Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,,

Att argumentera att andra inte skall använda flytväst tror jag ingen vill göra, men däremot kan varje individ ha sina personliga argument beroende på den miljö som han/hon paddlar i.

Nej jag hoppas verkligen inte någon propagerar för att a n d r a inte ska använda flytväst..

Jag fråntar inte på något sätt rätten till självbestämmande eller eget ansvar men man bör vara medveten om att ens beslut faktiskt kan påverka andra medmänniskor också, vare sig man vill eller inte. Det kan dessutom bli extra knepigt när man är lite halvkänd i branchen som t ex Kåre och är rätt intimt förknippat med ett företag som förespråkar en annan mer prylbaserad säkerhet. Vad gäller där, säljer man en sak till sina kunder men kör själv med annan agenda? Visst är det nu 25° varmt i vattnet, bleke och man bottnar så har nog ingen flytväst på sig, men det är väl ändå inte det som disskusionen handlade om?

Jag är själv inte så värst prylfixerad och gillar att paddla lätt men att ta bort flytvästen känns som man har börjat i lite fel ända..

/ Ulf
 
Älskar paddla såklart...älskar frihetkänslan...brukar paddla i mkt lätta kläder(när vädret tilllåter)
Hatar torrdräkt..men använder den på vintern såklart...men älskar när jag kan plocka av den tidig vår! Å jag erkänner använder aldrig flytväst...har aldrig gjort....kommer aldrig å göra..dumt såklart men mitt val! Tycker alltså det är upp till var och en att själv bestämma å faktiskt i vår "farliga" värld så är nog havet det enda ställe där jag känner mig helt trygg ;)

/Janne
 
Stopp o belägg!
Flytväst på eller av är definitivt inte samma sak som flytväst med eller inte med.
Vad handlar tråden om egentligen?

Eh.. har man flyvästen med så förutsätter åtminstone jag att den sitter på. Annars blir det väl lite som att köra med bilbätet löst hängande utan att knäppa det? Om möjligt ännu mer korkat liksom..?

Men allvarligt talat, jag blir faktiskt rätt förvånad över att det verkar vara så pass vanligt att folk inte har väst på sig när de paddlar, och framförallt hur starka känslor det rör upp.

Så vad är egentligen grejen? Frihetskänslan? Problem med värmen? Skaver det? Nåns slags ”rebell/matcho/sköta sig själv/anti alla regler-känsla”? Gammal (o)vana? Eller tycker ni helt enkelt inte det behövs - jag kan simma liksom, vattnet är varmt, det blåser ju inte så mycket, osv..? Hur funkar det när ni paddlar i grupp med andra? Alla tar hand om sig själva? Vad säger ni till barn/ungdomar/kompisar runt omkring er?

Och kom nu inte med det där tramset om tvång, förmyndarsamhälle och trygghetsnarkomani va? Sitter man så tajt i livet att bästa sättet att revolter är att hoppa över flytvästen bör man nog se över sin livssituation. Medans man har någon..

Jo jag är säkerhetsansvarig på en kanotklubb..

/ Ulf
 
Enda gången jag inte har flytväst brukar vara om jag har med min surfski till stranden och leker i strandnära vågor.
 
Du har skrivit ungefär som jag tänker, utrustning som inte blir använd behövs inte heller. När jag köpte kajaken sa jag åt försäljaren att lämna kvar flytvästen för den kommer ändå bara att slängas upp på en hylla och aldrig bli använd.QUOTE]

Då kan jag sluta använda bilbältet....det används ju inte heller...;-)
 
Ja jag tänker kanske helt fel men flytväst var något mina föräldrar tvingade på mej i barndomen när jag seglade som 6-åring i optimistjolle(nr 41) bland dom första alltså! Flytvästen var med men inte på mig...jo jag tycker nu den hindrar min paddling,skaver å känns bara mkt obekväm å varm på sommaren! Vet att jag var tvungen sätta på mig en flytväst på Fjordloppet för några år sen... å det loppet gick inget bra ;) Har som sagt torris på mig på vintern å då flyter jag bra på den....simmar bra såklart å brukar vinterbada får alltså ingen panik av kallt vatten... går jag runt ofrivilligt(har inte hänt på 40 års paddling) så har jag tränat på att jag snabbt kan komma upp i min kajak så jag ser inte nån som helst hjälp av flytvästen! Älskar oxå köra mc har gjort det i 43 år nu sommar som vinter utan nån olycka...peppar peppar! Men upplever dock det som 100ggr mer farligare pgr av alla idioter som tyvärr finns på våra vägar...tänker mest på dom som sitter i nya fina bilar utan fungerande blinkers...där lever jag ibland farligt...dock inte på havet...trots saknanden av flytväst ;)

mvh Janne
 
Kärlek och omtanke till näste och sig själv yttrar sig på många sätt och då är det härligt att vi alla är ett.

