Hur viktig är vikten?

Det räcker att lägga en sandsäck på 6 kg i kajaken så märks skillnad i fart och hanterbarhet.

Vill man bara ut och njuta av sjön spelar det väl ingen roll hur fort det går bara man njuter?
 
Äpplen och päron (eller kanske tomater?)

Om man sitter i en tävlingskajak tror jag att vikten har STOR betydelse.

Sitter man i en ren långfärdskajak tror jag att vikten på själva kajaken är en fråga om hanterbarhet på land, nivå på stryktålighet och möjligen priset. Dvs vikten har mindre betydelse just när man paddlar. Man har ju ändå packning med sig. Kanske ingen 6 kilos sandsäck men ändå...

Kajaktyper däremellan har jag en tämligen dimmig uppfattning om, Det finns ju surfkajaker (och surfskis), grönlandskajaker, forskajaker och faltkajaker.
Sen undrar jag lite över vad en "havskajak" egentligen är för något. Dom kan ju se ut lite hur som helst. Finns det inget som kallas skärgårdskajak?

Säkert avgör både konstruktion, dimensioner och framför allt användning av kajaken om den vinner stort på att vara några kilo lättare.

Så det är många variabler och blir väl i slutändan ett synnerligen subjektivt personligt tyckande.

Vad gäller artikeln om "snömoset" så belyser författaren bara att det inte är "självklart" i "alla lägen" att det går fortare i en lättare kajak. Antingen har han rätt någonstans eller så har han fel på varenda punkt.

För segelbåtar gäller inte att lättare båt är en snabbare båt, UNDER ALLA OMSTÄNDIGHETER.
 
När det gäller segelbåtar så kan jag svara på att det alltid lönar sig att lätta (lasta ur båten) inför kappsegling. Den flyttbara vikten (besättningen) gör ju nytta på lovartskanten så man kan bära mer segel men all annan vikt ska begränsas för att minska båtens våta yta och onödiga rörelser i vågorna. Vi brukar fylla ett par kombibilar med "semesterprylar" när det rejsas.
 
Det ställe

där en segelbåt kan ha nytta av vikt är i kölen. Mera vikt där respektive djupare köl kan ge bättre kryssegenskaper.

För hanterbarheten kan motorbåtar och roddbåtar ha lite nytta av högre vikt så att de inte snabbt driver iväg med vinden om det blåser och hastigheten på båten är låg vid t ex tillägning nätfiske, burfiske.

Thure
 
Vikten är viktig

Särskilt när jag paddlat långt och är otränad. Då är min kajak på 22 kg tung. Ändå är det inte så mycket i jämförelse. Jag köpte en kajak från Seabird och fick en hyfsad kombination/kompromiss av hållfasthet, lätthet och pris. Tidigare hade jag en kajak på 18 kilo och det var perfekt.
 
Om vi återgår till kanoter och vikt så var Ulf J inne på en sund tanke. Köp en lågvolyms kanot för dagturer/motion och hyr eller köp en annan för långfärd. Kanotens egenskaper är beräknade för att vara optimala med en viss last och en tom långfärdskanot flyter för högt och blir instabil och påverkas onödigt mycket av vinden.

Varje kilo som kanot/utrustning/paddlare väger motsvarar en vattenmängd som måste tryckas åt sidan för att man ska "få" passera genom vattnet. Det gäller även i lågfart även om effekten inte märks lika tydligt då. Dessutom så ökar den våta ytan med ökad totalvikt så friktionen ökar också.

Den vikt man har med sig bör ligga så centralt som möjligt så att stäv och akter inte begravs i vågorna i onödan och bromsar. "Jag har inte bråttom..." behöver inte betyda att man behöver slösa energi i onödan. Spar orken till motvinden som kanske kommer på hemvägen när sjöbrisen har kommit igång ;-)
 
När det gäller segelbåtar så kan jag svara på att det alltid lönar sig att lätta (lasta ur båten) inför kappsegling. Den flyttbara vikten (besättningen) gör ju nytta på lovartskanten så man kan bära mer segel men all annan vikt ska begränsas för att minska båtens våta yta och onödiga rörelser i vågorna. Vi brukar fylla ett par kombibilar med "semesterprylar" när det rejsas.

Så gjorde vi också, vi bar ut köksporslinet, dynor, allt löst vi kunde hitta tills konkurrenterna påtalade att vi hade väl en inombordsmotor också (alla RJ85:eek:r hade inte det). Jodå sa vi men den väger bara 8 kilo (lögn förstås!). Då bar konkurrenterna iland ALLT också. Så det hade väl ingen direkt utslagsgivande verkan.

Skämt åsido.
Jag la till en reservation: UNDER ALLA OMSTÄNDIGHETER.
Ett exempel är jollesegling där totalvikten på ekipaget inbegriper en tung gast, vilket gör ekipaget snabbare när det blåser.
Ett annat exempel är kryss i trånga vatten med lätt och varierande vind. Där har man stor hjälp av en viss vikt på båten.

Som Thureb: säger mer vikt placerad på rätt ställe kan också göra en segelbåt snabbare UNDER VISSA OMSTÄNDIGHETER.
 
Ehh, va..? Det finns säkert extrema tillfällen när lite extra vikt på exakt rätt ställe kan öka farten något men det är väl inte därför man köper en tung kajak? Bara för om just den pyttelilla promillechansen skulle dyka upp..?

Och skulle ni absolut känna att det är en bra idé med extra vikt i kajaken så finns det säkert gott om folk som bara blir glada om ni tar lite av deras packning..

/ Ulf
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...