Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Har blivit av med ett underliggande roder en gång, det var nära stenig strand och vid några svall "backade" jag av rodret mot en sten på lagom djup... Det var klantigt; att överhuvudtaget befinna sig där, då. Men i övrigt kan jag väl säga att det var lätt gjort och en fena hade inte räddat rodret. Tror att många släproder hade kunnat klara detta - även om det var en smäll från fel håll även för ett släproder.
Kajaken klarade dock detta utan vidare, det var bara roderaxeln som gick.
 
Är det någon som har provat XP18? Jag har bara kikat lite på den på land i Point-butiken.

Den är nästan helt platt i botten från för till akter. Kanske inte den form som anses vara snabb, men det kanske går det med.
 
En kajakdesigners bekännelse del 2

Som skapare av XP18 har jag naturligtvis provpaddlat den. Ta vad jag har att säga med en nypa salt, om ni vill, men jag skall försöka vara helt ärlig.

När jag designade kajaken hade jag stabilitet som en viktig parameter samtidigt som jag ville att den skulle vara lättsvängd genom kantsättning. Den är mycket kul och lättsvängd att paddla utan roder. Dessutom ville jag ha tight paddelisättning. Stabil och smal ledde till att kajaken har ganska platt botten. Teoretiskt är runddbottnade kajaker snabbare, men i stökigt vatten är stabiliteten en viktig faktor. Se hur Nordic Kayaks Fusion, som är designad för att vara en snabb surfski, ser ut i genomskärning. Den är ganska lik XP18.

Kajaken är först och främst en havskajak med mycket goda packegenskaper. (just nu paddlas en XP18 från Köpenhamn till Stockholm med 85 kg extra last.)

Är XP18 snabb?
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h helt otränad utan roder inklusive en massa strul i starten.

Hur klara den vågor och vind?
För att svara på någons tidigare inlägg så är ingen kajak fallgirig i fart, om den inte är fullständigt felkonstuerad. Att ha lite extra volym i fören minskar lovgirigheten, vilket gör den mer balanserad.
XP18s för tar vågorna mycket bra och man går tort genom de flesta vågor. På Stockholms kanotmaraton gick jag rakt igenom en våg 3 meter bakom en skärgårdsbåt. Sittbrunnskapellet var då för tillfället inte på plats. Utan överdriftt fick jag mindre än en deciliter vatten i sittbrunnen.
Den tar surf mycket bra. Jag har haft ett par sköna 30-40 meters surfar.
Paul Rosenquist paddlade XP18 ett par mil i öppet vatten där det blåste 13 m/s. Han påstod sig ha nästan lika kul som i sin surfski.

Övrigt kan jag bara säga att är tacksam för alla synpunkter, och jag håller med i många kommentarer.
 
Tack för ditt svar Magnus. Gällande fartjämförelsen med Reval Commander kan jag komplettera lite. Jag har själv en Commander och har kört den på havsrundbana några gånger. Farten brukar ligga kring 10 km/h i snitt över 25 km. Upp till 10.5 km/h går den ganska lätt, men sedan ökar motståndet ordentligt. Vet inte varför Jonas fick så låg snittfart, han är som du säger flera snäpp vassare än oss vanliga motionärer.

Är XP18 i produktion eller är det bara prototypkajaker Pampas centrat har?
 
Som skapare av XP18 har jag naturligtvis provpaddlat den. Ta vad jag har att säga med en nypa salt,
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h .

Ta även mitt svar med en nypa salt;)
Tycker man kan paddla mkt långa sträckor med Commandern med ett snitt på ca 9.5km/tim (typ Orust runt) som oxå gjorts å då med 30kg packning!!!
Vet även att en Commander på DKM+ i år fick tiden 5:23 alltså ett snitt på över 10.0km/h på 55km med lyft å allt ;)

/Janne
 
Är XP18 snabb?
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h helt otränad utan roder inklusive en massa strul i starten.
Övrigt kan jag bara säga att är tacksam för alla synpunkter, och jag håller med i många kommentarer.

