Billigare "TideRace Xcite"?

Det är ju som med skogscyklar; Lägg inte för mycket pengar på den första för med den kommer du främst komma fram till vad du egentligen ville ha och chansen är liten att det var den du köpte.. Så du spar nog pengar och ånger på att hyra olika kajaker ett antal veckor och utveckla paddelteknik och smak. För 30 lax får du väl både en forstlåda och en havskajak om det duger med glasfiber och lite lägre finish.

Vore bra om jag lyssnat själv till råd som ovan, äger nu min 4:e (egentligen 5:e men en blev aldrig sjösatt ens.. ) kajak och först nu tror jag att jag hittat rätt. Ett tag i alla fall..
 
Nu har jag bara skummat inläggen här. Först skall jag säga att jag har sålt Tiderace så det inte blir en massa hackande. Jag har även sålt Prijon, Zegul, Revalkayaks... och kanske några andra ni nämner. Jag har dessutom paddlat/testat många av de kajaker ni nämner dock icke Trapper. Därför uttalar jag mig inte om dem...(förrän jag fått äran att testa dem).

Att jämföra Tiderace med Revalkayaks? Varför göra det överhuvudtaget. Det är två helt olika kajaktyper.

Tycker att det är tveksamt att du som säljare recenserar produkter som du säljer här på Utsidan Leif. http://www.utsidan.se/reviews/listreviews.htm?member=52300

Vet inte heller hur jag skall tolka ditt råd att hellre lyssna på säljare än provpaddla. Menar du det du skriver eller vill du provocera?

Thure
 
Tycker att det är tveksamt att du som säljare recenserar produkter som du säljer här på Utsidan Leif.

Äh, så länge man är ärlig och tydlig med bakgrund och eventuella vinstsyften tycker jag det är helt ok. Alla är vi vuxna (?) människor som kan sortera och källgranska information.

Lita aldrig på någon som inte är ute efter dina pengar. ;)

Edit: Aha, det handlade om andra recensioner än det som skrevs här i tråden. Då faller mitt resonemang då avsändaren var otydlig (kunde inte så något som pekade på den komersiella inblandningen).


Jag ska troligen hyra mig fram den här säsongen och köpa något till nästa. Om jag inte blir blixtförälskad i något jag provar förstås. Men begagnatpriserna verkar ju inte särdeles lägre än nypriserna så ett felköp är ingen större katastrof.

F.ö. har jag idag fyra skogscyklar för olika humör och användningsområde. ;)
 
.
.
.
.
Stryker därmed Prijon Marlin från listan över intressanta kajaker och har därmed kvar Zegul 550 och TideRace Xcite.

Har paddlat båda. Här är du i ett val mellan vad du är för typ av paddlare snarare än mellan en dålig och en bättre kajak. Zegul 550 är en bra kajak om ditt mål är att med liten anstränging glida rakt fram över vattnet. Xcite är en bra kajak om ditt mål är att ha en kajak som är lekfull (rolla/svänga/surfa) och ändå relativt lättdriven me någorluda acceptabel högsta fart.

De här två skall du helst jämföra i vågor, helst vågor som bryter. XCiten är lättpaddlad, men har inte samma toppfart som zegulen, glider heller inte lika bra. Zegulen är i jämförelse tråkigt svåsvängd i surf (brytande vågor), och kräver lite mer arbete för att inte hamna tvärställd med vågorna om man paddlar medvågs. Motvågs är den ok.

--- Mats ---
 
Tack för info Mats.

Har du tips på andra (gärna billigare) kajaker i samma "genre" som Xcite?

Att svara specifikt för kajaker jag provat är relativt lätt. Att svara mer generellt leder snabbt in på området "religion", och jag är nybörjare, så det är inte mitt område (men förutom längd och bredd har jar lärt mig "bekväm" som det viktigaste. En egen klassning jag har är "rör" och "banan" formade, där "rör" inte är roliga i surf). Det jag kom fram till var att jag ville ha en kajak som duger för turer men lämpar sig för surf i vågor. Lättdriven är viktigt, men toppfart är inte, manövrerbarhet vill jag ha, och surf är viktigt.

Mitt sökande ledde mig bort från point, bort från prijon, bort från zegul (provat ett antal av vardera, se http://www.mibnet.se/Kayak/ChoosingAKayak.html men provat fler efter den skrevs). Blev intresserad av P&H, men de var små i storleken, bortsett från deras plastmodell Scorpio som jag funderade på (mycket mycket billigare). XCiten var i mångt och mycket min favorit, men jag ville ha något som var större än den. Alternativ jag hittade förutom P&H var rockpool och NDK (Niels Dennis).

