Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten?

Enkelt.

Olmar fick ett svar om att träna låga stöd i all välmening, Det finns inget otrevligt i det svaret han fick. Men ända lackar han ur och börjar hojta om besserwissrar.

Det andra jag jag inte gillar som jag oxå skrev var att olmars svar var ett defintivt svar som han formulerade sig.gav bara ett svar på en enkelfråga finns inte bara ett svar och definitivt ingen enkel fråga.

Skulle du som trådskapare ta hans svar som sanning finns risken att du inte överlever din kris situation när den kommer.

I ett forum blir det lätt missförstånd. Och som jag ser det( och det är endast jag) överreagerar man på svar får man ta att någon retas med en synd bara att du var tvungen att rida ut med din vita springare. För som jag såg det var omar med på noterna (se inlägget med den fina bilden).

En olycka händer lätt både nybörjare som expert, och lägger man ut sitt misstag får man räkna med att man blir analyserad till och med får lite råd.
Kan man inte ta det för att man ser sig själv som expert måste man nog se till sig själv.

Men åter till dig mats låt dina vänner ta sin egen kamp så slipper det bli så löjligt. (ps har oxå gott till andras försvar och duktigt på nöten ds)

Säg bara att du tycker att jag är en fjant eller liknade. men låt olmar kritisera mina inlägg mot honom.

Det var mycket text täckande många områden, men tyvärr alldelse för komlext för mig att lyckas hänga med i om jag fick svaren på mina frågor. De kanske finns där, men i så fall uppblandade med så mycket annat.

Jag är fortfarande oerhört nyfiken på vilka svarsalternativ du kunde se kunde finnas kring frågan om paddeln du så idogt återkom med. Lika så är jag intresserad vad i det svaret som nu kommer att påverka dig när du fått det. Och inte minst dina visdomsord efter din analys av paddelfrågan? Inte kan de enkelt sammafattas med något som redan skrivits av till exempel Erik, det måste ju ha funnits något substantielt du var på jakt efter och något du kunde bidra med eller förstå när du fått svaret?

--- Mats ---
 
Tack för att i alla fall du förstod syftet bakom rådet!

Ja i det här fallet var det nog mottagaren som får tänka över sitt svar till dig.

Vad det gäller mig så lär det nog inte vara klart än. Ironi och gliringar är alla inte så bra på att ta.


Och till mats som han skriva nåt samtidigt som jag.

Jag ska vara tydlig så att du också förstår.

Det finns inget svar som jag söker. och inget som jag kommer må bättre av att veta.( kanske om möjligt att denna tråd roar mig nu).
Jag hakade på Erik och var en besserwisser med den skillnaden att Erik inte var det utan var enbart snäll och gav ett gott råd(till fel kille). Responsen han fick roade mig. Inte kunde erik veta att killen som gick runt var expert som inte kunde ta emot ett litet råd.

Så Mats jag retas med olmar helt enkelt. Men han är inte hälften så rolig som du.

Räcker det svaret?
 
Senast ändrad:
Ja i det här fallet var det nog mottagaren som får tänka över sitt svar till dig.

Vad det gäller mig så lär det nog inte vara klart än. Ironi och gliringar är alla inte så bra på att ta.


Och till mats som han skriva nåt samtidigt som jag.

Jag ska vara tydlig så att du också förstår.

Det finns inget svar som jag söker. och inget som jag kommer må bättre av att veta.( kanske om möjligt att denna tråd roar mig nu).
Jag hakade på Erik och var en besserwisser med den skillnaden att Erik inte var det utan var enbart snäll och gav ett gott råd(till fel kille). Responsen han fick roade mig. Inte kunde erik veta att killen som gick runt var expert som inte kunde ta emot ett litet råd.

Så Mats jag retas med olmar helt enkelt. Men han är inte hälften så rolig som du.

Räcker det svaret?

Ok, trodde faktiskt inte det var så enkelt, trodde det fanns något mer, det förklarar dock varför du hettar till i de trådar någon kallar någon anan för besserwisser. Glad jag roat dig, det är jag villig att fortsätta med (inom vissa gränser), men jag är annars nöjd med svaret.

--- Mats ---
 
Jag vurpade ofrivilligt när jag testade att kanta min nya Tahe Greenland.
-- klipp klipp --
Det hela finns på film. http://www.youtube.com/watch?v=H9lTuLx1gL8

Ja, vad säger man? Som i Triss-reklamen, "plötsligt händer det".
Nu med facit i hand och man vet allt gick bra för dig kan man ju få ge lite respons! Att det skedde när du provpaddlar, dessutom passar på att provfilma, och att du vill/vågar/kan med att dela med dig av erfarenheterna. Otroligt!
En bra tankeställare på många sätt, alla de gånger i olika situationer då man "ska bara"! Självklart borde man ju för att skaffa egna erfarenheter på hur man reagerar och fungerar öva olika frilufts-missöden/-olyckor, så att man åtminstone väckt tankar på vad man borde göra och hur mycket tid och energi det kostar att kämpa.
Gör man det inte själv, finns det ju ändå en poäng i att se och försöka lära av andra som delar med sig. När man sitter varm/torr/mätt etc hemma framför datorn är det såklart alltid lätt att veta vad som är rätt!

