Nästan nermejad

En kajak, liksom en roddbåt, motorbåt, segelbåt och de flesta andra flytetyg räknas som ett fartyg. "Med fartyg avses varje farkost... som används eller kan användas till transport på vattnet" och "även roddbåtar ... segelbrädor, kanoter, kajaker och vattenskotrar, vilka således skall följa sjövägsreglerna". Som paddlare är vi i lagens mening befälhavare på ett fartyg :)

Bland "fartyg" finns det undergrupper som "maskindrivet fartyg", "segelfartyg", "fartyg med begränsad manöverförmåga", "fartyg hämmat av sitt djupgående" osv. Det görs ingen åtskillnad av yrkestrafik utan alla regler baseras på dessa grupper.

En styrka i sjölagen är att man referar till en praxis som kallas gott sjömansskap. Den som brister i gott sjömansskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka ej inträffat. Med gott sjömansskap avses bland annat: Hålla lämplig fart och lämpligt passageavstånd, hålla undan i god tid och med bestämd manöver, lämna plats för stora och svårmanövrerade fartyg, hålla noggrann utkik horisonten runt m.m.

Det finns regler vad som gäller för upphinnande fartyg, i farleder, vid korsande av farleder osv. Vi har alla sett brister i "gott sjömansskap" (t.ex. lämplig fart och lämpligt passageavstånd) men även de som i en trång farled missar att framföra sitt fartyg (t. ex. kajak) så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.

Tyvärr är vi utsatta som paddlare och med de brister som finns i sjömansskap får man fråga sig, vill man ha rätt eller överleva? Jag paddlar oftast nära land, i relativt grunda vatten och alltid kortaste vägen vinkelrätt mot en farled. Vid en överfart paddlar vi fort och sida vid sida för att bli så enkla som möjlig att upptäcka och för att störa övrig trafik så lite som möjligt.

När jag framför motordrivna fartyg gör jag det på djupa vatten långt från land eller nära farledens yttre begränsning.
 
Och nu när vi är inne på detta med kajaker och sjömanskap så kan jag faktiskt förstå att vi väcker en viss irritation. Jag bor precis intill Årstaviken, nära Lilheholmsbron i Stockholm, min kajak ligger i ÖKS klubbhus vid Gröndal d.v.s vi har några av de mest trafikerade vattnen i landet direkt utanför dörren/bryggan. Ofta när jag cyklar över Liljeholmsbron och ser paddlare på vattnet nedanför så slås jag just av den tanken, den jag inledde med, jag att jag förstår att vi kan väcka irritation.

Rätt ofta, alltför ofta så ser man paddlare som av någon anledning väljer att framföra sin kajak i farleden (som här dessutom är ganska smal) i stället för att paddla längs någon av kanterna. Och nej, det är inte bara nybörjare i hyrkajak. Varför tänker jag då. Är det för att hävda vår rätt till vattnet eller är man bara helt enkelt, för att uttrycka sig rakt på sak, en smula korkad?

Vi får väl ändå utgå från att de flesta motorbåtsförare gör sitt bästa för att undivka att köra över oss. I ögonen på någon som nu försöker undvika det så är en paddlare något som avviker kraftigt från den övriga trafikrytmen och dessutom fullständigt oberäknelig, kan byta kurs 90° på ett kick d.v.s vill man underlätta för övriga på sjön håller man sig helt enkelt utanför farleden.

Då och då kan man ju irriteras över motorbåtsförare på sjön men för det mesta tycker jag faktiskt inte det är något större problem, det är lätt för oss att hålla oss undan och och om man ska hårdra det lite, om man nu tycker stora svall är obehagliga så kanske man inte ska vara ute på vatten där större båtar rör sig, man kan ju inte kräva att de ska dra ner på hastigheten varje gång de passerar en paddlare
 
Bland "fartyg" finns det undergrupper som "maskindrivet fartyg", "segelfartyg", "fartyg med begränsad manöverförmåga", "fartyg hämmat av sitt djupgående" osv. Det görs ingen åtskillnad av yrkestrafik utan alla regler baseras på dessa grupper.

Det är detta jag tänker på, vilken undergrupp tillhör kajak? Uppträdandet på sjön i juridisk mening ser lite annorlunda ut beroende på vilken undergrupp man tillhör. I alla fall som jag förstår det.
 