Jag har sett att xcite finns som en plastkopia från den ursprungliga tillverkaren. Det skulle kunna vara en billig version, men jag har inte provat den. Jag köpte en NDK Romany, helt enkelt för att den är lite större än XCiten, som jag inte fick plats i, men fortfarande fantastiskt trevlig. Den har lite högre initialstabilitet, och lite lägre toppfart än xciten, ungefär lika svängbar men inte lika kantningsberoende. Generellt sett skulle jag säga Romany är lite sämre, och den är inte nämvärt mycket billigare. Skulle jag välja idag skulle jag troligen försöka övertyga mig om att få plats i en xcite, och om det inte gick titta på rockpool, jag hittade sådana hos samma kille som sålde Romany, och den föll jag för så jag provade dem aldrig.

Rockpool och explorer och Xplore är de tre jag hade på min lista som jag aldrig provade. Tahe är en jag inte hade på listan med hade lagt till idag (tror den skulle falla bort på bekvämlighetskriteriat).

--- Mats ---
 
Bra läsning på länken där Mats (förutom att än mer pekar på Xcite). Komfort är så klart prio ett annars kommer det aldrig vara roligt att paddla (dvs. man ska få plats utan obehag eller smärta efter några timmar).

Du skriver dock inget om den Xcite du provade var stora Xcite eller den lilla modellen Xcite_S?
 
Bra läsning på länken där Mats (förutom att än mer pekar på Xcite). Komfort är så klart prio ett annars kommer det aldrig vara roligt att paddla (dvs. man ska få plats utan obehag eller smärta efter några timmar).

Du skriver dock inget om den Xcite du provade var stora Xcite eller den lilla modellen Xcite_S?

Det var (är, det är frugans kajak) en Xcite hardcore av stora modellen. Det vill säga förutom kolfiberskrov också en hel fotplatta istället för små pedaler, en lite annorlunda sits och ryggstöd, och större vingar lite längre ner från knäna än på de nya XCite. Framförallt vingarna är fel i den gamla Xciten för lite större personer (jag är 190 cm), de är lite för stora och lite för nedböjda och lite för långt ner på låren.

--- Mats ---
 
För en tid sedan var jag och testade Xcite hos Kayakevent i Stockholm/Gröndal. Hade hoppats på att hitta något med den som jag inte gillade (förutom priset) men ack.

Var själv och utan ombyte så jag paddlade bara en kortare tur i Vinterviken men så pass att jag hann få en känsla för stabilitet och ergonomi.

Ska se till att ta en heldag med sällskap vid nästa Stockholmsresa, men så här långt förblir jag såld.

Kikade även på Zegul 550 och provsatt den på land men jag fick inte alls några bra intryck av den, kändes billig i kvalité etc..
 

Bilagor

  • TRX.jpg
    TRX.jpg
    56.8 KB · Visningar: 616
Och det var ju dessutom en riktigt snygg färkombination på den kajaken... Och när du sen matchar flytväst/paddeljacka/hjälm med kajaken så har du ju ett paket som är helt omöjligt att säga nej till...

Det var för övrigt många som provpaddlade Tiderace på årets Stocken och xcite och xcite s var nog mest poppis i rådande förhållanden. Att döma av kommentarerna efteråt, kajaker och paddlare fick ju verkligen bekänna färg med tanke på hur havet såg ut så lär det bli en hel del fler paddlare som sitter i Tiderace nästa säsong...

/Rickard
 
Aled Williams kajaker

Hej
Har provpaddlat några senaste tiden.

SKUK Romany Explorer: snäll stadig och gör det den ska. Satt inte så bra och känndes lite trög att driva även om farten var bra, närmare 5 knop. Blev ingen favvo kajak.

Tiderace exite: Fin bra byggd och runda luckor som jag gillar. Super stadig, en av de stadigaste kajaker jag suttit i. Väldigt flatbottnad, känns inte så kul på plattvatten utan gör sig bäst i vågor. Inte så lättdriven men om man tar i så hamnar man ändå på ca 4.5 knop. Känndes ändå lite seg.Väldigt lika nort shore atlantic i känsla men stadigare och mer lättsvängd.(även lite segare.)

Tiderace explore: Den roligaste och bästa i min smak. Piggare, känsla och fart, känns bättre helt enkelt och även den satt jag bäst i. Väljer den helt klart före exite. TR explore-s har jag inte paddlat .Är tydligen ännu roligare enligt ryckten, om man kan klara den lilla volumen på 330 liter som kan vara lite i minsta laget för en stor paddlare med många prylar.Ska ta en sväng snart...
Det tråkiga ät att att de kostar över 30.000kr. tål att tänka på att om man köper en trapper så kan man även köpa beg motions kajak eller något annat kul att paddla för 10.000kr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.