Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes!

vågat, ja

Hej!
Jag tycker det här är en väldigt ambitiös plan! Du verkar ju ha motivation och fysik så det räcker, så då är det bara att fylla på med erfarenheter som ger en realistisk bild av utmaningen. Mitt tips är att paddla så mycket du hinner i vinter, och gärna i ytterskärgården eller vid Landsort. Detta bör naturligtvis ske i trygga ramar, tilsammans med erfarna padlare och med goda reträttmöjligheter.

Du bör också träna på räddningstekniker. Både självräddning och kamraträddning i hop med din paddelkompis. Detta bör repeteras så att det sitter reflexmässigt under olika väderförhållanden.

Själv bor jag i Trondheim, och har tillgång till isfritt hav året runt. Kanske du skulle ta dig ett sportlov i Norge? Här finns massor av möjligheter att paddla i stora vågor tilsammans med erfarna paddlare!
 
Hej!
Jag tycker det här är en väldigt ambitiös plan! Du verkar ju ha motivation och fysik så det räcker, så då är det bara att fylla på med erfarenheter som ger en realistisk bild av utmaningen. Mitt tips är att paddla så mycket du hinner i vinter, och gärna i ytterskärgården eller vid Landsort. Detta bör naturligtvis ske i trygga ramar, tilsammans med erfarna padlare och med goda reträttmöjligheter.

Du bör också träna på räddningstekniker. Både självräddning och kamraträddning i hop med din paddelkompis. Detta bör repeteras så att det sitter reflexmässigt under olika väderförhållanden.

Själv bor jag i Trondheim, och har tillgång till isfritt hav året runt. Kanske du skulle ta dig ett sportlov i Norge? Här finns massor av möjligheter att paddla i stora vågor tilsammans med erfarna paddlare!

Hej,

Jag tyckte också det här var en ambitiös plan.... tills jag fick höra att två lumpen polare planerar att ro över Atlanten (på fullaste allvar) Men men, man kan inte alltid vara värst :-/ Vi får väll se hur det blir med det dock, det knepigaste är att få ihop pengarna verkar det som.

Hur som helst, jag har funderingar på att gå nån grundkurs i kajakpaddling nu i vinter. Det finns ju sånna kurser i flertalet simhallar i sthlm. Vad tror ni om den iden?
Vattenvana har jag så det räcker och blir över efter 10 års tävlingssimning men det hjälper föga om man inte har rätt teknik för att rädda någon.

Trondheim verkar ju underbart vackert! Det tål att tänkas på, helt klart. Alltid kul att träffa nya människor och tanken på ett "träningsläger" lockar alltid :)

Skicka ett mail med dina kontaktuppgifter vett ja
ahlstedt.lars@gmail.com

Mhv
Lars
 
Dags att planera lite budget

Isen ligger fortfarande tjock men det finns ju mycket annat man kan planera redan nu.

Jag har övervägt att köpa en kajak för expeditionen men inser ganska snabbt att det är att kanske pengar i sjön då jag inte kommer paddla speciellt mycket efter denna tur.

Därför vill jag höra mig för om någon vet något bra ställe att hyra sjövärdiga kajaker på, samt om någon kan uppskatta vad det kan kosta för ca 2 veckor?

Träningen kommer ske på BKK ihop med min kompis, så den biten är klar.

Mvh
Lars
 
Köp en begagnad kajak istället. Då kan du använda den från det att isen försvinner tills dess att du känner dig 'färdig'. Värdeminskningen på begagnade kajaker är i princip obefintlig.
 
jag håller med!

en begagnad "fetmås" från vkv borde väl vara det bästa. med framflyttat främre skott och flottörer kan du slagga i kajaken om det behövs. det kan väl inte bli mer rätt? ev värdeminskning borde vara mindre än det du får betala för att hyra en kajak. köp till ett snapdragon neoprenkapell också så ska du väl ha det torrt och skönt ombord.
 
Ska ni utgå från Huvudskär?
Isåfall är det ca 73 km till Sandön.
Och sen då? Jag tror man får vara på Sandön begränsad tid.
Till Fårö blir det 45 km till.
Ska ni fortsätta till Visby och ner till Karlsöarna?
Vidare till Öland?

