Mera bränsle i rolldebatten...

Snubblade över en GP-artikel på nätet, http://mobil.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=430642

Och apropå havskajakpaddling och roll kan vi då läsa bl.a. följande på GP Konsument:

"Eskimåsväng är en självklarhet för forspaddlaren - inte en räddningsmetod för den som kapsejsat med en havskajak".

"Varför ska man lära sig eskimåsväng? Det är som att cykla på ett hjul. Den som välter med en vanlig cykel reser sig inte upp och fortsätter på ett hjul, säger Reidar Forsberg".

Den sista meningen förstår jag inte alls och möjligtvis har ju Reidar blivit felciterad men är det inte märkliga "sanningar" som predikas i delar av kajakbranschen....

Jag har full förståelse för att man av olika anledningar väljer bort att lära sig rolla men att ta det så långt som att uttala att det inte är en räddningsmetod, att det är som att cykla på ett hjul, att det är hälsofarligt och olämpligt att rolla i upprört vatten (det sista från Clifford Kajak). Är inte det att dra det lite väl långt, speciellt när man faktiskt i egenskap av företagare i branschen ses som en auktoritet...

Och en liten reflekton apropå Clifford Kajak och rollar; är det inte just i "upprört" vatten det är som allra lämpligast att med ett paddeltag vara tillbaka rättvänd i stället för att tvingas till en flottöruppgång/kamraträddning mitt i vågor/bränningar etc....

/Rickard
 
Omg

Ja förhoppningsvis är den gode Reidar felciterad, för liknelsen vid att cykla vidare på ett hjul är fullständigt absurd...
Rollen, eller ett högt stöd för den delen, borde ju rimligen motsvara att sätta ned foten i asfalten någon sekund, för att sedan trampa vidare. På två hjul för den som så behagar...
 
både rejdar o clifford har ju någon slags jävighet ifrågan, vilket gör att sånt här blir rätt ointressant. (r har byggt&sålt caribo och c har sålt vkv). låt dem vara för tusan, en motargumentation blir ju som att anklaga prästen för att predika med bibelord... :)
 
roll <> sätta ner foten!

Ja förhoppningsvis är den gode Reidar felciterad, för liknelsen vid att cykla vidare på ett hjul är fullständigt absurd...
Rollen, eller ett högt stöd för den delen, borde ju rimligen motsvara att sätta ned foten i asfalten någon sekund, för att sedan trampa vidare. På två hjul för den som så behagar...

Nu måste jag få opponera mig. att sätta ner foten vid cykling är något som i princip alla cyklister klarar men att göra en roll är det långt ifrån alla havspaddlare som behärskar. Högt stöd kan jag mer likna vid att sätta ner foten (det är lättare att lära sig och lära ut högt stöd) men att rolla är sannerligen mycket svårare att lära sig än att lära sig sätta ner foten vid cykling.

Den som behärskar roll kan givetvis använda det som räddningsteknik men jag har havspaddlat många år utan att behärska roll - har istället lagt mitt krut på att bli bra på flottör- och kamraträddning.
Jag har lyckats med estaka rollar i badhus på kurs och precis nyligen två rollar med flottör i havet - ser fram emot att bli bättre men jag måste säga att roll är inte samma sak som att sätta ner foten vid cykling.

/Patrik,
 
Nu måste jag få opponera mig. att sätta ner foten vid cykling är något som i princip alla cyklister klarar men att göra en roll är det långt ifrån alla havspaddlare som behärskar. Högt stöd kan jag mer likna vid att sätta ner foten (det är lättare att lära sig och lära ut högt stöd) men att rolla är sannerligen mycket svårare att lära sig än att lära sig sätta ner foten vid cykling.

Den som behärskar roll kan givetvis använda det som räddningsteknik men jag har havspaddlat många år utan att behärska roll - har istället lagt mitt krut på att bli bra på flottör- och kamraträddning.
Jag har lyckats med estaka rollar i badhus på kurs och precis nyligen två rollar med flottör i havet - ser fram emot att bli bättre men jag måste säga att roll är inte samma sak som att sätta ner foten vid cykling.

/Patrik,

Men för den som kan rolla ÄR det ju precis som att sätta ner foten... Och det är väl vad Magne menar med sin liknelse antar jag.

Men min ursprungliga tanke när jag skrev inlägget var ju inte att propagera för att alla bör kunna rolla, det var mer en undran. En undran över hur man från en auktoritetsposition så tydligt kan dissa något som kanske inte passar vederbörande men som bevisligen kan vara till stor nytta för många andra.
 
En undran över hur man från en auktoritetsposition så tydligt kan dissa något som kanske inte passar vederbörande men som bevisligen kan vara till stor nytta för många andra.

Jag ha två retoriska undringar på den undringen. Är en säljare huvudsakligen en auktoritetsperson... Är en person utvald av en glad dagstidningsjournalist, för en lågintressefråga, ofta en aukoritetsperson...

