Nästan nermejad

Låter intressant, kan du utveckla och specisera lite?

/Kjell

Jag behöver nog bara nämna "blixtrande blått" så förstår du nog vad det handlar om. :)


Förresten så har jag haft ett ingående intressant samtal idag med företrädare för yrkessjöfarten och jag kan nu meddela det jag redan befarade, en kajak syns varken på radar eller visuellt från ett större fartyg om det går lite sjö oavsett färg. Skrämmande, javisst, men bra att veta och "kajak på radarn" är nästan ett okänt begrepp men sjöfåglar syns däremot jättebra. Jag fick rådet att montera radarreflektor för även den lilla inplastade varianten till segelbåtar syns tydligen bra så nu blir det en i var ände på kajaken

Dom jag pratat med tyckte strategin att göra större överfarter nattetid var "lysande" iom. att det då är tomt på fritidsbåtar och ett blixtljus eller en lanterna syns milsvida omkring. Däremot är det viktigt att tänka på vilken färg blixtljuset har så det inte kan misstolkas för ett sjömärke. Mitt kommer bara att användas när risk för ev. katastrof föreligger.
 
Jag behöver nog bara nämna "blixtrande blått" så förstår du nog vad det handlar om. :)


Förresten så har jag haft ett ingående intressant samtal idag med företrädare för yrkessjöfarten och jag kan nu meddela det jag redan befarade, en kajak syns varken på radar eller visuellt från ett större fartyg om det går lite sjö oavsett färg. Skrämmande, javisst, men bra att veta och "kajak på radarn" är nästan ett okänt begrepp men sjöfåglar syns däremot jättebra. Jag fick rådet att montera radarreflektor för även den lilla inplastade varianten till segelbåtar syns tydligen bra så nu blir det en i var ände på kajaken

Dom jag pratat med tyckte strategin att göra större överfarter nattetid var "lysande" iom. att det då är tomt på fritidsbåtar och ett blixtljus eller en lanterna syns milsvida omkring. Däremot är det viktigt att tänka på vilken färg blixtljuset har så det inte kan misstolkas för ett sjömärke. Mitt kommer bara att användas när risk för ev. katastrof föreligger.

Vi diskuterade ju det här med synlighet i en tråd för inte så länge sedan.
Problemet med radarreflektor på kajak är att den hamnar för lågt...
Blixtljus däremot är väldigt bra. Vitt stroboskop funkar bra, även om man tycker att det är kul att ha tillgång till blåblinkande så är det mindre lämpligt att använda.
 
Att välja att ta ut en nybörjare på Fyrisån istället för ut på Ekoln kan du väl ändå inte påstå vara oansvarigt? Tar du som kajakinstruktör ut dina nybörjare i badkar eller pool?

Jag vidhåller att man har en skyldighet att visa varandra hänsyn på sjön oavsett om det är en å, insjö eller öppet hav. Givetvis bör även fritidsseglare som brister i omdöme ställas till svars...

Om man dessutom som kajakpaddlare vill vara "säker på" att den större och snabbare farkosten tvingas väja är det bara att vända aktern mot den - då blir den upphinnande och har väjningsplikt... Men det är en fråga man får ta i rätten (om man kan det) efter att ha blivit nermejad...

Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot dej eller var ni paddlade. Jag tror säkert du hade koll på läget. Däremot påstår jag att man alltid har en skyldighet att tänka efter och bara ge sig ut i vatten man klarar av, oavsett om det är naturen eller andra människor som är den potentiella "faran".

Angående ditt påstående att alla är skyldiga att visa hänsyn så håller jag i princip med och du svarade själv ganska bra...
Citat "Men det är en fråga man får ta i rätten (om man kan det) efter att ha blivit nermejad..."
Dvs att blir man skadad/omkommer så "har man skiten i fläkten" oavsett man gjort rätt eller fel.

Vilka vatten jag tar ut nybörjare i beror på en massa faktorer (tex personens fysiska/psykiska kondition, diverse erfarenhet, köld, vind mm). Ibland kan det vara öppet hav,en annan gång är det en uppvärmd pool...men jag gör alltid en riskanalys innan.
 