Vad är är era planer?

thomas
 
Jag har hört ett föredrag om en paddling Huvudskär - Sandön. Det som var mest slående var hur långt det är (vill minnas att han höll på i 20 timmar) och hur sömnigheten spelade honom spratt. Han förstod att han somnat till när han tittade på kompassen och märkte att kursen var helt fel, samtidigt som han resonerade med sig själv om att det måste blivit fel på kompassen (och GPSen). Han avslutade på Sandön med att somna på stranden och ta båten tillbaka till Nynäshamn. Killen kallas Stoffe och kan nog tänkas vara Utsidanmedlem, han är rutinerad havspaddlare.
 
Hej Lars,

Personligen är jag ju "bitten by das Faltboot bug" - så det skulle ju självklart bli min första rekommendation. Få, om ens någon, kajakmodell har paddlats på så många, långa och extrema expeditioner som t.ex. Klepper Aerius och dess kloner. Ett gäng gånger över Atlanten och runt Kap Horn, Tyskland-Egypten, Amundsens och Byrds polexpeditioner, Sven Hedins Asienexpeditioner, Tyskland-Australien, Singapore-Australien, Kalifornien-Chile osv. Ja, du förstår poängen.

Men Klepper och dess kloner faller inte alla i smaken och det respekterar jag. Söker du en "havets gasell" så är jag den första att be dig notera att Klepper inte är en sådan. Har du förlikat dig med det och dessutom har den märkliga mentala disposition som Klepper-ägare brukar ha så är det dock rätt val... :) Sen finns det dock snabbare faltkajaker också, t.ex. Feathercraft.

Vill du hyra så finns det flera märken och modeller här:

http://www.avanzakayak.com/ (Per, som ägen verksamheten är extremt hjälpsam)

Efter Klepper & Co. skulle jag rekommendera en VKV Lisa från Vituddens kanotvarv. Mycket välbyggda och sjösäkra farkoster, som jag har paddlat en del. Vet även att Seagull Elite, Offshore och Ocean är mycket respekterade bland havspaddlare. Vet dock att de två senare kräver en del packning för att komma till sin rätt.

Hyres här:

http://www.kanotcenter.com/index.php?pageName=start

Viktigt:

På en sådan här tur skulle jag absolut rekommendera följande:

- Ngn form av vimpel - jag har denna: http://www.yakattack.us/Products/Products.html
- Neongul varselväst
- VHF (som kräver en kort kurs för certifikat). Då kan du ropa upp handelsfartyg.
- Aktiv radarreflektor (glöm de passiva, tester visar att de i princip är värdelösa). http://www.sea-me.co.uk/. Rekonditionrade enheter finns för GBP 220.
- PLB, jag har denna: http://www.cordland.se/plb.html

/Mats
 
Tack

För alla svar!


@Paddla.se
Jag ska hålla ögonen öppna efter kajaker, det bästa hade väll vart att köpa en nu medan isen ligger tjock och priserna är lägst men ekonomin tryter för tillfället men jag ska hålla ögonen öppna till våren. Ni har ju helt rätt i det ni säger!

@Kal-P-Dal
Jag vet faktiskt inte om det finns någon begränsning på hur länge man får vara där. Som längst har jag vart där en vecka i sträck när jag seglat dit men planen är väll att endast stanna över natten och dra dagen efter, beroende på kroppens skick.
Efter Sandön är det fårösund eller rättare sagt lauterhorn som gäller. Underbart ställe där många seglare samlas.
Därefter är det ned mot visby som gäller med ett "pitstop" i stenkyrka där syrran bor.
Täl i Visby är väll tanken att supa ned sig till apstadiet, på ett ungefär.
Kanoten tar jag hem på båten när jag känner för att åka hem.

@petmeu
Jo, tröttheten kommer bli jobbig. Liknande strapatser har jag gjort i forna dagar på FJS, men det är ju gamla meriter nu mera, men känslan av trötthet har jag upplevt och mer där till.
Problemmomentet som jags er det är just att man sitter i en kanot där kroppen aldrig helt får vila, inte ens när man sitter helt still. Det kommer nog gå bra :)

@eyck
Tack för tipsen, verkligen!
Radarreflektor har jag kollat lite på. Det verkar ju finnas riktigt smidiga högeffektiva sådana jämfört med dom man har på havsseglingar.
Jag har även blivit tipsad om en räddningssändare om verkar intresant och prisvärd: www.international.findmespot.com Liknande funktion som PLBn. Vilken är att föredra tror ni?

MVH
Lars
 
Lars,

Jag rekommenderar inte att (enbart) lita på en Spot-sändare.

