Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,,

Hm, känns som det är läge för en viktigpetter att rätta in folket i leden..

Jag tycker flytväst är en bra uppfinning och här är lite kort om hur jag resonerar.

För det första använder jag flytväst av rent egoistiska själ. Eftersom jag är rätt förtjust i livet är jag lite rädd om det. Jag tror flytvästen kan hjälpa mig om jag råkar hamna pissigt till. Obs, den ersätter inte annan utrustning eller kunskap men den är ett mycket bra första steg - den är helt enkelt ett av de lättaste sätten att bättra på mina odds. Jag har även en del bra-o-ha-prylar i fickorna, typ, handskar, kikare, kamera mm och den värmer faktiskt lite grand också.

Sen kan jag även se det som en gest mot min omgivning. Om jag nu hamnar i den här jobbiga situationen kan flytvästen göra det lite lättare för de som försöker rädda mig. Dessutom tror jag att vi som är erfarna paddlare, instruktörer, eller bara vuxna i största allmänhet, fungerar som förebilder, särskilt för ungdomar men ibland även för andra vuxna. De gör som vi gör, inte som vi säger. Och alla kanske inte har den rutinen, färdigheten eller vad det nu må vara, att göra samma val eller klara av samma saker som jag. Jag vill alltså inte medverka till att sätta andra människors liv på spel mer än nödvändigt. Lite långsökt kanske, men så ligger det till..

När jag under sommarhalvåret paddlar runt i Malmö kanal brukar jag skippa västen, annars sitter den alltid på.

Fast egentligen är det ingen stor grej - jag ser det lite som bilbältet - om det nu hänger där kan jag ju lika gärna ta det på mig. Det skulle kännas fånigt att skada sig mer än nödvändigt bara för jag inte orkade liksom..

Som sagt, det är min åsikt - andra bör naturligtvis agera utifrån vad de tycker är bra.

/ Ulf
 
Hm, känns som det är läge för en viktigpetter att rätta in folket i leden..

Jag tycker flytväst är en bra uppfinning och här är lite kort om hur jag resonerar.

För det första använder jag flytväst av rent egoistiska själ. Eftersom jag är rätt förtjust i livet är jag lite rädd om det. Jag tror flytvästen kan hjälpa mig om jag råkar hamna pissigt till. Obs, den ersätter inte annan utrustning eller kunskap men den är ett mycket bra första steg - den är helt enkelt ett av de lättaste sätten att bättra på mina odds. Jag har även en del bra-o-ha-prylar i fickorna, typ, handskar, kikare, kamera mm och den värmer faktiskt lite grand också.

Sen kan jag även se det som en gest mot min omgivning. Om jag nu hamnar i den här jobbiga situationen kan flytvästen göra det lite lättare för de som försöker rädda mig. Dessutom tror jag att vi som är erfarna paddlare, instruktörer, eller bara vuxna i största allmänhet, fungerar som förebilder, särskilt för ungdomar men ibland även för andra vuxna. De gör som vi gör, inte som vi säger. Och alla kanske inte har den rutinen, färdigheten eller vad det nu må vara, att göra samma val eller klara av samma saker som jag. Jag vill alltså inte medverka till att sätta andra människors liv på spel mer än nödvändigt. Lite långsökt kanske, men så ligger det till..

När jag under sommarhalvåret paddlar runt i Malmö kanal brukar jag skippa västen, annars sitter den alltid på.

Fast egentligen är det ingen stor grej - jag ser det lite som bilbältet - om det nu hänger där kan jag ju lika gärna ta det på mig. Det skulle kännas fånigt att skada sig mer än nödvändigt bara för jag inte orkade liksom..

Som sagt, det är min åsikt - andra bör naturligtvis agera utifrån vad de tycker är bra.

/ Ulf

Hade du skrivit det här på Facebook hade jag tryckt på "Gilla" !!!

Håller fullständigt med...
 
Mina motiv för att ha flytväst på,

Jag skulle önska att jag hade så genomtänkta och förnuftiga motiv som Ulf, men det är inte sant.

Jag håller i och för sig med Ulf J och Erik B, men så tänker jag inte.
Jag tänker inte alls. Det är som bilbältet, jag sätter på mig bilbältet helt utan tanke.
Flytvästen likaså. Inget motiv alls. Förebild? Glöm det.
Har upptäckt att om jag tar av mig flytvästen, för att den faktiskt inte behövs, och det är för varmt, så störs jag mer av den inte är på, än av värmen när den är på.
En tvångsföreställning som jag inte vill ha. Men så är det.

Jag har varken rena motiv eller hållbar argumentation för att ha flytvästen på.
Men på är den.

thomas
 
I bland blir det bara för mycket precis som sketchen som jag nämnde i en annan tråd nyligen.

Jag hade en German här på provpaddling en gång som i högsommarvärmen envisade sig med att kränga på sig både väst och torrdräckt för att provpaddla fram och tillbaka i Gränsökanal.

Är det 25 grader i vattnet, bleke och man kan stå på botten där man paddlar så tycker jag personligen att släpa på hela överlevnadsutrustningen för polarhavet är idiotiskt.

