Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Känner för att provocera lite.
När man läser denna tråden värkar det som att vi håller på med en livsfarlig sysselsättning där man ständigt löper risken att antingen frysa till döds eller dö av uttorkning. Visst skall man tänka på riskerna men jag tycker nog att det låter lite överdrivet när man läser allt detta om torrdräkt och våtdräkt så fort man skall ge sig ut. Hur ofta händer det att ni välter när det inte är planerat? Själv har det ännu inte hänt mig. Läste jim Danielssons bok 100 000 km i havskajak där han skriver att han i stort sett varje gång han är ute utför några rollar men att han aldrig ofrivilligt vällt. Visst kan det hända att man välter, det kanske till och med är troligt att det händer någon gång. Men hur stor är risken att det händer när man inte kan rolla upp igen eller ta sig upp med hjälp av tex. en flotör.
Det finns så mycket vi utsätter oss för som enligt min mening är betydligt farligare än att paddla. Naturligtvis är det väldigt tragiskt när någon avlider när han/hon sysslar med något denna trivs med, men hur ofta händer det? Före olyckan i Finland mins jag en för några år sedan på väg runt svenska kusten. Med tanke på hur många som sysslar med paddling tycker jag nog att riskerna man tar på vägen till och från havet känns betydligt större.
Skall kanske tillägga att även jag har torris på vinterpaddlingen men nu har jag övergått till paddeljacka och tätsittande kapell.

Det sista du skriver - vad har du på underkroppen?
 
Jag tycker det är drygt med blöta shorts på tur. De torkar aldrig, så man sitter och paddlar veckovis i blöta shorts. Läcker det inte in något vatten alls i din sittbrunn, eller är du en härdad typ ;) ?

Läcker in gör det nog inte men blöt av svett och kondens blir man ju oavsett vad man har för byxor. Därför har jag ett par badbyxor på mig som torkar snabbt.
 
Folk som går lättare klädda än fleece+torris tenderar få värmeslag och svimma i sommarvärmen, varför riskera samma öde i kajak? Folk förstår inte heller att dricka tillräckligt i tid trots att vatten finns tillgängligt.
.

Nej folk är ju helt enkelt så jävla tvärkorkade så det finns inte.


Om det nu är en så stor risk för värmeslag, konstigt då att ingen dött av det i ett tält i sommarvärmen, men du vet kanske inte hur varmt det blir i ett tält frampå morgonsidan om det är soligt och varmt?
 
Tillbaka till diskussionens början...
Är man en våghals, så kanske det är värt att dö för...just det man är?
En del lever med säkerhetsbältet på ständigt. En del när det krävs. En del har aldrig säkerhetsbälte. Vem har rätt att lägga värderingar i nån annans livsinställning? Tycker diskussionen är onödig. Ändå deltar jag. Knäpp jag är va?!
 
Men för att svara på frågan: Under de ca 30 åren som jag har sysslat med paddling har jag ofrivilligt vält bara en gång då jag oförberedd blev överrumplad av en lagkamrat under en polomatch. Då var det hjälm som gällde, inte torrdräkt eller paddelflottör.

Bara ofrivilligt vält en enda gång på 30 år, ifall du spelar polo??? Nu är jag ju en nybörjare i såna minikajaker och har bara kört en knapp säsong, men jag hann ju knappt rolla upp igen förrän någon kom och smällde till mig så man hamnade under ytan igen... Tio gånger per match minst! Tur att jag är gammal fridykare också, så slapp man paniken de gånger man inte hann hämta luft mellan de ofrivilliga kapsejsningarna :)
 
Jag lever i föreställningen att sk våghalsar lämnar väldigt lite åt slumpen.

Har du nog rätt i. Vem som räknas som våghals beror ju i högsta grad om vem som gör bedömningen. Mina kollegor ser säkert mig som en "våghals" som solopaddlar och bestiger berg mm. Själv anser jag mig inte särskilt risktagande men mer som försiktig livsnjutare. Vad de inte ser är all den träning och de försök/experiment som görs innan en ny tur med ökad svårighetsgrad eller ny utrustning. Självklart badar man i isvatten med torrdräkten innan man använder den i skarpt läge. Testar med olika underställ under och hur fort man inte simmar. Allt för att göra korrekta bedömningar. De flesta man möter i bergen är mer kamrertyper än daredevils. Tror ganska många här tänker ungefär lika. De flesta riktiga våghalsar jag mött har varit ovetande noviser.

Sen är träning o försiktighet ingen garanti. Visst kan det gå åt pipan trots allt man försökt förutsäga och träna för. Dock händer olyckor ganska sällan. Under 35 års paddling har jag vält 1 gång som olycka.
 
våghals eller idiot

De flesta riktiga våghalsar jag mött har varit ovetande noviser.
Mötte en kille på ett via ferrata berg som klättrade en svår led. Han var inknuten i selen med två vanliga statiska nylon 120 slingor och två karbiner.
- Du bör inte ta fall i den där utrusningen, sade jag
Efter en kort diskussion visade det sig att han inte kände till någonting om fallfaktorer, statisk utrustning osv.. Han menade, "vafan jag är ju inkuten."

Frågan är om han var en våghals och ovetande novis eller rentav en idiot som inte kände till konsekvenserna av sitt handlande och vid en eventuell oönskad aktivitet. Kan ju jämföras med en bilförare som känner funktionen hos ett säkerhetsbälte. Det är en viss skillnad mot om man medvetet bortser från bältet men känner till dess funktion och konsekvens vid ignorans. Vilket isf. kanske mer är typen "våghals".
 
Senast ändrad:
Provokationer

Tycker att det har gått till överdrift med all riskminimering, nollvisioner mm. man lever och man dör, det går såklart att förbättra oddsen att det oundvikliga sker så sent som möjligt, men det är helt och hållet upp till var och en att bedöma säkerhet och nödvändig utrustning om man frågar mig.
Vi har alla olika utgångspunkter när vi bedömer vad som är vettigt.

Vet att det anses dåraktigt för många men jag paddlade den 4:e april till Gotska sandön ifrån Ankarudden, 17 timmar tog det utan varken våtdräkt eller torrdräkt på mig, för mig just då var det ett helt och hållet rationellt beslut, det var definitivt värt risken.
kan säkert te sig irrationellt och idiotisk i mångas ögon, var och en har trots allt ansvar för sin egen säkerhet, vissa minimerar risker, har full förståelse för det, ville bara vara lite motvikt mot denna ständiga "säkerhetsextremism" som jag uppfattar det som.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.