Problemet med radarreflektor på kajak är att den hamnar för lågt...
Enligt yrkessjöfarten som kör STORA båtar så syns dom bra även om dom sitter lågt, tom. svanar i rejäl sjögång syns bra.

Blixtljus däremot är väldigt bra. Vitt stroboskop funkar bra, även om man tycker att det är kul att ha tillgång till blåblinkande så är det mindre lämpligt att använda.
Personligen skiter jag i färgen och blått är ju inte speciellt sexigt men jag har ett antal som var gratis och då använder jag dom naturligtvis. Dessutom kan dom inte misstas för sjömärken heller vilket rött, vitt och grönt kan.
 
Personligen skiter jag i färgen och blått är ju inte speciellt sexigt men jag har ett antal som var gratis och då använder jag dom naturligtvis. Dessutom kan dom inte misstas för sjömärken heller vilket rött, vitt och grönt kan.

Själv gillar jag paddla i mörker. Vid möte tänder jag vit lanterna för att övriga skall se mig. Om man, trots alla försiktighetsåtgärder, håller på bli påkörd så finns ju handbloss för att påkalla uppmärksamhet. Blinkande ljus är inget jag skulle använda.
 
Blinkande ljus är inget jag skulle använda.
Exakt detta svaret trodde dom jag pratat med idag skulle komma för "det finns alltid nån hobbyskeppare som vet bättre än yrkessjöfarten vad som fungerar och inte, iallafall tror dom det. Kan vi hitta ett blixtljus från en livboj så nog fan ser vi ett flash-ljus likt ditt lång väg allt" var svaret jag fick.


Var och en gör naturligtvis som den vill, vill nån paddla naken mitt i vintern så inte mig emot för vi lever i ett (förhållandevis) fritt land.
 
"det finns alltid nån hobbyskeppare som vet bättre än yrkessjöfarten vad som fungerar och inte, iallafall tror dom det. Kan vi hitta ett blixtljus från en livboj så nog fan ser vi ett flash-ljus likt ditt lång väg allt" var svaret jag fick.

:) Jag betvivlar inte en sekund på att det syns...min åsikt grundar sig helt på att då jag sitter i en helt fungerande båt/kajak så förbjuder mitt ego mej att använda ett blinkande ljus.;)

Vem som sen är hobbyskeppare eller ej lägger jag mej inte i....
 
Om vi nu ska dra till med ytterligheter så tänder inte jag ett nödbloss innan det gått åt helvete och att tända upp blixtljuset görs ju när jag märker att dom i båten inte ser mig utan kommer rätt på med samma fart. När dom sen observerat mig och girat släcker jag ju såklart ljuset igen för då har det fyllt sin funktion för den gången.

Bättre att blixtra en gång för mycket än att aldrig kunna blixtra mera.
 
Anders V sa:
Högerregeln är grundregel. Sen gäller yrkestrafik går före fritidsbåtar.

Att yrkestrafik går före fritidsbåtar är en gamla famösa "brödseglarreglen". Någon sådan sjöjuridisk regel finns inte. Vid en kustskepparekurs för länge sedan var det lärarens åsikt att fler olyckor sker p.g.a. av detta missförstånd, än om man följde de korrekta sjövägsreglerna. Däremot finns det andra regler som inträder i vissa situationer och som gynnar farkoster som vanligtvis körs yrkesmässigt. Det är en viktig skillnad. Ofta är det t.ex. regel 18-a-2 eller 18-b-2 (maskin-/segelfartyg väjer för fartyg med begränsad manöverförmåga) eller 18-d-1 (alla väjer för fartyg som är hämmat av sitt djupgående) som träder i kraft.

thureb sa:
Sjövägsreglerna säger entydigt att roddbåtar och kanoter väjer för segelbåtar.

Referens? I senaste utgåvan av sjövägsreglerna (TSFS 2009:44) nämns inte kanoter, kajaker eller roddbåtar. De nämns i 2004 års sjövägsregler, men inte i förhållande till segelbåtar.

Och mystiken tätnar ytterligare - se här vad Sjöfartsverkets verksjurist skrev i ett mejl för några år sedan (min fetstil).