Jag brukar prata om trösklar man skall ta sig över för att komma i väg. Dvs har man en tung kajak, mycket utrustning, långt till sjön etc, så blir inte turen av.

En bra lösning på detta är kanske flera uppsättningar av kajaker och utrustning som ligger redo att brukas beroende på omständigheterna. Kanske inte någon ny tanke, men jag försöker minimera utrustningslistan.

Just våra Germanska vänner brukar vara flitiga på att gå motsatt väg då jag sett att många släpar på div fiskeutrustning, bord och campingstolar etc och var och en blir salig på sin tro som vi redan konstaterat.

När jag gjorde diktaturtjänst i norra Svedala så mötte jag våra Samiska vänner. I flera fall såg jag dem sätta kepsen på huvudet och stoppa kniven i slidan och så var de redo för en tur på fjället. Ytterligheter åt var sitt håll förvisso men i bland kan det som sagt bli lite för mycket.

Just ang väst så är den i vissa fall till för att hitta liket, kan orsaka överhettning vid motionspaddling och vara i vägen vid äntring samt om fel monterat åka upp i ansiktet när man hamnar i sjön. Därmed sagt att den i vissa fall kan rädda liv och göra nytta som sittunderlägg, men att monotont upprepa väst, väst är bäst och helt sluta använda hjärnan tycker jag är förkastligt för den mentala hälsan och välbefinnandet.

/Kåre
 
om västen sitter ivägen

Om flytvästen sitter ivägen när du paddlar och åker upp över ansiktet när du hamnar i vattnet kan du fundera på att köpa en bättre flytväst. Det finns lätta/bekväma flytvästar som inte sitter ivägen och hindrar rörelsefriheten. Desutom sitter dessa västar som de ska när du hamnar i vattnet om du drar åt alla remmar på rätt sätt.
 
Du har skrivit ungefär som jag tänker, utrustning som inte blir använd behövs inte heller. När jag köpte kajaken sa jag åt försäljaren att lämna kvar flytvästen för den kommer ändå bara att slängas upp på en hylla och aldrig bli använd. Torrdräkten är inte bara en ersättning utan ett plagg som skyddar mot regn, allehanda småkryp, orm mm. och är dessutom beprövad och komfortabel, därmed fyller den flera funktioner. Vill jag dyka ner till 10 meters djup så är den även tät till det djupet, trots att det är andas-variant.

Övrig utrustning komponerar jag ihop så den fyller många funktioner = mindre grejer att släpa runt på och lättpackat. Dock snålar jag inte in på komforten så tält, sovsäck, liggunderlag mm. är inte dom minsta eller lättaste men en god sömn är värt dom extra kilon en bra bo-utrustning väger.
 
flytväst och kanotuthyrning

För att en kanotuthyrare ska vara godkänd av svenska kanotförbundet gäller följande:

"Flytväst till samtliga kunder finns tillgängliga, även till barn, extra flytvästar kan erbjudas. Kunden får information om allemansrätt, fågelskyddsområden, naturvårdsområden och om eldningsförbud.

- Det kanotmaterial som erbjuds kunden är helt, fungerande och sjösäkert.

- Kanotcentralen anpassar sina uthyrningsvillkor till de gällande villkor som utarbetas av konsumentverket."


De försäkringsbolag jag varit i kontakt med menar att försäkringar inte gäller då flytväst inte används. Jag har svårt att hitta argument mot flytväst och ser det som självklart att alltid ha den på.



Det är sällan nybörjare som dukar under...men rutin och slarv går ofta hand i hand.

D.
 
Ett par bilringar runt midjan en bra investering...

Att argumentera att andra inte skall använda flytväst tror jag ingen vill göra, men däremot kan varje individ ha sina personliga argument beroende på den miljö som han/hon paddlar i.
 
Ja som du säger, så flyter man precis lika bra även "vacuumpackad". Jag har ju dykt i över 30 år också men använder inte stabilisatorväst, eller annat flythjälpmedel sen torrdräkterna kom in i mitt liv då man "på den gamla goda tiden" bara hade antingen eller. Vissa upplever att "luft i benen" kan vara en säkerhetsrisk men jag vill mera kalla det en vanesak att motverka sånt tidigt, och att göra en "friroll" på ytan för att flytta på luft på fel ställe är också bara en enkel manöver som är lätt att lära sig.


Jag kan berätta en liten anekdot från mitt liv som yrkesdykare: Jag skulle, tillsammans med en annan dykare (sportdykare) göra en bottenbesiktning av ett fartyg, en färja, och när vi möttes på mitten av skrovet höll han på att få en hjärtattack, för där kom jag gående uppochner med luft i benen, alldeles lagom mycket för att få fäste på skrovet, och ficklampan i högsta hugg. Det här sättet utnyttjade jag fö. många gånger om jag skulle besikta en bro, kaj eller nåt annat. Praktiskt och tidsbesparande men kanske inte vad folk förväntade sig. :)


Ps: Det finns dom som spelar hockey på undersidan av isen också. :)



Skönt du gav mig ett riktigt skratt. Underbart att det finns olika människor med olika ideer.

mvh Pierre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.