Hur använder ni GPSen egentligen?

Garmin eTrex Legend HCx är, precis som Kal-P-Dal skriver, ett av de mer prisvärda alternativen. Har själv en gammal eTrex Vista C från 2005 som jag fortfarande är väldigt nöjd med. Och jag tycker inte heller att den drar mycket batteri, 2 st billiga AA från biltema brukar hålla för 2-3 dagars paddling (jag kör oftast utan lyse på displayen). Om jag kommer ihåg rätt är Legend och Vista identiska förutom att den senare har en elektronisk kompass (den är inte speciellt användbar) och höjdmätare via barometer (kul i alperna, mindre användbar på havet).

Håller även med Mats Bengtsson helt. Spåren är riktigt kul att ha kvar i efterhand, jag brukar alltid spara en jpg med karta och spår tillsammans med mina foton från turen.

mvh /Håkan
 
Kal-P_Dahl är först med att säga att du inte alls använder papperskarta under färd. Intressant, det funkar alltså.Men generellt är det storleken på skärmen som gör att de flesta har karta också? I teorin skulle en större skärm, typ en plotter för båt (inte för att jag vet just något om plottrar) kanske vara något. Fast då med ännu större batteriåtgång.
 
Håller med om det mesta du säjer. Men SÅÅ farligt med batterier tycker jag inte att MIN GPS drar faktiskt. En Garmin GPSmap 76 CSx. Fick ut 34 timmars drift av 2 AA Energizer Lithium på veckofärd. Bytte då jag inte riktigt visste hur mycket MER som gick att krama ut. Jag hade klarat minst 5 timmar till. Det vet jag nu. En omgång batterier på 5 dygn, är det så farligt mycket?

Sen finns en fördel till för dom som paddlar nattetid, inbyggd belysning (men då drar det lite mer batteri!).

Min gamla eTrex Venture drar betydligt mera. trots att den inte kör kartor. Tekniken går frammåt.

...
I vatten med mycket smågrynnor och skär har jag skalan i GPS:en ställd på 30-50m och ser då tydligt var jag befinner mig i förhållande till dessa.

Pratade med en som gjorde sjökort för ett antal år sedan. Även digitala sjökort utgår från 1:50000, så en millimeter är 50 m. Det spelar inte så stor roll om man zoomar in. Utanför segellederna är noggrannheten än sämre. En grynna kan ledigt ligga över 50 m fel. Spelar kanske inte så stor roll för oss kanotister (utom dina fenor?), men varje år blåser flera motorbåtar upp på land/grund när de zoomar in på gpsen och litar blint på den.

Brukar köra måsnavigering. Stående mås - för grunt, simmande mås - paddla på.
 
Brukar köra måsnavigering. Stående mås - för grunt, simmande mås - paddla på.

Hahaha den var bra!
Och jo du har rätt, fast det är inte grynnan som ligger fel. Den ligger där den nog alltid legat. GPS:en brukar inte heller visa fel, jag är där den säjer att jag är. Men kartan är det fel på ibland. Men för det mesta har jag nog märkt när något (dvs kartan) inte stämmer och det är inte SÅ ofta. Och jag har inte varit med att bara ett grund ligger fel, snarare en förskjutning i ett helt område.

Det du säger om skalning på sjökort är nog också rätt. Men med åldern har jag allt svårare att se detaljerna i sjökortet så zoomningsfunktionen i GPS:en är värdefull för mig, speciellt när det är grötigt med mycket grund. Min Hobie har pedaldrift med fenor och jag har ett visst djupgående om jag inte drar upp pedalerna och övergår till paddel. Så jag vill veta när det är dags.

FredrikÖ
Jag använder inte papperskartan under färd, det är riktigt. Däremot brukar jag ta fram pappersöversikten när jag stannar för lunch. Så jag använder papperskartan ett par tre gånger under dagen, det räcker. I öppna vatten och vid överfarter tittar jag mest på mina verkliga riktmärken. Att göra en överfart i dimma är farligt, annan båtrafik syns ju inte på GPS:en. Överaskas man av dimma, var man är, är GPS:en värd sin vikt i guld.
 
