tältval för kajakfärd

Jag funderar på att skaffa ett till tält, i form av ett självstagande kupoltält för kajakbruk. Jag använder i dagsläget mitt Nammatj 3 GT även för paddling, vilket i och för sig fungerar bra till 99 % rent uppsättningsmässigt och boendemässigt.

Dock känns tältet lite stort när jag är ute ensam. Jag skulle gärna ha ett mindre tält och undrar om någon paddlande tältguru har något att rekommendera utifrån följande specifikationer;

- självstagande (åtminstone delvis)
- användas i huvudsak av 1 person, men i undantagsfall 2.
- matlagninsmöjlighet inne i tältet.
- behöver enbart uppfylla "kajakkrav" då jag har mitt andra tält till övrig verksamhet.
- "billigt"/ prisvärt. Det vill säga att jag inte vill lägga ut 6000 kr på ett Staika eller Niak då jag redan har ett tält i den prisklassen.

Finns det något bra tält som fyller dessa krav???
 
Har inget 100% svar.

Rekommenderar att du kollar vad Everest (Stadiums eget märke) har att erbjuda.
Dom har billiga tält, vet ej om dom har något som passar.

// matte
 
Unna

Hej,

Unna från H-berg har bra med plats för en person, är självstagande och får plats på mycket små ytor. Det går snabbt att sätta upp. Det är *mycket* vindstabilt om man använder 9,5 mm stänger istället för standardstängerna. Det saknar egentlig absid men det utrymme som finns mellan inner- och yttertältet räcker för att lagra blöta kläder eller annat som man vill ha i närheten men inte inomhus. På en vintertur i fjällen nyligen körde jag t ex in min pulka i mellanrummet :). Jag paddlar inte, men föreställer mig att mycket av utrustningen kan lämnas i kajaken?

Matlagning sker enklast genom att köket ställs i dörröppningen, men om man vill kan innertältet enkelt hängas undan för att brassa käk helt skyddat.

Det är visserligen trångt för två personer, men du har ju redan ett större tält som är perfekt för två...?

Unna kostar strax under 4000 så vitt jag vet och det är lite dyrt kanske, men ändå billigare än Niak och Nammatj/Staika.

Använde inte paddlaren Magnus Fischer ett Unna på långtur för något eller några år sedan?

/J.
 
Ja, jag har funderat kring såväl Unna som Staika och Niak. Jag känner mig dock tveksam till att lägga ut pengar för "hillebergstandard" för ett "sekundärtält". Begagnatmarknaden är naturligtvis ett alternativ..

Då jag är rätt bekväm av mig så tror jag att jag skulle föredra Niak eller Staika - Unna verkar vara i minsta laget om det är dåligt väder, vilket för övrig är då jag hade tänkt använda tältet - vid bra väder sover jag vanligtvis under försvarets rombformade "universalpressening/tältdel" när jag är ute ensam. (tältdelen tjänstgör även som regnskydd vid luncher, absidgolv, "slip" för kajaken, tvättpåse och mycket annat...)

Någon paddlare som använder Niak och har kommentarer?

Är det någon som vet om det finns kopior av Hillebergs kupoltält (tunnelmodellerna är ju flitigt kopierade).
 
Vaude Space II

Tjena!
Jag har ett Vaude-tält, modell Space II, inköpt förra året. Modellen kom ut före Niak, de liknar varandra. Dvs självstagande med en liten absid. Har utstått både regn och rusk och klarat detta bra. Enkelt att sätta upp för en person. Mycket gott om utrymme för en person, klarar två bra också. God ventilation. Är dock tveksam till om det är ett bra vintertält men det är inte heller marknadsfört som ett åretrunttält. Jag är mycket nöjd, då jag inte ville hosta upp 6000 kr. Kostade 2.600kr på Kanotcentrum i Göteborg.

Peter
 
Marmot Eclipse

Jag kan varmt rekommendera Marmot Eclipse som kajaktält. Snabbt att sätta upp, vindtåligt till tusen och bra ventilation för ett enmanstält. Innertältet kan med fördel användas separat.
 
svar på tältfråga

Hej.

Ett tält som jag varmt rekommenderar är Mountain Hardwears "horizon 2". Detta tält är litet på utsidan men rymligt och bekvämt på insidan. Denna kombination har man uppnått genom att uppsiderna så gott som eliminerats och istället givit plats åt raka höga väggar. Tältet är således perfekt för just kajakturen då packningen kan lämnas i båten medan tältet får fungera som bekväm bostad. Det helt självstagande tältets raka väggar gör att man slipper problem som slokande väggar vari vatten och fukt kan samlas. Vidare gör den otroligt smarta uppstagnings-konstruktionen att man helt slipper spännlinor mm vilket gör att klipphällar och andra hårda tältplatser blir perfekta för detta mästerliga kajaktält! Vikten på ligger på ca 2 kg medans priset varierar, dock runt 3-4000 kr. Håll utkik efter utförsäljning hos distributören Berg och Hav i Saltsjöbaden. Billiga priser utlovas!!! (Mountain Hardwear har även ett mycket litet och smidigt enmanstält. Detta är dock just ett enmanstält och möjliggör varken matlagning eller samvaro inne i tältet varmed detta inte borde vara intressant för dig, men kanske för någon annan...)

Hoppats svaret är till belåtenhet. Lycka till!

MVH. Albert

Ps. Har du någon erfarenhet av paddling i strömt vatten? Har själv bara paddlat på östkusten men börjar bli sugen på att prova mina vingar väster ut! Vad bör man tänka på i sådana vattenförhållanden?
 
Tältsvar

Köp inget billigt tält .när det drar ihop sig till dåligt väder på kustbandet är du glad åt att du har lite plats i tältet samt det är bra kvalitet på det du har själv har jag bytt tält 3 gånger på grund av dålig kvalitet/ billiga tält ??????.Har nu 2 ett Foxlite samt Akka 3 dom håller för det mesta BEHÅLL DET DU HAR det är mitt förslag lägg pengarna på säkerhetsmagrejer.
 
Tält för kajakturer

Hej.

Tillbringar en hel del turer i skärgården och har då användt mig uteslutande utav Hilleberge "Starka".
Har inför denna säsong även inköpt ett Hilleberg "Niak" och har provat detta senast i "Flygarhelgen". Tycker detta tält är helt ok rymligt och lätt att sätta upp. Vid klipptältning måste man dock använda sig utav klättersprintar eller stenar för att kunna utnjytta abssidorna till fullo. Annars fungerar tältet utmärkt. Tycker fortfarande att Starka är det optimala idag.

mvh
Palmis
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bajdarka Tältval Paddling allmänt 12
arghe Tältval Paddling allmänt 0
Tältval vid paddling? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.