Tiden 1:35:21 på SKM:s 15 km ger 9,44 km/h. Enligt vanligtvis välunderrättade människor i Brunnsviken träningspaddlar MdB där så helt otränad är han nog inte...

Jonas snitt på 9,9 i Commandern är inte tävlingstempo utan inkluderar diverse stopp för vätska, justeringar, njuta av naturen osv. Detsamma gäller mitt snitt på 9,3 km/h som står i samma artikel. Med vingpadddel och mer vana vid Commandern ligger jag nu på 9,9 km/h i tävlingstempo på milen. Och jag träningspadddlar inte i klubb utan plaskar runt på egen hand även om jag är medlem i klubb.
 
Rolf Högnert som paddlade en Commander type-S i DKM+ i år hade ett snitt på 10,7km/h till Gustavsfors en sträcka på exakt 35km! Då Rolf valde ha sällskap med sin kompis så gick det lite långsammare i motvinden till Bengtsfors! Snittet på 55km blev 10,2km/h ;)

/Janne
 
Oavsett vilken kanot man sitter i så tror jag att upp till 6 km/h hänger de flesta med en kort stund, över 7 km/h börjar det bli jobbigt/svårt för de otränade och över 8 km/h är både träning och kanotval viktigt. Säger man annat så är det risk att många blir besvikna när de provar...
 
En hobbykajakdesigners frågor..

Hej Magnus!

Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.

Tyvärr är jag inte riktigt lika säker på Point65 XP18. Men eftersom jag är rätt nyfiken på hur du tänkte när du ritade den skulle jag verkligen uppskatta om du ville kommentera lite frågor, när du ändå är på tråden liksom..

Är XP18 avsedd som skädda eller roderkajak? Det är väldigt svårt att få till en bra kombination och vad jag känner till så finns det inga riktigt bra exempel. Om du ska ha en bra funktion på rodret så krävs det att fören biter ordentligt, så rodret har något att jobba med (annars kasar bara kajaken i sidled..) - men en greppande för är inte så kul på en skäddakajak..

Varför en platt botten på en kajak som är 54 bred? Stabilitetsskäl..? På plattvatten är 54 cm nog att betrakta rätt stabilt för de flesta kajaker. I vågor däremot så rör ju sig en rundbottnad kajak betydligt mer förutsägbart än en plattbottnad. Med mindre våt yta.

Det stora förskeppet? Visserligen så blir kajaken inte så lovgirig och dyker inte lika mycket i sjö som du säger, men går stampigare, och vindmotståndet..? Eftersom för och akterskepp har så stor skillnad i höjd misstänker jag att den blir svårjobbat i hårt väder. Särskilt när du ska lova upp mot vinden (och du har mer vind än sjö..), vilket kan vara knepigt i de flesta kajaker.

Sen lite annat löst gnäll.. Säkerhetslinor försänkta i däcket gör inte så stor nytta va..? Eller hur greppar man dom när det är kallt och man har handskar på händerna. Två färger är snyggt men ett elände när man ska reparera. Vikten - 25 kg utan luckor och roder på en kajak som ska vara snabb.

På det hela taget lite för mycket form och för lite funktion alltså..

Som sagt, inte helt positiv kanske men det vore jättekul om du hade lust att svara. Och för att förekomma alla, nej jag har inte provpaddlat den och det är fullt möjligt att jag egentligen inte har en aning om vad jag säger..

/ Ulf
 
En lite generell fråga; varför uppger man överhuvudtaget vikten utan luckor och roder på vissa kajaker?

Om rodret och dess tillbehör är tillval kan jag förstå, men jag har ju aldrig sett nån paddla utan luckor. Betyder förresten utan luckor också utan sargar?
 
Hej Magnus!

Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.

/ Ulf

Min Commander väger exakt 23,15kg med roder,luckor,inbyggd kompass fotpump,tycker det är rätt ok faktiskt ;)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...