om VKV står för kvalitet, kunskap och traditioner inom kajakbyggande. Varför inte använda de kunskaperna till att tänka helt nytt? Det betyder ju inte att man kastar gammalt på soptippen, Valley bygger ju fortfarande sin Nordkapp och den har precis som t.ex er Måsen en stark skara supporters. Men, vid sidan av trotjänarna, varför inte plocka in nya idéer? En liten playboat, en havsracer som hämtar inspiration både från er tradition och det nya som dykt upp eller varför inte en surfski från Västervik vore ju rätt kul att se vid sidan av det ni redan bygger och har byggt i många år...
 
Svaret på grundfrågan är kanske att söka upp en återförsäljare för t ex Sebirdkanoterna. Där finns allt från korta sit-on-top för fiske och bad, via lekkanoter, motionskanoter och surfski till havsracers och surfski. VKV är en av återförsäljarna som dessutom öppnar och går igenom exemplaren före leverans och ibland monterar egen utrustning utöver standard. Så VKV har inte fastnat utan har en bredd som få andra inom VKV- och Seabirdsortimenten ;-)
 
Svaret på grundfrågan är kanske att söka upp en återförsäljare för t ex Sebirdkanoterna. Där finns allt från korta sit-on-top för fiske och bad, via lekkanoter, motionskanoter och surfski till havsracers och surfski. VKV är en av återförsäljarna som dessutom öppnar och går igenom exemplaren före leverans och ibland monterar egen utrustning utöver standard. Så VKV har inte fastnat utan har en bredd som få andra inom VKV- och Seabirdsortimenten ;-)

Nej om det är återförsäljare man vill bli så har man inte fastnat. Om man däremot vill vara kvar som en relevant tillverkare så kanske man måste göra mer över tid än att leva på gamla meriter som man förfinar och förbättrar. Vilket jag menar oavsett om man tillverkar kajaker eller vilken annan produkt som helst.
 
Det finns för närvarande inte ekonomiska möjligheter att utveckla kajaker i Sverige för produktion i Sverige.

Detta är en realitet som vi har att leva med i dagens globala näringsliv.

/Ingvar

Fritt översatt skulle jag kunna säga att det går inte att klara sitt uppehälle i Sv utan att försätta sig i skuld eller slicka i rätt "r-hål" ( tex bidrag och "populism/media") och den som är satt i skuld är inte fri som någon konstaterade för ett par tusen år sedan, men många skatter i himlen blir det att få ägna sig åt denna trevliga syssla och att se andra göra det samma samt att få se människor förbättra eller bibehålla sin hälsa både fysiskt och psykiskt.

Val av verktyg för ändamålet är igentligen tämligen ovidkommande även om jag själv föredrar vissa framför andra. Att konkurrera ihjäl varandra gagnar ingen, men att dela med sig av sina skatter i himlen tjänar alla på.

Drivkraften på udden är inte profiten trots att vi är ett AB(familje ägt) utan ett kall och i den andan och ingen annan vill jag verka annars kan det kvitta, men det hindrar inte utveckling, förändringar och förbättringar. Fortfarande är det kul med att upptäcka nya sidor av kajakandet och se/uppleva det samma ur nya perspektiv. Populism och trender intresserar mig föga för närvarande, men för de som gillar detta har jag inget i mot utan snarare vill omfamna för att ni sprider denna trevliga syssla till andra.

Och så ber jag om ursäkt för att jag avvek från trådstartarens ämne och hoppas jag kan fli förlåten för detta.

/Kåre
 
Kul med debatt

och bra förtydligande från "Peifen".

För min egen del så menar jag att jag behöver olika lådor för olika ändamål på samma sätt som jag har ett halvdussin olika cykelmodeller.

Att vi har 600 olika kajakmodeller på den svenska marknaden är rätt många och jag tolkar det som att marknaden är omogen. Av dess 600 modeller är det endast ett fåtal som är riktigt bra inom respektive segment.

Men en kajak som är rätt för en person är fel för andra även om det är samma plats och paddelaktivitet som förestår. Tycke och smak, kroppsstorlek, vighet etc spelar stor roll.

En kajak som jag upplever som trög på plattvatten t ex P&H Scorpio LV blir genast kul i vågor och med rätt skäddatrim.

Har personligen hyfsat stor erfarenhet av VKVs Lisa och liknande kajaker. Att Lisan fortfarande är lättsåld inte minst som begagnad visar att den kajaken passar många svenskar i svenska paddelvatten.

Men min fru är helt såld på engelska varianter speciellt sin 20 år gamla Nordkapp som beställdes med ett lättare laminat än standard.

Den är som "Peifen" mycket riktigt påpekar trög att få runt i vågor men mycket lättdriven för sin längd och så himla vacker i mångas ögon.

Det tar tid att utvecklas som paddlare och att ställa in trim och att få till optimal sits i en ny kajakmodell.

Thure
 
Håller med dig Thure

Det som vi har mycket i mot oss är just det som framkommit mellan raderna dvs att våra kajaker har många provat och då kanske tidigt i karriären.

Som jag påpekat i andra trådar så var ju 70-80-tals glaskajakerna ett lågpris alternativ till de tjusiga fanerkajakerna och många av dessa ligger fortfarande kvar på klubbar och sommarstugor och ser ut som riktiga bergatroll med fördärvade roder och sprickor i skroven, samt förfälig komfort med träpallar i bästa fall att sitta på. Och det är givet att har man testat en dylik kajak så infinner sig inte mersmaken precis när annat är bra så mycket elegantare att framför allt titta på med glittriga dekaler och linor etc.

Men det är en oerhörd skillnad att paddla dagens VKV-kajaker mot de tidiga 70-80-90talets. Även om skrovformen är den samma så är det något helt annat med det nya styrsystemet och sitsalternativen.

Och visst skulle en ny modell kanske väcka lite nyfikenhet hos dem som dömde ut VKV redan för 30-år sedan, men att ta fram en modell "bara för att" väcka lite nyfikenhet är även det lite som att kasta pengar och energi i sjön i onödan då även denna modell bör ha ett mervärde och tjäna in pengarna den kostar i framtagning.

Visserligen går det ju att göra som andra dvs förlägga produktion av form och plugg samt kajak i Kina eller något land som nyligen är rensat och där arbetarna är redo att arbeta för en spottstyver och sedan fläska på med en dekal att den är Svensk tillverkad.

Hur som så är jag ganska nöjd med läget som det är även om lite bättre lönsamhet vore att föredra (det ger ju trots allt lite mer frihet).

Det går ju inte vara alla tillags och då är det ju bra att det fins andra alternativ för dem som inte vill ha med oss att göra och så berikar det livet med mångfalld.

Just den typen av kajak med skarpa slag och skedda riktigt vantrivs jag personligen med och ser inte någon mening med att bygga något jag själv inte gillar och det blir inte lätt att prata för och sälja en produkt som jag själv inte föredrar, men naturligt vis måste jag acceptera att andra människor har annan uppfattning.


/Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.