Hur använder ni GPSen egentligen?

Finns det pulsmätarfunktion på friluftsgpser, alltså inte specifikt löpning- eller cykel?

Japp! Garmin Dakota 20 är en sådan. Dessutom har den riktigt bra batteritid (20 timmar) och är en av de billigare kart GPSerna. Till skillnad mot vissa andra Garmin modeller med karta och pulsmätning så loggar den även pulsen så du kan kolla på rubbet i datorn. Perfekt kombination av frilufts/tränings GPS.
 
Karta/sjökort är oslagbart för översikt och planering. GPS:en perfekt för finliret, t.ex. i närheten av fågelskydd/djurskydd som det ju finns mkt. av i våra vatten. Sen, speciellt när man paddlar själv så är det ju lite kul att använda gps:en för att utmana sig själv, t.ex. att hålla ett speciellt snitt över en viss sträcka. Eller, då man ligger och surfar, få en logg över de svindlande hastigheter man kommer upp i... Slutligen, som flera varit inne på, plocka ut spåret, lägga över datorn. Ta fram under vintermånaderna och drömma sig tillbaka...

Håller inte med om det där med att äta batterier, jag kör min Garmin 62 (och min gamla numera döda 60) i tre dygn, hela paddeldagar på ett par AA litiumbatterier.
 
Karta/sjökort är oslagbart för översikt och planering. GPS:en perfekt för finliret, t.ex. i närheten av fågelskydd/djurskydd som det ju finns mkt. av i våra vatten. Sen, speciellt när man paddlar själv så är det ju lite kul att använda gps:en för att utmana sig själv, t.ex. att hålla ett speciellt snitt över en viss sträcka. Eller, då man ligger och surfar, få en logg över de svindlande hastigheter man kommer upp i... Slutligen, som flera varit inne på, plocka ut spåret, lägga över datorn. Ta fram under vintermånaderna och drömma sig tillbaka...

Håller inte med om det där med att äta batterier, jag kör min Garmin 62 (och min gamla numera döda 60) i tre dygn, hela paddeldagar på ett par AA litiumbatterier.

Du har rätt, jag hade glömt det där med fågelskyddsområden. Jag fick snirkla mig fram på vissa ställen i somras och GPS:en visade mig rätt väg mellan ett flertal fågelskydd. Svårt om man inte vet exakt var man är när det är "trångt".

Och som paddla.se säger: Överfarter. Där vill man gärna se att man rör sig och kanske se hur lång tid det tar innan man är över. Är det låg kustlinje (eller osynlig) man siktar på, MÅSTE man ha kompassen eller GPS:en framme. Helst båda.
 
Jag erkänner att jag är part i målet.

För tydlighetens skull ska jag väl erkänna att jag inte är någon mästernavigatör. De som är duktiga och vana navigatörer klarar sig fint utan GPS. Deras argument att det är ännu en pryl att lära sig, hålla i brukbart skick och dessutom mata med batterier, köper jag.

Framförallt tycker några att det finns en fara att man tappar sin kompetens om man börjar köra med enbart GPS. Det kan jag också förstå. Också finns det en massa andra argument mot användade av GPS som jag inte köper.

Men ändå, för mig, så är GPS:en rätt. Jag har som sagt tidigare, 2 st med mig. Och kartor + kompass.
Jag har mångårig vana vid segling i jollar och större båtar också. Jag har paddlat förr i tiden.
Men idag är jag ovan och navigation har aldrig varit min starka sida. Jag tycker att GPS:en är så mogen idag att det känns lite löjligt att argumentera mot den. Men vi är ju alla olika.
 
Kal-P_Dahl är först med att säga att du inte alls använder papperskarta under färd. Intressant, det funkar alltså.Men generellt är det storleken på skärmen som gör att de flesta har karta också? I teorin skulle en större skärm, typ en plotter för båt (inte för att jag vet just något om plottrar) kanske vara något. Fast då med ännu större batteriåtgång.

Det faktum att GPSen kan sluta fungera räcker för att jag skall ha karta med mig. Jag vill inte lita så blint på tekniken att om den ger mig fel informaton, eller ingen information, så är jag utan information.

Storleken gör mycket för översikten, men GPSens skärm rullar, det gör inte papperskartan. Så även om jag tänker A4 skulle förmodligen något som är lite större än A5 räcka till i storlek. Storleken behövs för att kuna ta ut referenser på långt hål, men ändå ha detaljupplösning på nära håll, utan att behöva ställa om GPSen (man vill kunna navigera inte minst i dålig sjö).