Jag är inte så förtjust i att dra på prylar i onödan. Tvärt om så strävar jag åt motsatt håll men misslyckas allt för ofta. Som alla andra predikanter så har jag svårt att leva som jag lär:
Matt. 6:5-8

Ball-ånger ingår nu mer vid köp av kajak hos VKV och det är upp till var och en att själv bruka eller missbruka efter eget tycke och omdöme dvs min ekonomiska överlevnad står och faller inte med dessa.

Vad jag reagerar mot är just det dogmatiska flytväst tänket som jag tror är ett arv från hönsmammor och segelbåtbranschen. Typ: - ja ja jag orkar inte tjafsa om det. Jag tar på mig västen då, stön…

Väst är fullt förståligt på en segelbåt då man kan bli knockad av bommen och hivad över bord eller som ungarna som gärna vill böja sig över relingen och känna på vattnet i småbåtar. Rent instinktivt så känner vi som föräldrar oss mer avslappnade när ungarna har västen på.

Jag kom på mig själv att tjata på min 17-åring i går att ta på sig väst då hon skulle ut med sina kamrater i Yoocken trots att det råder badtemp samt att kajaken är i stort sätt är ovältbar och har enorm flytförmåga samt att dottern besitter god sim och kajakvana.

Just detta att många verkar glömma att kajaken faktiskt ofta flyter verkar märkligt. Även om man skulle hamna i sjön så brukar det kunna gå att klamra sig fast i kajaken i alla fall då badtemperatur föreligger och simförmågan räcker till strandkanten. Då är inte risktagandet utan väst, torris, nödraketer, SPOT, GPS, mobil, pontoner och snus(tyvärr ett måste som inte går att pria bort), så jätte stor som ev hönspappa kan fantisera ihop.

Just när vår kärlek övergår till att kväva våra nära och kära med regler, kontroll, böter och straff så förflyttas omtänksamhet och kärlek till egoism, girighet mm. och kan få motsatt effekt.

Själv avskyr jag väst som jag närmast ser som en tvångströja men jag tar på mig den vid vissa tillfällen just för att slippa tjafs med höns.

Kåre

P.S Kommer du ihåg vad jag sa Matsa ”dvs jag har dragit mig för att ge mig in i denna diskussion eftersom jag anade att jag skulle möta på patrull även från mina bästa vänner och att min tunga skulle slinta på ett dramatiskt vis” men nu är det gjort.
 
Är också emot dogmatiskt tänkande och omotiverade regler, men flytvästen är för mig ett klart och medvetet val. Jag v i l l ha flyväst på mig för jag tycker det är en bra grej helt enkelt. Min utrustningslista börjar med; kajak, paddel, flytväst och därefter bygger jag på med utrustning beroende på behag & behov. Flytvästen ö k a r min frihet som paddlare, jag kan göra lite friare vägval, kanske ta aningens större risker och, i värsta fall, hjälper den mig hjälpa andra. Mycket viktigt att komma ihåg dock, västen är inget universalmedel som fixar allt - det ersätter definitivt inte erfarenhet eller sunt förnuft, men den kompletterar det.

När det gäller era argument så håller jag inte med om tvångströjebiten. Förr möjligtvis men i dag finns det en uppsjö av bra västar med massor av inställningsmöjligheter som sitter skönt. Jag har kört en del tävlingar, från kortlopp till DKM+ och 24-timmars i samma väst som jag veckopaddlar i, med allt från bar överkropp till torrdräkt, och den sitter kanon. Inga skavsår eller annat obehag. Man ska nog ha en väldigt exceptionell kroppsbyggnad om man inte kan hitta en väst som passar nuförtiden.

Kåre, jag kan förstå att din 17-åring inte vill ha väst på sig när du själv ogillar det så starkt - barn gör oftast som vi gör, inte som vi säger (eller ibland helt tvärtom, bara för att..). Det var det jag menade med att ditt val också påverkar din omgivning och att försöka leva som man lär. Även om andra inte gör som man vill så underlättar det alltid att vara tydlig, att det man säger hänger ihop med det man gör. Det ger respekt och tillit i relationer.

Men, även om jag inte köper ert agerande eller argument, ska ni ha cred för att ni står för det. Jag tycker det är bättre att lufta saker, och framförallt tänket bakom, så får var och en fundera själv, ta egna beslut & konsekvenser. Man ska vara rädd om rättigheten att tänka och tala fritt, även om det man tycker är korkat liksom..

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.