Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes!

EPIRBen är en viktig säkerhetsdetalj samt kontakt med sjöräddningen innan avfärd.

Med tanke på dom kända riskerna med ett sådant uppdrag tycker inte ska förvänta sig hjälp från SSRS med mindre än att man täcker deras kostnader i förväg... typ 10 K i förväg och lätt 100 K om man tvingas ta hjälp av dom - det är dom värda.
 
Utmaningen
- I vilken hastighet paddlar man längre sträckor så som denna?

5-6 km/h

Med tanke på att du är helt ovan som kanotist med tung kropp tycker jag att du skall välja en extremt stadig kajak, typ 65-70 cm bred. Efter några timmar i kajak blir balansen sämre.
Du har inte någon nytta av en snabb kajak på långdistans.

Lasse S var inte en speciellt erfaren kanotist när han paddlade till Gotland, så det är inget som säger att man måste ha >10 års paddelvana för att göra en sådan överfart.
 
5-6 km/h

Med tanke på att du är helt ovan som kanotist med tung kropp tycker jag att du skall välja en extremt stadig kajak, typ 65-70 cm bred. Efter några timmar i kajak blir balansen sämre.
Du har inte någon nytta av en snabb kajak på långdistans.

Lasse S var inte en speciellt erfaren kanotist när han paddlade till Gotland, så det är inget som säger att man måste ha >10 års paddelvana för att göra en sådan överfart.


Tack för tipset

Det räcker med att ligga i runt 4,5-5 knop för att det bara ska ta ca 11-12h inkl vila till Sandön.

@ Pumpagubben
Man skall inte ropa hej innan, men jag hade ju inte tänkt tanken att göra detta om det ens fanns liten chans att råka illa ut. Risker finns det alltid.

Tror det kommer bli en härlig känsla att ligga och guppa ute på havet utan att se land.
 
Jag har inte så mycket att bevisa mer än att jag vill uppleva lite av den känslan som fanns på den tiden man låg på FJS och vandrade dag och natt utan att få vila, den känslan att vara totalt utmattad på gränsen till att man inte klarar något är otroligt stärkande. Det finns få saker som man växer så mycket av som det.

Det är klart att kanotister tar ut sig till på gränsen på utmattning, givetvis i tävlingssammanhang och vid motionspaddling/träning.
Däremot att göra något sådant under en längre överfart - beaktande att sällskap finnes som torde bli utmattat det oxå - ger som sagt inte utrymme för att bli negativt överraskad.
 
Jag har själv suttit och spånat på denna tur för några år sedan men det rann ut i sanden. Jag kollade på en start på överfarten från Huvudskär.

Kajakval skulle jag säga att en Point65 XP18 Skedda och montera ett bra roder och däckskompass. Paddel en mindre vingmodell och en extra. Navigering efter karta, GPS för referens/statistik.

Strömmarna är lite olika beroende när på året så det tillsammans med vindavdrift skulle jag sätta mig och räkna på. Självklart behövs någon form av nödutrustning. GSM telefon tex Nokia 3720c som har en bra sändare/mottagare. Telia-abonemang, Telia har täckning sträckan Nynäs-Gotska (men i kanten av täckningsområdet). Till detta är VHF kommunikationen till sjöss.

En lugn dag ska det inte behöva ta allt för lång tid. Har man svag vind i ryggen är hjälpen stor.

/Ingvar
 
Hastighet

Håller man en hastighet så att man är framme på under ett dygn känns det ganska så bra, så att hålla en hastighet på ca 7km/h eller längre till och med.

@insco
Varför rann det ut i sanden för?
Som sagt kommer nödutrustningen vara tilltagen. Jag kan få låna allt som kan tänkas behövas som det ser ut för tillfället.

Troligtvis kommer vi vänta ut bra väder och dra på momangen när det ser ut att bli en stabil prognos. Starten går även för oss från Huvudskär och snabb skjuts kan vi få ut också. På det sättet kan man arbeta fram till dagen innan man skall dra i princip, så länge allt är packat och klart vill säga.
 
Jag tror på en relativt snabb/lättdriven kajak! Finns ju några såna som även är stadiga!
Kom å tänka på nr:2 oxå för det är ju en rätt lång resa!
Läste nån stans att Freia Hoffmeister under sin Australien-paddling helt enkelt gjorde det på sin sittdyna(kanske en Skwoosh) som hon helt enkelt bara sköljde av sen i havet! Tuff tjej, tror aldrig jag blir så tuff ;)

Ps finns ju kajaker med vettigt pontonsystem som kan vara användbart i vissa lägen på en sån här lång överpaddling!

/Janne
 
Rätt väder

är förstås avgörande. Paddla en stor del på natten kan vara bra taktik så att man inte blir för överhettad om det är gassande sol på dagen. Göran Fredriksson var en av de tre som paddlade över vilket hans fru skildrat i en mycket läsvärd berättelse. Jag vet inte om jag läste den på nätet men jag har för mig att de är medlemmar i BKK. Möjligen finns berättelsen på BKKs hemsida?

De fick vända vid första försöket då det blev motvind och framfarten blev för långsam.

Thure
 
Det var den berättelsen jag tänkte på, men jag hittar den inte när jag googlar, och inte heller när jag besökte BKKs sida tidigare.

Jag tycker det är helt OK att ha ambitioner, sen visar det sig under våren hur det känns vid lite måttligare distanspaddling. Tveklöst ska man vara mycket vältränad för att det inte ska vara väldigt jobbigt. Men kanske funkar det bättre än man vågar tro.
 
är förstås avgörande. Paddla en stor del på natten kan vara bra taktik så att man inte blir för överhettad om det är gassande sol på dagen. Göran Fredriksson var en av de tre som paddlade över vilket hans fru skildrat i en mycket läsvärd berättelse. Jag vet inte om jag läste den på nätet men jag har för mig att de är medlemmar i BKK. Möjligen finns berättelsen på BKKs hemsida?

De fick vända vid första försöket då det blev motvind och framfarten blev för långsam.

Thure

"var en av de tre som paddlade över" ? Vilka tre avses? Det måste väl finnas fler som paddlat till Gotland från Sverige? Bara nyfiken...

Det kanske finns någon hyfsat stabil surfski som kan användas? Då kan man ju iaf ta sig ombord efter en vurpa.

Finns det möjlighet att hyra en mindre AIS någonstans? Då kan ju yrkessjöfarten "se" kanoten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.