Tack Olmar!
 
Rolig tråd som dock leder till lite eftertanke! Kommer å tänka på den tragiska olyckan på Vänern för ett par år sen då två rätt erfarna killar råkade illa ut! Det räcker att ha lite oflyt så kan olyckan vara framme! Kan dock inte förstå den tydligen mkt vana paddlaren olmars ilska över goda råd som föreslår stöttning istället för tippning ;)

/Janne
 
Självklart borde man ju för att skaffa egna erfarenheter på hur man reagerar och fungerar öva olika frilufts-missöden/-olyckor, så att man åtminstone väckt tankar på vad man borde göra och hur mycket tid och energi det kostar att kämpa.
Det där har du förbaskat rätt i. Personligen övar jag haveri nästan varje gång jag paddlar och bara för att sträcka ut ryggen så simmar jag ryggsim 2-300 meter som avslutning och det gör jag även om det är lite drivis och snöar. Jag räknar inte med att ha mobiltäckning eller ta mig tillbaks i kajaken (för stel) så att simma i land är enda sättet. 800 meter i drivis med kajaken på släp är ganska jobbigt men på intet sätt omöjligt om man är rätt klädd.
 
Det där har du förbaskat rätt i. Personligen övar jag haveri nästan varje gång jag paddlar och bara för att sträcka ut ryggen så simmar jag ryggsim 2-300 meter som avslutning och det gör jag även om det är lite drivis och snöar. Jag räknar inte med att ha mobiltäckning eller ta mig tillbaks i kajaken (för stel) så att simma i land är enda sättet. 800 meter i drivis med kajaken på släp är ganska jobbigt men på intet sätt omöjligt om man är rätt klädd.

Jag är inte lika duktig på att verkligen öva varje gång. Men tror ändå det du gör är nyckeln. Och jag tror att det man skall inse är att olyckan drabbar även de som är duktiga nog att inte bli drabbade, i situationer som är enkla nog att det inte skall hända, och att man då inte är lika klok som man är i efterhand när man spelar matchen från åskådarplats.

Jag går aldrig ut utan att ha tagit med och klätt mig som om det är idag det olyckliga oväntat nog händer, och bara för att veta hur det känns så har jag varit ute i vattnet två gånger i år.

--- Mats ---
 
Nyckeln heter trygghet

Jag har ju övat alla tänkbara scenarion, just för att inte bli ännu en siffra i statistiken NÄR det skiter sig, för det gör det när man minst anar det och är man då rätt klädd och "lekt" haveri under kontrollerade former så blir man inte överraskad utan det blir istället "jaha, jaså det där gick inte, nähä".

Eftersom jag propagerar för torris pga. oförutsedda händelser så kan jag kosta på mig att även testa lite ovanligare haveriövningar, som att "leka" på på rutten våris, testa att simma i drivis och bogsera kajaken i lä bland höga vågor i kulingvindar. Sånt gör man inte ostraffat annars och det är alltid intressant att testa hur lite det behövs i felmanövrer för att det ska gå åt pipsvängen.

Har man kunskap och rätt materiel så får man säkerheten på köpet.
 
Vintersimmare vet

Vill gärna lägga till en länk i den här tråden, nämligen om en av de galnaste sporter jag kan tänka mig (slår både forskajak och isklättring) nämligen issimning. Det här gänger borde kunna svara på alla våra frågor... ;-)

Vad gäller Mats fundering...

Paddlade i höstas med våtdräkt (har numera torrdräkt). Våtdräkten tyckte jag höll värmen rätt bra ner till 10 grader i vattnet. Den väldigt korta tid du nämner, kommer den av den ytterligare temperatursäkningen, eller kommer den för att vattenströmningen som sådan (fors) kyler ner snabbare?

--- Mats ---

Hmm, ingen aning. Men vattenströmningen torde ju spela stor roll. Det blir ju som skillnaden mellan att stå naken i -20 och stiltje, eller -20 och storm. Så att säga. Någon nämnde ju tidigare i tråden att man klarar sig bäst om man ligger hyfsat still, men det går ju liksom inte i fors.

John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Att paddla långt,,,eller inte. Paddling allmänt 19
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
emyrin Hur långt? Paddling allmänt 14
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...