Notera skillnaden:

En PLB är en erkänd och av nationella och internationella räddningsorganisationer auktoriserad teknologi och ett system som går direkt till respektive lands insatscentral. Den teknologin och det systemet har decennier på nacken och tusentals verifierade räddningsinsatser. De har använts under lång tid inom segling, t.ex., under namnet EPIRB.

En Spot-sändare är ett privat initiativ där ett "larm" inte har någon erkänd status. Flera nationella räddningscentra, t.ex. i Sverige, har sagt att de inte kommer att agera på Spot-larm. Åtminstonde var fallet så för något år sedan, då jag tittade närmare på detta. Det fanns artiklar om det också, i fackpressen. Däremot har ju Spot andra trevliga fördelar - t.ex. tracking, check-in/OK osv. Och som sagt, det kan ha ändrats sig, men det är värt att undersöka.

Jag skulle dock inte välja bort PLB till fördel för Spot.

/Mats
 
En Spot-sändare är ett privat initiativ där ett "larm" inte har någon erkänd status. Flera nationella räddningscentra, t.ex. i Sverige, har sagt att de inte kommer att agera på Spot-larm. Åtminstonde var fallet så för något år sedan, då jag tittade närmare på detta. Det fanns artiklar om det också, i fackpressen. Däremot har ju Spot andra trevliga fördelar - t.ex. tracking, check-in/OK osv. Och som sagt, det kan ha ändrats sig, men det är värt att undersöka.

Eftersom jag är en SPOT användare så studsade jag till rejält när jag läste ovanstående. Syftet med SPOT är ju att jag ska kunna kalla på räddning om en akut nödsituation uppstår. För att vara på säkra sidan mailade jag James på Kajaktiv (generalagent för SPOT) och fick tillbaks ett svar där han bl.a. skriver följande:

"Nedan är även en beskrivning på hur larmet fungerar.


SPOT’s SOS funktion.

Om du exempelvis är ute och seglar och behöver använda SOS funktionen.
Vid SOS larm från SPOT går detta via satellit till GEOS Security and Response (International Emergency Response Coordination Center (IERCC) I USA.
Där händer följande
1 .Dom lokaliserar varifrån larmet kommer.
2. Kontaktar det närmsta Rescue centret (World Wide) för larmet från vilket räddningsarbetet startar. Detta sker i samma system som det internationella systemet COSPAS RCC använder.
3. Samtidigt söker man kontakt på de telefonnummer man angivit som larmmottagare för att ev undersöka falsklarm.
4. Om ingen kontakt nås fortsätter det Rescue centret som fått larmet sitt arbete.
5. Under hela räddningsarbetet följer GEOS ärendet med Rescue Centret och familjen till det är avslutat.


Hoppas detta förklarar funktionen.


Nedan kommer också beskrivning från GEOS Chief Executive Officer

Regarding SAR agreements, we have several in place with various countries directly. Since the SPOT unit is a Satellite Emergency Notification Device (S.E.N.D.), we utilize only COSPAS Rescue Coordination Centers as they are the ones with the official responsibility within each country to handle SAR missions that originate from a Satellite device, (EPIRB's, PLS/s and SEND's). We do establish MOU's with various countries to clarify what our role is regarding SPOT, what they can expect from us when we contact them and what we expect from them. Even without an agreement, RCC's have their own SOP's which is why we utilize the COSPAS contacts for these missions.

When the IERCC receives a 911/SOS from a SPOT device one of the SAR Mission Coordinators (SMC's) attempts to contact the client on the primary and secondary numbers provided by the client in the SPOT profile. A second SMC pulls up the location information and using the COSPAS-SARSAT database determines the appropriate Rescue Coordination Center (RCC) to contact based on the position information. The SMC passes information regarding the client and location to the RCC. If we make contact with the client and there is no emergency, we inform the RCC prior to launching any SAR assets that it is a false alarm. If no contact is made we proceed as a normal emergency. While the SMC is on the phone with the RCC, another SMC will attempt to contact the people listed as emergency contacts in the profile. We use this contact to gather other information such as description of the person, age, health issues, etc. We continue contact with the RCC and the family until the rescue is completed.
"

Jag känner mig komfortabel med att SOS kommer agera om de vet att det är en akut nödsituation, och jag kommer fortsätta ha SPOT som min backuplösning om mitt eget omdöme skulle fallera eller om det inträffar något oförutsett som ställer till det.

-L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.