Väljer man att lita på GPSen helt och hållet, så karar man sig med en ganska liten skärm.

--- Mats ---
 
Oj va många som använder GPS!

Eftersom även tankegångarna hos dem som inte använder GPS efterlystes så: Jag känner för egen del att GPS är lite ”fusk” om man inte har särskilda skäl så som yrkesverksamhet, vissa extrema överfarter, inventeringar eller att man blivit senil. Det där är nog en känsla av att man vill klara sig själv utan ”plastiga moderna hjälpmedel som hjärnproteser”. En annan viktig orsak är att jag vill hänga med på kartan (i rummet) ordentligt viljet man tvingas göra om man använder karta.

Jag är lite frågande till hur GPS blivit så utbrett hos privatpersoner i allmänhet. Hur kommer det gå med deras lokalsinne på sikt undrar jag. Till sist kanske en del inte vill ge sig ut utan GPS? Karta och kompass blir kulturhistoria.

För mig handlar friluftsliv om att kunna ge sig ut med ganska enkla medel. Att för egen maskin hålla koll på var man är och kunna använda karta och kompass är för mig en grundläggande del av friluftslivet.



Jag ser dock en stor fördel med de datorbaserade prylarna: De rymmer alla kartor utan att man behöver skriva ut något. Man kan ta med t.ex. flygbilder eller tanka ner dem på plats. Men det har egentligen inget med GPS att göra även om grejerna ofta är ihopbyggda.
 
Oj va många som använder GPS!

Eftersom även tankegångarna hos dem som inte använder GPS efterlystes så: Jag känner för egen del att GPS är lite ”fusk” om man inte har särskilda skäl så som yrkesverksamhet, vissa extrema överfarter, inventeringar eller att man blivit senil. Det där är nog en känsla av att man vill klara sig själv utan ”plastiga moderna hjälpmedel som hjärnproteser”. En annan viktig orsak är att jag vill hänga med på kartan (i rummet) ordentligt viljet man tvingas göra om man använder karta.

Jag är lite frågande till hur GPS blivit så utbrett hos privatpersoner i allmänhet. Hur kommer det gå med deras lokalsinne på sikt undrar jag. Till sist kanske en del inte vill ge sig ut utan GPS? Karta och kompass blir kulturhistoria.

För mig handlar friluftsliv om att kunna ge sig ut med ganska enkla medel. Att för egen maskin hålla koll på var man är och kunna använda karta och kompass är för mig en grundläggande del av friluftslivet.

Jag ser dock en stor fördel med de datorbaserade prylarna: De rymmer alla kartor utan att man behöver skriva ut något. Man kan ta med t.ex. flygbilder eller tanka ner dem på plats. Men det har egentligen inget med GPS att göra även om grejerna ofta är ihopbyggda.

Förutom att du troligen KAN navigera med karta och kompass, och alltså klarar dig fint utan GPS, så tycker jag dina argument verkar lite kulturromantiska.
En gång var karta och kompass också modernt. Det är bara en fråga tidsperspektiv.
Skulle GPS:en vara fusk för att den är ännu "modernare"?
Ska du för "egen maskin" hålla koll på var du är, så får du lämna karta och kompass hemma.
Endast lokalsinnet medtages alltså.

Min syftkompass är också ett "plastigt hjälpmedel". Mitt lokalsinne är och har alltid varit helkasst, jag går vilse i en ICA-affär. Och en aning senil är jag nog också.
 
Oj va många som använder GPS!

Eftersom även tankegångarna hos dem som inte använder GPS efterlystes så: Jag känner för egen del att GPS är lite ”fusk” om man inte har särskilda skäl så som yrkesverksamhet, vissa extrema överfarter, inventeringar eller att man blivit senil. Det där är nog en känsla av att man vill klara sig själv utan ”plastiga moderna hjälpmedel som hjärnproteser”. En annan viktig orsak är att jag vill hänga med på kartan (i rummet) ordentligt viljet man tvingas göra om man använder karta.

Jag är lite frågande till hur GPS blivit så utbrett hos privatpersoner i allmänhet. Hur kommer det gå med deras lokalsinne på sikt undrar jag. Till sist kanske en del inte vill ge sig ut utan GPS? Karta och kompass blir kulturhistoria.

För mig handlar friluftsliv om att kunna ge sig ut med ganska enkla medel. Att för egen maskin hålla koll på var man är och kunna använda karta och kompass är för mig en grundläggande del av friluftslivet.



