Kajakhållare

Exakt, rails är oftast bara kosmetiskt blaha, kajakerna belastar de nog alldeles för mycket . Så här funkar kanon, bara en gammal Volvo, men försök hitta något bättre till kajakbil.
 

Bilagor

  • 20111209  Paddelvända i FF 013.jpg
    20111209 Paddelvända i FF 013.jpg
    38.4 KB · Visningar: 4,698
Huruvida man behöver binda ner för och akter på kajaken har väl främst att göra med avståndet mellan lastbågarna. Nya bilar, svepande taklinje = väldigt kort avstånd mellan bågarna, även på rätt stora bilar vilket i sin tur ger stora vridkrafter och därmed ett behov att binda ner för och akter. Vilket som påpekats i tråden inte är helt enkelt på nyare bilar.

Slutsatsen, det handlar numera inte längre enbart om att välja rätt lasthållare, man måste välja rätt bil till sin kajak...

Tyvärr har många kombibilar med raka tak rails som är betydligt kortare än taket, en del börjar bakom framstolarnas ryggstöd. På Ford Mondeon hade jag ganska plant tak och full längd på railsen, men de sluttade neråt och jag fick trotts det sätta takräcket ganska tätt.

När jag skulle byta bil för några år sedan såg jag en bil, minns inte märket. Men det var en herrgårdsvagn med långt, rakt tak i stil med kantiga Volvo, men det var inte Volvo. Jag såg pilar för var takräcket skulle monteras, kontrollerade i instruktionsboken och de fick bara monteras vid pilarna. Det var 20-30 cm mellan pilarna!!! Jag frågade bilförsäljaren om man inte kunde sätta dem längre ifrån varandra? Varför skulle man behöva det? frågade han oförstående.
 
Exakt, rails är oftast bara kosmetiskt blaha, kajakerna belastar de nog alldeles för mycket . Så här funkar kanon, bara en gammal Volvo, men försök hitta något bättre till kajakbil.

Ja visst är det bra med en gammal Volvo fortfarande. Suverän bil att lasta och ligger först i alla bilköer ;-)
Har rails men använder dropplisten för ännu bättre säkerhet/stadga.
 

Bilagor

  • Commander biltak.jpg
    Commander biltak.jpg
    44.1 KB · Visningar: 2,548
Nytt lastsystem - vad tror ni?

Hej! Lärorik tråd det här.

Jag bytte bil för ett drygt år sen och sa "ska ha en bil som fungerar med 5,5 meter kajak". Alla, bilförsäljare som paddlare, svarade: Välj en bil med rails, och en kombi. Så blev det. Känner igen det där med svängt biltak - det blir inte så långt mellan takräckena som man helst vill. Har sedan bilbytet kört utan för-rem (bogserkroken sitter för långt in) ... det får jag nog ändra på.

Idag använder jag Thules vagga för transporter. http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Watersports/WatersportCarriers/Thule-Hydroglide-873 (fast utan glid!).

Ett nytt system har precis kommit till Sverige. Vore intressant att höra era synpunkter om det. Funderar på att köpa, för enklare solo-lastning och lägre totalhöjd. Ihopfällbart när det inte används. Scrolla ner till Lock-Rack. http://aterra.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=392&OpenGroups=392
 
Att binda fram å bak i stötfångare är ett problem på nyare bilar.

Hur har ni utan "kofångare" löst detta på plastbilar?
Jag använder grova bagageband från Biltema med rejäla krokar och den ena sticker jag in genom en ventilationsöppning i stötfångaren fram, den andra fäster jag i katastrofvajeröglan på dragkroken bak. Det finns alltid ett hål nånstans som man kan använda och det viktiga är inte att fästet går att bogsera stridsvagnar i utan det viktiga är att inte få kajaken att börja glida eller rycka i vinden.
 
Sidohängda dörrar

finns som alternativ på t ex Renault Kangoo och VW Caddy m fl högbyggen.

Har man inte så stort last/volymbehov kan t ex en Subaru Forrester, VW Passat eller Honda CRV eller en BMW/ Mercedes/ Toyota större herrgårdsvagn vara vettiga kajakbärare.

Sidohängda dörrar var vanligare tidigare på amerikanska och japanska herrgårdsvagnar hur är det numera?

Thure
 
Vad är max taklast på en Volvo 240?

dä ä la gött mä en gammal 240 : )
å fördelar man lasten jämnt på takräcket så drar den inte åt nåt håll : )

ps. det är 4 lastbågar under kajakerna om nån undrar...

Inte mer än 100 kg misstänker jag.
Om en kajak väger ca 25 kg och man lägger på 5 st, hur trafiksäker är man då?
 
Bara min och kamraters erfarenheter.

Du kan t ex titta på maxlasten i Volvo 245 kontra många modernare bilar. Egenskaperna vid undanmanöver sidvind och liknande förändras mera i en relativt lätt hög bil med taklast än på en 245 som tål mycket last.

Kände en kille som körde mycket med en segeljolle på taket av en gammal Ford Taunus. Liknande egenskaper som en Volvo 245 och han överskred maxtaklasten med råge med sin segeljolle. Han hade svetsat på armeringsjärn som stopp på dropplisterna för att tackräcket inte skulle kana iväg.

En sån sak som däck spelar också stor roll för bilars känslighet för taklast.

Svårt att komma med generella sanningar angående taklast.

Thure
 
Angående en massa kajaker på gammal bil

Det ger ju ändå inte någon bra förklaring på varför man ska köra med mer taklast än bilen är gjord för. Dessutom är många takbågar bara gjorda för 100kg. Visst - jag kan köpa det om man gör det en enstaka gång och kör i låg hastighet men inte regelbundet i högre hastigheter.


En kombi i Golfklassen räcker dessutom gott så länge man bara har behov av max tre kajaker på taket (max taklast 75 kg). Tre personer med packning går lätt in i den bilen. Större bil behövs först om man vill ha 4 kajaker. Fast kolla max taklast, en hel stora bilar tar 75kg.
 
Inte rekommenderar jag

att överskrida maxtaklasten på någon bil. Däremot så är det mer eller mindre farligt att göra detta på olika bilar.

Generellt är ofta kajaker bra aerodynamiskt att lasta på biltak. Vanliga skidboxar och andra laster t ex en säng eller soffa kan ge betydligt större vind och vridkrafter trots att vikten är mindre än hos ett antal kajaker.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...