Paddlare räddad på ö.

Någon har sagt om att vandra i fjällen så är prylar 30% medans 70% är kunskap.

Så en prylnisse måste ju vara väldigt kunnig ;)

Visst är det sant som det är sagt, att kunskapen är oftast den som avgör. Med rätt kunskap undviker man situationer där man är beroende av elektronik för att överleva, men hamnar man i en svår situation ska man inte vara rädd för att kalla på hjälp då man ännu har möjlighet. Med tändstål är det bra mycket svårare att kalla på hjälp än med GSM/VHF/PLB... och inte lämnar man väl tändstålet hemma bara för att man skaffar PLB?
 
Jag håller med dig Kal-P-Dal, och jag har alltid två-tre möjliga backdoors om nu nåt skulle skita sig. Säkerhetstänkandet däremot är högt, väldigt högt, så jag utsätter mig inte för nåt jag inte reder ut ensam, eftersom jag i princip alltid paddlar ensam.

Om jag gör en veckotur finns mat med för minst det dubbla i form av frystorkat och torrvaror för man vet aldrig hur länge en höststorm kan hålla på. Dessutom finns både tändstickor-tändare-tändstål och extra bränsle med. Många tror att allt sammantaget blir barlast utan värde, men eftersom jag skippar vattnet (paddlar ju för sjutton i drickat) så kan jag kosta på mig lite mera.

Eftersom jag har vacuumförpackningsmaskin här så kan jag kosta på mig att vacuumpacka det mesta i mindre portioner-satser, enkelt-funkis och vattentätt. Ziplockpåsar för elektronik är en annan variant, dom är tjocka och sega och fullständigt täta.



I höstas hamnade jag vid en ö där jag skulle övernatta men där finns ingen som helst möjlighet att ta iland en kajak (klippstränder överallt) så kajaken fick ankras upp i en vik och jag fick simma in med sjösäcken och kökslådan. Också det enkelt, funkis men kanske inte nåt man gör utan torris.
 
Ni prylnissar hur lång tid förväntar ni det kommer att ta från det ni ramlat i vattnet 2 km från land i högsjö tills fjällräddningen tar hand om er?!?!
 
Eftersom jag har vacuumförpackningsmaskin här så kan jag kosta på mig att vacuumpacka det mesta i mindre portioner-satser, enkelt-funkis och vattentätt. Ziplockpåsar för elektronik är en annan variant, dom är tjocka och sega och fullständigt täta.

Vacuumförpackningsmaskin är ingen dum idé, men ziplocpåsar har jag lärt mig att inte lita på.

Här ett extremfall av test på vattentäthet:

http://www.naturallysuperior.com/blog/2010/09/which-stuff-stayed-dry/
 
Ni prylnissar hur lång tid förväntar ni det kommer att ta från det ni ramlat i vattnet 2 km från land i högsjö tills fjällräddningen tar hand om er?!?!

Det är möjligt att vi prylnissar har andra förväntningar än ni som sitter på kunskapen.
Jag är visserligen stadsläpp också, så jag är inte att lita på utomhus, men jag hade inte förväntat mig att fjällräddningen skulle dyka upp alls. Däremot förväntar jag mig att sjöräddningen möjligen dyker upp. Blir i alla fall mindre förvånad.

Om jag har tryckt på knappen på en PLB, då ligger jag verkligen brunt till.
Har jag torrdräkten på mig kanske jag överlever tills sjöräddningen (eller fjällräddningen) kommer.
Är jag bara 2 km meter från land (som jag ser) och vind/vågor tillåter mig att komma närmare, så försöker jag väl simma iland. Förmodligen försöker jag först simma sen trycker jag på knappen om det inte går. Frågan är om det verkligen är rätt tänkt.

Var går gränsen?

Man kan se på det på 2 sätt, inte förorsaka onödiga larm, eller ge sjöräddningen lite marginaler så dom lyckas. Det är nog roligare att hitta någon som larmat men lyckats ta sig i säkerhet själv, än att hitta någon är redan död eller är så dålig så han/hon dör under sjukhustransporten.

thomas (vill ha knapp, vill inte trycka på den)
 
Ni prylnissar hur lång tid förväntar ni det kommer att ta från det ni ramlat i vattnet 2 km från land i högsjö tills fjällräddningen tar hand om er?!?!

Jag förväntar mig inte att nån ska komma öht, det är ju bara att sätta igång att simma eller hoppa upp i kajajen igen.

Jag har en filosofi som lyder "eftersom ingen vet var du är, vad du gör eller vart du skall, så är det heller ingen som kommer att rädda dig, eller ens sakna dig." Jag handlar därefter.
 
jo men...

det är ju en liten tröst att veta att man i alla fall har tryckt på knappen - nu får jag fortsätta själv med min egen räddning, men jag HAR tryckt på knappen...
 
Torrdräkt med hål...

Finns en aktuell händelse där kanotisten gick runt och var tvungen att simma 400 meter till land. Det blev väldigt jobbigt eftersom det var hål i torrdräkten och vatten kom in. Det visade sig senare att det var en spik på kanotklubbens brygga som rivit sönder den. Han berättade senare att det var på gränsen att han klarade simturen.

Lärdom? I det här läget hade en SPOT varit bra (givetvis finns det mycket annat som varit bra...).
 
Re Tekniker

Med hopp om att ingen saknar dig är din filosofi ok men annars tycker
jag din filosofi suger. Som friluftsmänniska som rör sig utanför dom mest upptrampade stigarna så bör man se till att inte dra igång onödiga insatser som skulle kunnat använts till annat...
Och gör man det skall det vara enkelt att eftersöka dig.
 
Det visade sig senare att det var en spik på kanotklubbens brygga som rivit sönder den.
Skulle jag fastna nånstans och riva sönder torrisen så skulle jag garanterat märka det direkt då materialet min är gjord av är segare än baltiska bildäck. Det skulle helt enkelt ta tvärstopp, och sen var den tänkta paddlingen förstörd.

Vad andra torrisar är gjorda av vet jag inte, men jag har misshandlat en bit av samma material min är uppsydd av och det räcker för att övertyga mig iallafall om rivstyrka och punkteringssäkerhet.
 
Skulle jag fastna nånstans och riva sönder torrisen så skulle jag garanterat märka det direkt då materialet min är gjord av är segare än baltiska bildäck. Det skulle helt enkelt ta tvärstopp, och sen var den tänkta paddlingen förstörd.

Vad andra torrisar är gjorda av vet jag inte, men jag har misshandlat en bit av samma material min är uppsydd av och det räcker för att övertyga mig iallafall om rivstyrka och punkteringssäkerhet.
Det var en torrdräkt i högsta prisklass...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
flajjer Avgift för paddlare Paddling allmänt 40
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1
Anders V Kanotist räddad i Båtfors naturreservat Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.