Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten?

Spännande film.

Personligen fick jag mig en tankeställare i helgen när jag skulle "gena" tillbaka mot stugan där jag bor. Mitt i sundet (200-300 m till båda sidorna och vind in mot viken som är ännu längre bort) visade det sig blåsa rätt kraftigt och det var ungefär då jag kom på att flottören låg hemma i förrådet. Jag hade inget mer värmande än en flytväst, craftunderställ samt skaljacka på kroppen. Det kändes aldrig nära att gå runt men som filmen ovan så bra beskriver så krävs det inte så mycket för att olyckan ska vara framme.
Kontentan är att jag fortfarande inte har råd med en torrdräkt men tänkte investera i i Reeds tunna kläder som jag kan leka i även på sommaren + att alltid ta med flottören om jag är ensam.
 
Jag tycker inte filmen är särskilt skrämmande. Den är ganska kul.


Jag hade räknat med kommentarer av den här typen:


Men kan ändå inte låta bli att förvånas. Jag trodde jag klargjorde min förvåning över bristen på konstruktiva manövrar från min sida. Jag behöver inte din besserwisser-kommentar.

Alla låga stöd, höga stöd, rollar ur olika vinklar som jag utfört under alla år försvann. Reentry och roll upp fanns inte ens i mitt huvud. Det berodde nog på att det var första gången jag satt i kajaken och sittbrunnen är faktiskt grymt trång.

Det främsta skälet till min overksamhet och förvåning är att en smal grönlandskajak som Tahe Ilaga - 50 cm eller Waterfield Qaanaq 512 - 48 cm är rätt så initialstyv. När du sen går över gränsen finns ingen mer styvhet. Är man van vid en mer traditionell kajak tror man att det finns merr tid att ta till stödet kvar när den kultar. Jag la inte ut filmen för att få tips på paddeltag. Jag ville svara på en enkel fråga om hur långt man kan simma i kallt vatten. Det var allt.

Du får ursäkta men ditt svar är hur långt du klarade simma. Trotts den kalla dagen hade du oxå tid att ligga på stranden vila. På bilderna ser du ut som du är ganska varm ändå. Som mindre lyckade jag plurra när vi snodde grannens båt en vacker vår dag. Hade cirka 1km hem. Jävlar vad jag frös.
Så en gång till du klarade dig bra. inte lika med ett sant svar på en enkelfråga!
 
Du får ursäkta men ditt svar är hur långt du klarade simma. Trotts den kalla dagen hade du oxå tid att ligga på stranden vila.

Jag måste be om ursäkt. Det skulle ju ha stått en man där. På vilket sätt det ger skrivbordspaddlaren rätten att mästra paddelföringen vid tilfället förstår jag inte.
En detalj till. Jag ligger inte och vilar. Jag var tvungen att hälla ut vattnet ur stövlarna så jag skulle kunna gå.

Jag talade om mina kroppsmåt i mail ett så vad är det du klagar på? Har jag sagt att det var universellt?
 
Alltid lika kul(?) att se när folk kapsejsar hur långsamt det går men oftast lika definitivt när man tar tyngpunkten för långt åt sidan...

En annan sak som slog mig är hur obehagligt det måste vara med en havskajak som tar en hela halv-varvet och man själv måste ta sig ur sedan. Själv har jag bara vält i motionskajaker med stor sittbrunn - oftast blir man inte ens blöt i håret när man välter i dom..
 
Jag måste be om ursäkt. Det skulle ju ha stått en man där. På vilket sätt det ger skrivbordspaddlaren rätten att mästra paddelföringen vid tilfället förstår jag inte.
En detalj till. Jag ligger inte och vilar. Jag var tvungen att hälla ut vattnet ur stövlarna så jag skulle kunna gå.

Jag talade om mina kroppsmåt i mail ett så vad är det du klagar på? Har jag sagt att det var universellt?