En kajak är per definitionen att hänföra till "fartyg". Vad som möjligen komplicerar är att termen fartyg inte återfinns i regel 18 som är den regel som anger huvudreglerna ang väjning. Man får istället använda sig av regel 2 som i korthet anger att kajaken måste iaktta gott sjömanskap och planera sin färd i likhet med övriga fartyg men att enligt b) så ska regel 18 tolkas så att både segel- och maskindrivet fartyg enligt huvudregeln ska väja för kajaken.

Värt att notera är att regel 18 gäller med undantag av vad som anges i regel 9, 10 eller 13 - vilket ger vid handen att ett litet fartyg såsom t.ex. kajak inte kan kräva rätt till väg i trång farled, trafikseparering eller för upphinnande trafik.

En kajak är att definiera bara som "fartyg"


Peter i tråden är ju inne på detta också.

Som Alice i Underlandet sade: Curiouser and curiouser! :)

Men jag håller med Jens om att det här har akademiskt intresse. Inte ligger jag och pinhåller en kurs medan jag tänker på verksjuristens mejl. Dock är juristens tolkning rätt intressant.

Teknikerna sa:
Exakt detta svaret trodde dom jag pratat med idag skulle komma för "det finns alltid nån hobbyskeppare som vet bättre än yrkessjöfarten vad som fungerar och inte, iallafall tror dom det. Kan vi hitta ett blixtljus från en livboj så nog fan ser vi ett flash-ljus likt ditt lång väg allt" var svaret jag fick.

Yrkessjöfart har väl knappas något tolkningsföreträde, så det är väl inget argument.

Du menar att du använder blått blixtljus, dvs. det som endast polis, tull och försvarsmakt får använda under utryckning? Visst, det är upp till dig att bete dig som du vill på sjön, men räkna med dryga böter om en polisbåt kommer upp vid din sida.

/Mats
 
Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot dej eller var ni paddlade. Jag tror säkert du hade koll på läget. Däremot påstår jag att man alltid har en skyldighet att tänka efter och bara ge sig ut i vatten man klarar av, oavsett om det är naturen eller andra människor som är den potentiella "faran".

Angående ditt påstående att alla är skyldiga att visa hänsyn så håller jag i princip med och du svarade själv ganska bra...
Citat "Men det är en fråga man får ta i rätten (om man kan det) efter att ha blivit nermejad..."
Dvs att blir man skadad/omkommer så "har man skiten i fläkten" oavsett man gjort rätt eller fel.

Vilka vatten jag tar ut nybörjare i beror på en massa faktorer (tex personens fysiska/psykiska kondition, diverse erfarenhet, köld, vind mm). Ibland kan det vara öppet hav,en annan gång är det en uppvärmd pool...men jag gör alltid en riskanalys innan.

Då tror jag att vi egentligen är helt överens och ber därför om ursäkt för min ton. När det gäller att vända aktern mot fartdårarna på sjön, tänk bara på att göra det tillräckligt tidigt för att inte kunna anses bryta mot regel 13d i sjötrafikföreskrifterna... ;) Å andra sidan kanske man vill kunna se vad de har för sig...
 
Det blir lätt tillspetsat i en webbdiskussion och den fällan har kanske både jag och Teknikern fallit i redan men...
På sjön finns en hel del regler angående navigering på natten. Som kajakpaddlare har vi fördelen att ha lite undantag från övriga båtar (roddbåtar, kajaker mm som är under 7 m och färdas under 7 knop). Det betyder ju inte att vi får göra helt hur vi vill. Som upplysning kan jag berätta att blinkande ljus används av ubåtar i övervattenläge...
 
I går och idag har jag varit ute och seglat och kan bara konstatera att kajaker syns dåligt - mycket sämre än jag trodde...

Det här är en lärdom som alla på sjön borde få ta del av: att vara på den "andra" sidan, dvs. att som paddlare istället få sitta på bryggan i ett större fartyg/planande båt och försöka upptäcka kajaker i sjögång eller att som motorbåtsförare istället få paddla kajak bland snabba båtar och inse hur utsatt och sårbar man är.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.