Jag ser dock en stor fördel med de datorbaserade prylarna: De rymmer alla kartor utan att man behöver skriva ut något. Man kan ta med t.ex. flygbilder eller tanka ner dem på plats. Men det har egentligen inget med GPS att göra även om grejerna ofta är ihopbyggda.

Skillnaden mellan kulturromantik och framsteg ligger hos betraktaren. Boken ansågs en gång i tiden som en styggelse. Min fru betraktar motogräsklipparen som praktisk, trots att lien duger än idag.

Att få mina barn att förstå finessen med räknestickan, då de utan insikt i historia har en tendens att tro mer på räknare är ett liknande problem.

Förresten borde vi inte sköta diskussionen om GPSen som fusk via något annat än datorer och internet? Rimligen borde vi sätta upp en mailkedja, och utse en person som en gång i månaden vevar kopiatorn...

Kulturromantiska argument därhän: En GPS kommer att leda till sämre träning och därmed förmåga att läsa en karta, och troligen till sämre träning av lokalsinnet.

--- Mats ---
 
Kal-P-Dal: -Ja, säkert finns det en liten gnutta av kulturromantik i mitt tankesätt som du skriver! Men framförallt så vill jag inte göra mig beroende av en komplicerad apparat som tar över mitt tänkande. Det känns helt enkelt inte bra för mig. (Observera att jag skriver om mitt eget förhållande till GPS, inte lägger några värderingar på andra enskilda användare.) Men jag tänker också att det vore synd om GPS (liksom en del andra komplicerade/moderna/dyra prylar) blir till ett ”krav” inom friluftsliv.

I de flesta fall i naturen använder man bara lokalsinnet som du skriver. Oftast rör man sig ju i områden som man har besökt tidigare. Och då går man efter en ”inre karta”. Det är en karta som man automatiskt bygger upp när man rör sig i området. Att aktivt hänga med på t.ex. en papperskarta ökar medvetenheten och inlärningen och rättar till geometrin som annars lätt får små skevheter över större avstånd. Att sedan ha den där inre kartan över en väldig massa områden är ovärderligt för mig, den är en del i den dagliga tankeverksamheten, en del av mig.
 
Mats Bengtsson: Som jag skrev till Kal-P-Dal och som du är inne på i ditt sista stycke: Att hänga med aktivt i terrängen på traditionellt sätt gör att man bygger upp en egen inte karta (och orienteringsfömåga).
 
En GPS kommer att leda till sämre träning och därmed förmåga att läsa en karta, och troligen till sämre träning av lokalsinnet.

--- Mats ---

Kul diskussion detta.

GPSen kan användas som dokumentation dvs man tar upp den efteråt och kan då kontrollera hur man gick/paddlade när man gick efter lokalsinnet eller efter karta och kompass. Då kan man ha GPSen som förstärkt inlärning av lokalsinne respektive karta/kompassorientering.

Jag tillåter mig t ex att gå lite på måfå i en okänd miljö t ex i en främmande stad bara för att jag har en GPS med mig så att jag kan hitta rätt när jag inte kan lita till lokalsinnet längre.

Många orienterare använder GPS-klockor på precis detta sätt (extra roligt vid eftersnacket).

På större tävlingar kan man t o m använda GPSer med radiosändare för onlinetracking för publiken.

Thure
 
Kul diskussion detta.

GPSen kan användas som dokumentation dvs man tar upp den efteråt och kan då kontrollera hur man gick/paddlade när man gick efter lokalsinnet eller efter karta och kompass. Då kan man ha GPSen som förstärkt inlärning av lokalsinne respektive karta/kompassorientering.

Jag tillåter mig t ex att gå lite på måfå i en okänd miljö t ex i en främmande stad bara för att jag har en GPS med mig så att jag kan hitta rätt när jag inte kan lita till lokalsinnet längre.

Många orienterare använder GPS-klockor på precis detta sätt (extra roligt vid eftersnacket).

På större tävlingar kan man t o m använda GPSer med radiosändare för onlinetracking för publiken.

Thure

Jo, diskussioen är intressant, och även huvudfrågan, GPS och karta och kompass. Detta med att använda GPSen för att se var man fakiskt var, tror jag jag var föst med att lägga till i den här tråden som en viktig funktion, och andra har varit inne på det med.

GPS och karta ihop före likväl som efter, är något jag tror på. Som jag ser det kompletterar de varandra.

--- Mats ---
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...