Både och

Jag har alltid både karta/sjökort+kompass och GPS när jag far på en längre tur, oavsett om det är i min motorbåt i 50+ knop eller i min kajak i 5+ knop (i bästa fall). Vare sig kartan eller GPS:en ersätter den andra. I motorbåten har jag en plotter och i kajaken en Oregon 550. GPS:en används framför allt för för att visa var jag är, men ibland också för att visa var jag ska. Papperssjökortet har fördelen att alltid fungera, oavsett i vilken riktning solen lyser, oavsett i hur många dagar man paddlar och får aldrig problem med mjukvaran. I min plotter har jag upptäckt en gång när jag körde i en smal kanal att den markerade positionen hoppade ett hundratal meter i sidled. Vad hade hänt om jag litat blint på GPS:en och det inte varit dagljus? Troligen hade det blivit en tidningsnotis om en motorbåt som kört upp på land... ;-)

Lika lite som att jag skulle ta av mig säkerhetsbältet när min bil har krockkudde, lika lite lämnar jag sjökortet hemma för att jag har GPS.

Givetvis beror allt detta av i vilka vatten och väder man färdas och vilken säkerhetsnivå man vill ha men det här funkar bra för mig.
 
Jag har alltid både karta/sjökort+kompass och GPS när jag far på en längre tur, oavsett om det är i min motorbåt i 50+ knop eller i min kajak i 5+ knop (i bästa fall). Vare sig kartan eller GPS:en ersätter den andra. I motorbåten har jag en plotter och i kajaken en Oregon 550. GPS:en används framför allt för för att visa var jag är, men ibland också för att visa var jag ska. Papperssjökortet har fördelen att alltid fungera, oavsett i vilken riktning solen lyser, oavsett i hur många dagar man paddlar och får aldrig problem med mjukvaran. I min plotter har jag upptäckt en gång när jag körde i en smal kanal att den markerade positionen hoppade ett hundratal meter i sidled. Vad hade hänt om jag litat blint på GPS:en och det inte varit dagljus? Troligen hade det blivit en tidningsnotis om en motorbåt som kört upp på land... ;-)

Lika lite som att jag skulle ta av mig säkerhetsbältet när min bil har krockkudde, lika lite lämnar jag sjökortet hemma för att jag har GPS.

Givetvis beror allt detta av i vilka vatten och väder man färdas och vilken säkerhetsnivå man vill ha men det här funkar bra för mig.

Det är viss skillnad att färdas i 50 knop och 3 knop. I en kajak hinner man ju uppfatta lite mer omkring sig, ingen motor som väsnas. Man kan faktiskt höra omgivningen i dimma också.
Jag tror det krävs en ganska skicklig navigatör för att hinna med i 50 knop. Är man inte så skicklig så kör man på GPS:en. Och det kan gå fel.
 
Den allra största fördelen med GPS tycker jag är när man ska göra långa överfarter. Mentalt är det grymt skönt att se att det räknar ner på GPSen fastän ögat säger att man knappt kommit närmare målet trots en timme eller två av paddling.

Sen gillar jag också pulsmätningsfunktionen som vissa GPSer har. Perfekt för att kunna hålla ett lagom tempo oavsett förhållanden. Utan den tycker jag det är lätt att ta i lite för mycket i framförallt motvindspaddling, vilket gör den totala dagsdistansen kortare än nödvändigt.
 
Det är viss skillnad att färdas i 50 knop och 3 knop. I en kajak hinner man ju uppfatta lite mer omkring sig, ingen motor som väsnas. Man kan faktiskt höra omgivningen i dimma också.
Jag tror det krävs en ganska skicklig navigatör för att hinna med i 50 knop. Är man inte så skicklig så kör man på GPS:en. Och det kan gå fel.

Ja, visst är det skillnad att färdas i olika farter, men poängen var om jag bara vill använda mig av ett navigationshjälpmedel eller om jag vill använda mig av "alla till buds stående medel" som karta/kompass och GPS oavsett i vilket flytetyg jag sitter i?

Dom få gånger jag paddlat i tjocka har det inte varit helt lätt att "höra omgivningen". Och vi är helt överens, det är en risk i att bara lita på GPS:en :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...