Vad dina kroppsmått är säger troligtvis ingenting. Om du tar en med samma mått som du reagerar han någ helt annorlunda än du. Alltså kan du inte ge ett enkelt svar på denna fråga.
Trotts att du verkar lite lättretad måste jag säga att ett högt stöd hade räddat dig. Att skylla på att kajakens konstruktion överraskade dig är lite svagt. Går man runt när man inte är beredd brukar nåt överaskande ha hänt. Då kan det vara bra om man reagerar reflexmässigt och räddar sig.

Jag tycker att att du fick ett fint råd, det där med att öva låga stöd. Öva på så kanske de sitter där när du inte är beredd också. ;)

Nog med lustigheterna nu det coola med din film är hur lugn du är. Du skriver att du endast hade underställ plus fleesejacka sen flytväst. Hade du ingen regn jacka eller paddeljacka?

Ännu coolare (i dubbelbemärkning) är att du tar loss kameran riggar om den sen går ner till stranden tömmer stövlarna. Riggar om kameran igen på kajaken och cyklar hem...
 
Sådärja Betula. Jag skall öva en trettio år till så får vi se om det sitter. ;) Min intressantaste iakttagelse var att det faktiskt inte satt i ryggmärgen alls. Fast det gör det annars. Dvs på sommarn när det är varmt och man har kört lite.

Jag förstod att jag hade en rätt cool:cool: video när jag fick krypa ner i vattnet igen efter mitt gubb-misslyckande i bryggklättring. Därför bärgade jag kameran till en käck position.

Ha det bra
 

Bilagor

  • low.jpg
    low.jpg
    29.2 KB · Visningar: 553
.
.
.
Trotts att du verkar lite lättretad måste jag säga att ett högt stöd hade räddat dig. Att skylla på att kajakens konstruktion överraskade dig är lite svagt. Går man runt när man inte är beredd brukar nåt överaskande ha hänt. Då kan det vara bra om man reagerar reflexmässigt och räddar sig.
.
.
.
Där har vi verkigen ett kristallklart helt säkert genomtänkt perfekt resonemang. Varje gång någon går runt utom för att träna beror det troligen på att något har hänt. Varje gång man i det läget hinner reflexmässigt rädda sig så går man per definition inte runt. Så rådet kan man alltid ge till alla som går runt. Man kan inte ha fel med ett sådant råd.

Å andra sidan om man tror att det rådet alltid räcker för att ingen skall oväntat gå runt, så förutsätter man alltid att alla situationer som passerar ens kapacitet kan förbestämmas till att inträffa bara när man är beredd nog och bra nog. Lika tvärsäkert som att rådet alltid kan ges, lika tvärsäkert kan man säga att man inte alltid skall tro att det är ett tillräckligt bra råd. ;)

--- Mats ---
 
Spänna kroppen

Precis Mats!

Jag blev lite trött när jag la ut filmen som visar mitt äventyr och några ville berätta om hur man skulle ta stödtag. Det är så självklart att det bara blir löjligt.
Läget var detta: Jag ville visa min film för den faktisk är lite unik. Jag har aldrig sett nån film som visar ett tillbud förut.

Vad jag ville poängtera var: Det spelar ingen roll hur duktig du är. Du kan välta. Det är riktigt dumt att inte ha pump eller flottör. Du blir bra stel efter en stund i kallt vatten. Att tro att man kan simma mer än ett hundratal meter i sådana situationer är dumt.

Alltså: Rätt utrustning är livsviktigt. Alltid!

Till Vetmestarna: Jag är imponerad av era reflexer och önskar jag oxå hade haft 100% recovery vid alla tillfällen av obalans i livet. Avundsjuk, helt enkelt, på era fulländade kroppar och teknik.:(
 
Senast ändrad:
Precis Mats!