Välidigt få havspaddlare kan använda rollen då den behövs. Jag har kunnat det. Jag vet faktiskt inte om jag kan det längre. Eller om jag bryr mig längre. Och, jag bryr mig väldigt lite om vad försäljare säger om saker som inte passar deras utbud.

Vi behöver inte mer bränsle på rolldebatten tycker jag.

Det finns de som kan rolla när det behövs som mest. De som vill kunna rolla när det behövs som mest frågar någon som kan. Övriga röster kan vi ju faktiskt strunta i, och istället lägga energin på något roligare.

(Sen kan jag ju också sucka och stöna när de där skojarna får orera fritt och oemotsagt i någon tidning, oavsett fråga, men min eventuella protest gör ju sig bättre där i tidningen, än här på utsidan. I alla fall om jag skulle vilja göra saken bättre för någon stackare som läst orerandet.)
 
Jag ha två retoriska undringar på den undringen. Är en säljare huvudsakligen en auktoritetsperson... Är en person utvald av en glad dagstidningsjournalist, för en lågintressefråga, ofta en aukoritetsperson...

Välidigt få havspaddlare kan använda rollen då den behövs. Jag har kunnat det. Jag vet faktiskt inte om jag kan det längre. Eller om jag bryr mig längre. Och, jag bryr mig väldigt lite om vad försäljare säger om saker som inte passar deras utbud.

Vi behöver inte mer bränsle på rolldebatten tycker jag.

Det finns de som kan rolla när det behövs som mest. De som vill kunna rolla när det behövs som mest frågar någon som kan. Övriga röster kan vi ju faktiskt strunta i, och istället lägga energin på något roligare.

(Sen kan jag ju också sucka och stöna när de där skojarna får orera fritt och oemotsagt i någon tidning, oavsett fråga, men min eventuella protest gör ju sig bättre där i tidningen, än här på utsidan. I alla fall om jag skulle vilja göra saken bättre för någon stackare som läst orerandet.)

Men tänk vad trist ett forum som detta skulle vara om alla bara tog upp saker som inte avhandlats tidigare i någon form...

Och auktoritetsperson är man ju per automatik när man ställer sig framför någon som ska hyra/köpa kajak i egenskap av guide/säljare. Sen kanske den auktoriteten är tveksam i det stora hela men hur ska den stackars kunden veta det...
 
Men tänk vad trist ett forum som detta skulle vara om alla bara tog upp saker som inte avhandlats tidigare i någon form...

Instämmer. Håller med till fullo. Men jag måste tillstå att just jag inte triggas särskilt positivt av "mera bränsle... " och "debatten". Inte heller av att vi lägger en massa energi på gamla goingar som Reidar och Clifford. Kalla mig gärna tråkig ;) [I synnerhet som jag själv har roat mig på liknande sätt... ;) ]

Men nu har jag väl lagt tillräckligt med våt filt över din "debattlusta", eller vad det nu är för något du vill ha bränsle till, så jag lovar på hedersord att jag inte skall stoppa fler pinnar i hjulet för dig. Och jag hoppas såklart därmed att du får dig din debatt! ;)


Om frågan egentligen var "varför plädderar dessa herrar mot eskimorollen?" Så lyder svaret kanske som en kombaination av att de aldrig kännt att de behövt den, de har aldrig kunnat använda den, att de säljer kajaker som inte är särskilt rollvänliga och de vill inte för allt i världen skrämma bort nybörjare som ofta fått för sig att man måste kunna eskimoroll för att kunna paddla säkert.

Och det sistnämnda håller jag i allra högsta grad med om.
 
Nu måste jag få opponera mig. att sätta ner foten vid cykling är något som i princip alla cyklister klarar men att göra en roll är det långt ifrån alla havspaddlare som behärskar. Högt stöd kan jag mer likna vid att sätta ner foten (det är lättare att lära sig och lära ut högt stöd) men att rolla är sannerligen mycket svårare att lära sig än att lära sig sätta ner foten vid cykling.

Hej,
Ja det ligger mycket i det du skriver. Min jämförelse var mer spontan än vetenskaplig.
Men - som sedan kommenterades så blir det som att sätta ned foten, när väl rollen sitter.
Och vidare om högt stöd; för mig var det svårare att lätra mig det, än roll. Det var först när rollen satt som jag lärde mig HS. Så det är nog olika på den punkten.
 
Har en fråga som känns intressant i rolldebatten:
Finns det någon/några som verkligen hävdar att det är ett absolut säkerhetskrav att kunna rolla innan man ger sig ut i kajak?
Eller är det en myt eller möjligen en gammal åsikt som gör att vi ständigt kastar oss in i nya bataljer?
För handlar det om att det är bra att kunna (men inte livsnödvändigt) bland en massa annat som är bra att kunna (men inte livsnödvändigt) så behöver vi ju inte puckla på varann...eller hur?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mielo Recensera mera! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...