Väjningsregler nästa ointressanta

Kajakens placering "i hirearkin" är möjligtvis av akademiskt intresse. I praktiken är det ju ändå så, att vi av ren självbevarelsedrift får hålla oss undan. Vi är igelkottarna på motorvägen. Många hänsynsfulla båtförare håller ju undan för oss, men undantagen är så pass vanliga att man får utgå från att varje större båt är en fara.

Jag brukar varje gång denna diskussion kommer upp ta fram dikten jag en gång såg i Yachting World:

"Here lies the body of Michael O´Day
Who died maintaining his Right-Of-Way
He WAS right, indeed, as he sailed along
But he´s just as dead as if had he been wrong"

hälsningar Jens
 
[...]om man nu tycker stora svall är obehagliga så kanske man inte ska vara ute på vatten där större båtar rör sig, man kan ju inte kräva att de ska dra ner på hastigheten varje gång de passerar en paddlare

Jo, det tycker jag nog att man kan kräva - det handlar om att visa hänsyn. När jag för ett tag sedan i Fyrisån var ute med svärfar på hans första paddeltur mötte vi MS Linnea (http://www.mslinnea.se) vars befälhavare sänkte farten rejält och mer eller mindre på tomgång gled förbi oss. All heder till honom!
 
Oavsett farkost

Ju mer motor som man lyckas ha i sin farkost desto mindre hjärna har dess brukare. Regeln är ett axiom och gäller flytetyg, två och fyrhjuliga landsvägsfordon, snöskotrar etc.
 
Det är detta jag tänker på, vilken undergrupp tillhör kajak? Uppträdandet på sjön i juridisk mening ser lite annorlunda ut beroende på vilken undergrupp man tillhör. I alla fall som jag förstår det.

Kajaker tillhör ingen undergrupp, de är bara fartyg, helt enkelt. Så specialreglerna mellan segelfartyg, och mellan motorfartyg och segelfartyg, gäller inte oss.
 
På min arbetsplats hade jag upprepade diskussioner med ett par seglare om vilka sjövägsregler som gäller mellan kajak och segelbåt. Den gängse uppfattningen hos seglarna var att kajaker ska väja för segelbåtar - och jag höll inte med.
Sen för ca två år sedan kom en av mina kollegor och visade en artikel om just dessa väjningsregler i tidningen Segling. Artikeln var skriven av tidningens jurist. Där framkom precis som sagts ovan att kajak inte ingår i någon speciell kategori utan är ett "fartyg" där de grundläggande sjövägsreglerna gäller. Kajaken har inga speciell skyldigheter gentemot segelbåtar. Verkade vara ett visst uppvaknande för mina kollegor.

Sen är ju de flesta segelbåtarna nu för tiden bara förklädda motorbåtar, men det är ju en annan fråga.
 
Sjövägsreglerna

måste förstås tolkas.

Den tolkning som gällde när jag tog skepparexamen på 70-talet var att roddbåtar och kanoter räknades avseende väjningsregler som maskindrivna fartyg.

Regeln lyder:
"Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter
Om inte annat föreskrivs i regel 9, 10 och 13 gäller följande:

a. Ett maskindrivet fartyg på väg ska hålla undan för
1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,
3) fartyg sysselsatta med fiske,
4) segelfartyg.

b. Ett segelfartyg på väg ska hålla undan för
1) ej manöverfärdiga fartyg,
2) fartyg med begränsad manöverförmåga,
3) fartyg sysselsatta med fiske."


Har du nån länk till artikeln i Segling?

Thure
 
Sjövägsregler är nog bra men...

Sitter jag i kajaken tillämpar jag primärt regeln om självbevarelsedrift.
Dvs kollar noga efter tecken på att med/mot-trafikanterna har sett mig och gör något aktivt för att inte köra ner mig. Girar de åt ena hållet , girar jag åt andra hållet.

Finns det inga tecken på att de har sett mig och /eller de inte tänker göra något för att undvika kollision, då är det flykt som gäller. Fart som Duracell-kaninen.

Fartfantomerna som kommer i ca 40 knop ger en kanotist mycket små marginaler att hinna undan. Läskigt!

thomas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.