Jag blev lite trött när jag la ut filmen som visar mitt äventyr och några ville berätta om hur man skulle ta stödtag. Det är så självklart att det bara blir löjligt.
Läget var detta: Jag ville visa min film för den faktisk är lite unik. Jag har aldrig sett nån film som visar ett tillbud förut.

Vad jag ville poängtera var: Det spelar ingen roll hur duktig du är. Du kan välta. Det är riktigt dumt att inte ha pump eller flottör. Du blir bra stel efter en stund i kallt vatten. Att tro att man kan simma mer än ett hundratal meter i sådana situationer är dumt.

Alltså: Rätt utrustning är livsviktigt. Alltid!

Till Vetmestarna: Jag är imponerad av era reflexer och önskar jag oxå hade haft 100% recovery vid alla tillfällen av obalans i livet. Avundsjuk, helt enkelt, på era fulländade kroppar och teknik.:(

Nu är jag ju känd som en retsticka och kanske inte alltid är helt seriös utan kanske hakar på när någon reagerar på ett "gott råd" lite väl hårt... :)

Men jag undrar varför släpper du paddeln med ena handen när det börjar luta ?????

Annars gillar jag oxå din film.
 
Vi kanske ska starta en "Simma med kajaken så långt du orkar-dag" såhär i början av säsongen och avsluta med grillning och fika på lämpligt ställe? Klädsetn är förstås valfri.:)



*det här var ett seriöst inlägg och är det inte för långt från Katerineholm så ställer jag upp* :cool:
 
Våtdräkt på vinter

Har forspaddlat vintertid (i södra sverige) med våtdräkt ca 4mm, tippar på några plusgrader i vattnet. Det funkar kalas så länge man sitter i kajaken. Men när jag skulle simma en bit för att hämta kajaken (som jag vid det laget trillat ur) på andra sidan Säveån blev benen väldigt tröga redan efter någon minut. Och fingerkoordination ska man inte ens prata om i det läget.

Kör fortfarande i samma dräkt, men vi har aldrig mer än 20m till land, och korta forsar. Det här är ett fint sätt att tvingas lära sig rolla om inte annat... Ska köpa torris så fort plånboken säger ja.

John
 
Nu är jag ju känd som en retsticka och kanske inte alltid är helt seriös utan kanske hakar på när någon reagerar på ett "gott råd" lite väl hårt... :)

Men jag undrar varför släpper du paddeln med ena handen när det börjar luta ?????

Annars gillar jag oxå din film.

Jag är däremot fullt seriös??? när jag frågar hur det komer sig att din fråga är varför han släpper paddeln med ena handen. Min erfarenhet (i och för sig kort) är att största skälet till att en kajak slår runt inte är att man släpper paddeln, utan att kajaken, eller kanske mer precist, personen med tyndpunkten över ytan, börjar luta.

Jag tror därför att om du fokuserar på frågeställningen varför den börjar luta, kommer du att komma till en punkt med betydligt större "lösningsvärde" inför framtida problem. Vi skulle kunna lägga mindre tonvikt på "lågt stöd" och istället fokusera på "lutningsundvikande" eller "lutningsbegränsande". Vi skulle till och med kunna föra det ända till punkten fullständigt undvikande av oväntade händelser. Så när jag tänker efter, fokuset jag föreslår med varför den börjar luta är också fel. Fokuset borde vara "hur kommer det sig att något händer som du är oförberedd på", och vårt fokus skulle vara "förbereddhets-stöd".

Skämt och tjat mot någon som varit villig att dela med sig åsido: Många gånger innan har slutsatsen varit att olyckor händer även erfarna personer, och det händer dem när de är oförberedda på det, och det händer trots att de normal sett kan hantera det som hände. Så med mindre någon har ett bra recept på en tidsmaskin som är enkel och billig nog att användas före varje paddelutflykt, kommer de fortsätta hända. "Expect the best, dress for the worst".

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Att paddla långt,,,eller inte. Paddling allmänt 19
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
emyrin Hur långt? Paddling allmänt 14
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...